Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Ponera att ni driver en reklam-finansierad web-site.
Ponera också att en besvärande stor andel av användarna har börjat använda ad blocking-by default (t.ex. Brave browser), så att annons-intäkterna snabbt minskar.
Naturligtvis kan affärsmodellen ändras, men jag tänker på frågan rent tekniskt. Vad kan web-siten göra för att "tvinga" den genomsnittliga användaren att stänga av ad blocking för att kunna använda sidan?
Detta finns säkert redan beskrivet, men kom gärna ändå med kommentarer/mothugg på följande metod:
* I strategiskt utvalda "kritiska" annonser på sidan läggs in en vattenstämpel där det ligger en digital nyckel.
* När browsern laddat hemsidan inklusive annonser körs ett skript som:
1) hämtar ut dagens nyckel från utvald annons
2) använder nyckeln mot servern för att dynamiskt hämta innehållet (artiklar etc) från servern
* Om ad blocker har stoppat inläsningen av annonserna så finns ingen nyckel och inget innehåll kan hämtas från servern.
Självklart kan detta system lätt kringgås av den som kan sin sak, men majoriteten av användare kommer ändå "tvingas" slå av ad blocking för hemsidan.
Risken är så klart att man helt tappar användare istället, men det är en kommersiell risk som man får överväga separat. Jag tänker närmast på tekniken.
Det skulle nog fungera.
Jag har inte provat detta och jag är inte helt insatt i hur annonsnätverken fungerar, men jag tänker att jag kastar ut detta ifall att det är någon annan som har bättre koll.
Rent spontant tänker jag att man kanske skulle kunna sätta upp sin egna server som en slags mellanhand/proxy mot reklamnätverken, där man hämtar all reklam i backend på sin server.
På så sätt kommer det för användaren se ut som att alla requests går till din server, och de kommer således inte att blockeras.
Om de spårar klick med en unik url så bör man väll kunna sätta upp en unik url på sin egen site som vidarebefodrar till den slutgiltiga urlen som man får från annonsnätverket (efter att man fakeat ett klick på annonsen i backend på sin server).
För reklamnätvärken kommer det väll dock se ut som att alla visningar och klick görs av din server och inte av användaren, vilket de kanske inte accepterar.
Jag har som sagt inte provat detta och vet inte om det fungerar. Det är bara en idé.