2021-06-13, 14:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Jag har märkt att araber (oftast) åker omkring i sina bilar med en flagga från deras hemländer. Vad fan har det med deras student i SVERIGE att göra? En flagga vars land inte gav dem utbildningen. Vad är grejen (förutom att de är svin som skiter i vårat land, givetvis)?

Vad larvig o bli upprörd över det där du. De ser sig som araber först o främst. Fokusera på ditt eget istället.
2021-06-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det stör mig inte att svenskar pyntar hela sina hem, fordon och kläder med amerikanska flaggor, kör amerikanska bilar och lyssnar på amerikansk musik. Jag passerade av en slump just ett sådant fordon med amerikanska flaggor och en nybakad student ombord, av konversationen förstod jag att de definitivt inte var från USA.

OT: Det är ändå lite märkligt att USA-dyrkande svenskar uttrycker sig negativt om andra kulturer när de själva förkastar sin egen svenska identitet.

Hyckleri är svensk nationalsport nr 1 om du missat det.
2021-06-13, 14:47
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt, men jag ser inte hur bejakande av olika kulturer (såsom att vifta med sin anfaders / anmoders flagga) skulle leda till degenerering och förfall. Tvärtom är det i min värld oftast stimulerande och utvecklande att bo i olika länder, lära sig språk och interagera med människor av alla de slag.

Länder med stora kulturella blandningar är rena intellektuella energikicken och bidrar till min förståelse för hur otroligt lika vi människor är i grund och botten.

Det är dock inte riktigt lika givande i länder med begränsad demokrati där jag som individ kan ses som mindre värd som utländsk medborgare, behandlas sämre på grund av mitt utseende och behöva ständigt väga mina ord så det inte skadar arbetsgivare eller kollegor. I dessa lägen

Hyllandet av en nation istället för hyllandet av ens egna bedrift är ett tecken. Gäller även Svenskar.

Det andra är, vilket trådstarten pekar på, dålig integration vilket leder till sentimentalt älskande av en svunnen kultur. Ens hemland. Även om det är flera generationer sedan. D.v.s du, har egentligen ingen anknytning till detta land annat än via dina föräldrars, släktingars, sentimentala sinnestillstånd om det forna "Hemlandet".

Fira för dig själv, eller på en universiell basis, men inte för ett land du EGENTLIGEN inte tillhör.

Du tillhör dig själv, resten är fiktivt.

För övrigt, läs tråden och MINA inlägg om du ska kommentera desamma. Annars blir det lite - fel.
2021-06-13, 14:48
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktornnn
Dom ska fan inte åka med deras jävla skit flaggor i Sverige här ska det endast finnas svenska flaggan
Ha ha säg det till alla svenska raggare. Där kan vi tala om att det åks med utländska flaggor i mängder i alla sammanhang, till och med förlegade sydstatsflaggor. Tror inte att du blir så poppis i dessa kretsar
2021-06-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Jag har märkt att araber (oftast) åker omkring i sina bilar med en flagga från deras hemländer. Vad fan har det med deras student i SVERIGE att göra? En flagga vars land inte gav dem utbildningen. Vad är grejen (förutom att de är svin som skiter i vårat land, givetvis)?
Håller med dig fullständigt
2021-06-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför kallar sig desamma för svenskar? Ja inte fan vet jag och det även om de är födda här.
Dom kan aldrig bli svenskar, möjligtvis medborgare
2021-06-13, 14:55
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling

För övrigt, läs tråden och MINA inlägg om du ska kommentera desamma. Annars blir det lite - fel.
Beklagar, får backa i tråden när jag hinner.
2021-06-13, 15:11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Hyckleri är svensk nationalsport nr 1 om du missat det.
Utan djupare reflektion så känns det mer som bristande självinsikt än medvetet hyckleri. Jag ska dock ge din kommentar en funderare.
2021-06-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ha ha säg det till alla svenska raggare. Där kan vi tala om att det åks med utländska flaggor i mängder i alla sammanhang, till och med förlegade sydstatsflaggor. Tror inte att du blir så poppis i dessa kretsar

Det är lika patetiskt att åka runt med en amerikansk flagga på raggarbilen som att ha en flagga för en diktatur på studenten.
2021-06-13, 16:23
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Det är lika patetiskt att åka runt med en amerikansk flagga på raggarbilen som att ha en flagga för en diktatur på studenten.
Jag respekterar din konsekventa åsikt, men kan fortfarande rationellt förstå varför studenter och svenska raggare flaggar med andra nationers flaggor, oavsett om de är diktaturer eller demokratier.

Det är inte samma sak som att jag ser odelat positivt på fenomenet, men det är inte heller mina personliga åsikter som efterfrågas utan ett svar på trådstartens frågeställning.
2021-06-13, 19:51
Medlem
Citat:
Jag respekterar din konsekventa åsikt, men kan fortfarande rationellt förstå varför studenter och svenska raggare flaggar med andra nationers flaggor, oavsett om de är diktaturer eller demokratier.

Det är inte samma sak som att jag ser odelat positivt på fenomenet, men det är inte heller mina personliga åsikter som efterfrågas utan ett svar på trådstartens frågeställning.
Jag har åkt en betydlig del raggarbil i mina dagar, däremot har jag aldrig (så vitt jag kan minnas) stött på en sydstatsflagga. Ofta är gamla raggarbilar från Amerika, och då blir på ett vis sydstatsflaggen EN GNUTTA relevant, om du förstår vad jag menar. Att ta studenten kan jag känna att en flagga är högst irrelevant.
2021-06-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vad är det för konstigt med det? Skulle du ha viftat med en marockansk eller en svensk flagga om du hade varit tvungen att fly från ett sönderbombat Sverige och ta studenten i Marocko?
Enligt din hypotes ska du alltså tacka Sverige för att Marocko gav dig en utbildning? Skulle inte falla mig in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in