Citat:
Ursprungligen postat av
filmfreak
Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt, men jag ser inte hur bejakande av olika kulturer (såsom att vifta med sin anfaders / anmoders flagga) skulle leda till degenerering och förfall. Tvärtom är det i min värld oftast stimulerande och utvecklande att bo i olika länder, lära sig språk och interagera med människor av alla de slag.
Länder med stora kulturella blandningar är rena intellektuella energikicken och bidrar till min förståelse för hur otroligt lika vi människor är i grund och botten.
Det är dock inte riktigt lika givande i länder med begränsad demokrati där jag som individ kan ses som mindre värd som utländsk medborgare, behandlas sämre på grund av mitt utseende och behöva ständigt väga mina ord så det inte skadar arbetsgivare eller kollegor. I dessa lägen
Hyllandet av en nation istället för hyllandet av ens egna bedrift är ett tecken. Gäller även Svenskar.
Det andra är, vilket trådstarten pekar på, dålig integration vilket leder till sentimentalt älskande av en svunnen kultur. Ens hemland. Även om det är flera generationer sedan. D.v.s du, har egentligen ingen anknytning till detta land annat än via dina föräldrars, släktingars, sentimentala sinnestillstånd om det forna "Hemlandet".
Fira för dig själv, eller på en universiell basis, men inte för ett land du EGENTLIGEN inte tillhör.
Du tillhör dig själv, resten är fiktivt.
För övrigt, läs tråden och MINA inlägg om du ska kommentera desamma. Annars blir det lite - fel.