2021-10-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Va bra, då slipper du ordbajsa mer i den här tråden!

Vad bra att NakedApple visar att det går att tillföra mycket i denna tråd...
Citera
2021-10-24, 09:34
Medlem
ReedMes avatar
Nån som uppdaterat till Windows 11 än? Vad tycker du i så fall?

Själv fegar jag lite och har inte vågat trycka på knappen än.
Senast redigerad av ReedMe 2021-10-24 kl. 09:47.
Citera
2021-10-24, 10:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag misstänker att taskbaren är en konsekvens av den modernisering och modularisering som Windows 11 är och att den helt enkelt lyftes över från Windows 10X (proof of concept/prototypen till det som idag heter Windows 11, framförallt Windows 11 Home Edition S-Mode). Uppgradering av taskbaren till en funktionell version lär komma i Windows 11 22H2 (eller helt enkelt Windows 11 22 Update då det numera blir en funktionsuppdatering per år).
Så är det nog, att Windows 10X är orsaken till den 'spartanska' taskbaren. Men samtidigt, vad är poängen med detta? Det känns som iPhonisering, alltså att dumma ner / "förenkla" genom att ta bort funktionalitet med diverse iBegränsningar och låsa in användarna, eftersom funktionalitet och features är "svårt".

Hur som helst, det är inte bara der här med taskbaren som är sämre nu med Windows 11. Ett annat exempel är när man högerklickar, och nu måste man klicka på "show more options" för att komma åt den gamla högerklickrutan, där grundläggande funktionalitet som refresh, cut and paste finns tillgängliga...

Sån här backwards skit gör Windows 11 bara irriterande och mindre användarvänligt att använda.

Citat:
För egen del kan jag enbart konstatera att Windows 11 inte blir intressant förrän ny hårdvara finns ute på marknaden i form av AMD Ryzen 6000-serien, Intel Alder Lake och nästa generations ARM. 2022 års modeller således.
Ja, ska man använda Windows 11 så är det ju framförallt intressant med Windows 11 certifierad hårdvara för att verkligen dra nytta av den utökade säkerheten. Samtidigt ser jag väl inte någon direkt skada av att använda Windows 11 på äldre hårdvara; det är väl inte mindre säkert än Windows 10, om ens moderkort saknar TPM 1.2/2.0? Jag personligen märker ingen direkt prestandaförsämring heller, och då kör jag en 10+ år gammal AMD Phenom II (har inte orkat uppgradera till Ryzen, men kommer nog göra det nästa år; väntar bara på att det går att köpa grafikkort igen utan att betala Shylockpriser).

Citat:
Just nu känns Windows 11 mest som Windows 95 när det precis släpptes, d.v.s ett system som är menat som nästa generation men där alla bitar ännu inte fallit på plats (11an kommer till sin rätt med Big.Little-artitekturer i form av bl.a. Alder Lake). Skall man hårddra det hade jag sagt att 11an inte börjar komma igång innan Windows 11 LTSC är ute. Det är först med LTSC som Microsoft anser systemet vara tillräckligt polerat för att det skall kunna vara installerat i mer kritiska miljöer. Just nu är det väldigt mycket work in progress fortfarande.
Brukar ju vara så med Windows, att första releasen alltid är sämst. Kolla bara på första versionen av Windows XP som sög i allt från funktionalitet till säkerhet, men mognade efter ett par service packs. Annars tycker jag Windows 10 fungerar riktigt bra så sett, när man har disablat all spyware. Apropå det, någon som kan rekommendera en bra disable spyware guide för Windows 11? Inställningarna för Windows 10 verkar i stora drag ha hängt med i Windows 11, men känns som att jag behöver gå igenom en till guide för att stänga av eventuell spyware som pyttemjuk har återaktiverat; tyckte att jag såg lite reklam igen efter att jag hade uppdaterat till Windows 11, men osäker på om det faktiskt var Windows 11 reklam eller Brave BAT reklam, men kan tänka mig att Windows 11 uppdateringen rörde om lite i registret.
Citera
2021-10-24, 11:09
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Läs tråden om ev. fallgropar mht. installation... Och jag är i gång med att "uppgradera" alla mina Windows som kan köra 11 nu. Snyggare, snabbare, och hör och häpna... Känns enklare och mer intiutivt, någon hos MS har tänkt 2 gånger och gjort ett dugligt stycke arbete här !
Citera
2021-10-24, 11:24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Förlorar Ryzen fortfarande i prestanda och isf hur mycket?
Citera
2021-10-24, 11:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Läs tråden om ev. fallgropar mht. installation... Och jag är i gång med att "uppgradera" alla mina Windows som kan köra 11 nu. Snyggare, snabbare, och hör och häpna... Känns enklare och mer intiutivt, någon hos MS har tänkt 2 gånger och gjort ett dugligt stycke arbete här !
Låter lovande, tack!

Windows 11 finns tillgänglig på min dator nu. Ska hålla ögonen öppna för ev fallgropar.
Citera
2021-10-24, 12:22
Medlem
NakedApples avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Håller med!

Uppdaterade till win11 dev med "gammal" AMD och 2GB RAM, den rullar på hyfsat med win11. (Uppdatering från win10 kom över en natt så jag blev hyfsat förvånad när jag startade datorn)

Byggde en ny burk för någon månad sedan med Intel Core i5 11600 (3,9GHz) och 16GB RAM. Inget dyrt alltså. Burken startar upp nästan lika snabbt som man slår på TV'n

Jag har inget att anmärka på i mitt enkla användande av win 11. Snabbt och smärtfritt tycker jag.
Citera
2021-10-24, 14:46
Medlem
ReedMes avatar
Funkar fint. Alla inställningar är kvar bortsett från mina bilder på lås/startskärm.
Citera
2021-10-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Så är det nog, att Windows 10X är orsaken till den 'spartanska' taskbaren. Men samtidigt, vad är poängen med detta? Det känns som iPhonisering, alltså att dumma ner / "förenkla" genom att ta bort funktionalitet med diverse iBegränsningar och låsa in användarna, eftersom funktionalitet och features är "svårt".

Hur som helst, det är inte bara der här med taskbaren som är sämre nu med Windows 11. Ett annat exempel är när man högerklickar, och nu måste man klicka på "show more options" för att komma åt den gamla högerklickrutan, där grundläggande funktionalitet som refresh, cut and paste finns tillgängliga...

Sån här backwards skit gör Windows 11 bara irriterande och mindre användarvänligt att använda.

Ja, ska man använda Windows 11 så är det ju framförallt intressant med Windows 11 certifierad hårdvara för att verkligen dra nytta av den utökade säkerheten. Samtidigt ser jag väl inte någon direkt skada av att använda Windows 11 på äldre hårdvara; det är väl inte mindre säkert än Windows 10, om ens moderkort saknar TPM 1.2/2.0? Jag personligen märker ingen direkt prestandaförsämring heller, och då kör jag en 10+ år gammal AMD Phenom II (har inte orkat uppgradera till Ryzen, men kommer nog göra det nästa år; väntar bara på att det går att köpa grafikkort igen utan att betala Shylockpriser).

Brukar ju vara så med Windows, att första releasen alltid är sämst. Kolla bara på första versionen av Windows XP som sög i allt från funktionalitet till säkerhet, men mognade efter ett par service packs. Annars tycker jag Windows 10 fungerar riktigt bra så sett, när man har disablat all spyware. Apropå det, någon som kan rekommendera en bra disable spyware guide för Windows 11? Inställningarna för Windows 10 verkar i stora drag ha hängt med i Windows 11, men känns som att jag behöver gå igenom en till guide för att stänga av eventuell spyware som pyttemjuk har återaktiverat; tyckte att jag såg lite reklam igen efter att jag hade uppdaterat till Windows 11, men osäker på om det faktiskt var Windows 11 reklam eller Brave BAT reklam, men kan tänka mig att Windows 11 uppdateringen rörde om lite i registret.

Det går att avaktivera Windows 11s kontextmenyer och ersätta dessa med 10ans dito - på sikt (Windows 11s Feature Update 2022) lär det gå att få den fullständiga menyn fast med 11ans utseende som valbart alternativ (alltså inte som idag där man återgår till den föregående versionen).

Taskbaren är helt enkelt en kvarleva från 10X där Microsoft genom att gå över till nyare "WinUI" inte portat över funktionaliteten ännu. Resultatet är en iBegränsad version och att övrig funktionalitet återkommer med tiden. Det lär sluta med att användaren kan välja mellan enkel taskbar eller en fullfjädrad (exempelvis via PowerToys).

Hårdvarumässigt är största fördelen med Windows 11 på nästa års hårdvara att Microsoft optimerat task schedulern för detta (Alder Lake framförallt) vilket ger 15% ökad prestanda jämfört med 10an (detta i det specifika scenariot att 10an och 11an jämförs med varandra på samma Alder Lake-hårdvara). Även i fallet ARM blir det intressant nästa år vad nästa generation kan erbjuda ihop med Windows 11.

Skall man ha ett rent Windows 11 med minimal spyware är främsta rekommendationen att avvakta LTSC när den kommer. Annars är debloatingen ungefär samma som för 10an (Sophia Script, O&O ShutUp etc). WinAero Tweaker och avaktivera reklam är ytterligare en lösning. Idealet för ett bloatfritt system är dock LTSC när den kommer ut (har gått över till LTSC och avvaktar 11 LTSC ihop med nästa generations hårdvara innan jag byter från 10an till 11an).

Nu har förövrigt nedmonteringen av Android påbörjats då tredjepartsutvecklare just fått igång Google Play Store (och därmed även Play Services) i Windows 11 förutom den officialla Amazon/Microsoft-konstellationen. Det gick tydligen mycket snabbt att få igång detta efter att MS släppte WSA för test (Windows Subsystem for Android).
Citera
2021-10-26, 22:04
Avslutad
Vi som har en tio år gammal dator och inte har TPM 2.0 bland annat. Kan vi installera det på något vis ändå?
Citera
2021-10-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Vi som har en tio år gammal dator och inte har TPM 2.0 bland annat. Kan vi installera det på något vis ändå?

Ja, det är bara att gå tillbaks någon sida i tråden
Citera
2021-10-27, 08:04
Medlem
Citat:

Kört i en månad ungefär. Inte stött på några problem alls. Känns trevligare än Windows 10. som någon påpekar mer intuitivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in