Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Jag misstänker att taskbaren är en konsekvens av den modernisering och modularisering som Windows 11 är och att den helt enkelt lyftes över från Windows 10X (proof of concept/prototypen till det som idag heter Windows 11, framförallt Windows 11 Home Edition S-Mode). Uppgradering av taskbaren till en funktionell version lär komma i Windows 11 22H2 (eller helt enkelt Windows 11 22 Update då det numera blir en funktionsuppdatering per år).
Så är det nog, att Windows 10X är orsaken till den 'spartanska' taskbaren. Men samtidigt, vad är poängen med detta? Det känns som iPhonisering, alltså att dumma ner / "förenkla" genom att ta bort funktionalitet med diverse iBegränsningar och låsa in användarna, eftersom funktionalitet och features är "svårt".
Hur som helst, det är inte bara der här med taskbaren som är sämre nu med Windows 11. Ett annat exempel är när man högerklickar, och nu måste man klicka på "show more options" för att komma åt den gamla högerklickrutan, där grundläggande funktionalitet som refresh, cut and paste finns tillgängliga...
Sån här backwards skit gör Windows 11 bara irriterande och mindre användarvänligt att använda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
För egen del kan jag enbart konstatera att Windows 11 inte blir intressant förrän ny hårdvara finns ute på marknaden i form av AMD Ryzen 6000-serien, Intel Alder Lake och nästa generations ARM. 2022 års modeller således.
Ja, ska man använda Windows 11 så är det ju framförallt intressant med Windows 11 certifierad hårdvara för att verkligen dra nytta av den utökade säkerheten. Samtidigt ser jag väl inte någon direkt skada av att använda Windows 11 på äldre hårdvara; det är väl inte mindre säkert än Windows 10, om ens moderkort saknar TPM 1.2/2.0? Jag personligen märker ingen direkt prestandaförsämring heller, och då kör jag en 10+ år gammal AMD Phenom II (har inte orkat uppgradera till Ryzen, men kommer nog göra det nästa år; väntar bara på att det går att köpa grafikkort igen utan att betala Shylockpriser).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Just nu känns Windows 11 mest som Windows 95 när det precis släpptes, d.v.s ett system som är menat som nästa generation men där alla bitar ännu inte fallit på plats (11an kommer till sin rätt med Big.Little-artitekturer i form av bl.a. Alder Lake). Skall man hårddra det hade jag sagt att 11an inte börjar komma igång innan Windows 11 LTSC är ute. Det är först med LTSC som Microsoft anser systemet vara tillräckligt polerat för att det skall kunna vara installerat i mer kritiska miljöer. Just nu är det väldigt mycket work in progress fortfarande.
Brukar ju vara så med Windows, att första releasen alltid är sämst. Kolla bara på första versionen av Windows XP som sög i allt från funktionalitet till säkerhet, men mognade efter ett par service packs. Annars tycker jag Windows 10 fungerar riktigt bra så sett, när man har disablat all spyware. Apropå det, någon som kan rekommendera en bra disable spyware guide för Windows 11? Inställningarna för Windows 10 verkar i stora drag ha hängt med i Windows 11, men känns som att jag behöver gå igenom en till guide för att stänga av eventuell spyware som pyttemjuk har återaktiverat; tyckte att jag såg lite reklam igen efter att jag hade uppdaterat till Windows 11, men osäker på om det faktiskt var Windows 11 reklam eller Brave BAT reklam, men kan tänka mig att Windows 11 uppdateringen rörde om lite i registret.