2021-10-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja Ms verkar ha en förmåga att alltid hitta på ett nytt Os när det existerande äntligen fungerar bra. När 7:an var perfekt hoppade man till 10:an. Nu när 10:an var bra, ja då kom detta.

I övrigt, det finns redan nu olika program som kan ordna det du nämner i övrigt.
Känns som om MS har vag ledning, möten och kommittéer som med hjälp av enkäter kommer fram till en urvattnad minsta gemensam nämnare för GUI.
Citera
2021-10-23, 11:55
Medlem
konstits avatar
Citat:
...
I övrigt, det finns redan nu olika program som kan ordna det du nämner i övrigt.

Frågan är om man redan nu skall lägga sina ägg i tredjeparts-korgen, eller vänta en liten tid, till MS fått en extra tur i tänketanken...

Har du några exempel på något av dessa programmer man ev. kan testa med ?
Citera
2021-10-23, 12:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Frågan är om man redan nu skall lägga sina ägg i tredjeparts-korgen, eller vänta en liten tid, till MS fått en extra tur i tänketanken...

Har du några exempel på något av dessa programmer man ev. kan testa med ?

Ett exempel - https://winaero.com/winaero-tweaker-1-30-is-here-allows-you-to-move-windows-11-taskbar-and-more/

Jag brukar inte tipsa om betalprogram då man nästan alltid kan få de egenskaperna gratis men, Start11 från Stardock kostar bara dryga 50-lappen och ger många startmenyalternativ. Testperiod är möjligt

Är man stort beroende av ett framtida fungerande och lätthanterligt Os så är inte W11 det man ska använda om ens dator inte är kompatibel. Det kommer, givetvis, bli värre i den frågan.
Citera
2021-10-23, 12:33
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag misstänker att taskbaren är en konsekvens av den modernisering och modularisering som Windows 11 är och att den helt enkelt lyftes över från Windows 10X (proof of concept/prototypen till det som idag heter Windows 11, framförallt Windows 11 Home Edition S-Mode). Uppgradering av taskbaren till en funktionell version lär komma i Windows 11 22H2 (eller helt enkelt Windows 11 22 Update då det numera blir en funktionsuppdatering per år).

För egen del kan jag enbart konstatera att Windows 11 inte blir intressant förrän ny hårdvara finns ute på marknaden i form av AMD Ryzen 6000-serien, Intel Alder Lake och nästa generations ARM. 2022 års modeller således.

Just nu känns Windows 11 mest som Windows 95 när det precis släpptes, d.v.s ett system som är menat som nästa generation men där alla bitar ännu inte fallit på plats (11an kommer till sin rätt med Big.Little-artitekturer i form av bl.a. Alder Lake). Skall man hårddra det hade jag sagt att 11an inte börjar komma igång innan Windows 11 LTSC är ute. Det är först med LTSC som Microsoft anser systemet vara tillräckligt polerat för att det skall kunna vara installerat i mer kritiska miljöer. Just nu är det väldigt mycket work in progress fortfarande.
Va bra, då slipper du ordbajsa mer i den här tråden!
Citera
2021-10-23, 12:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hur blev det egentligen med kärnan? Kommer Windows 11 att ha en linux-kärna?

Naturligtvis inte..
Citera
2021-10-23, 12:53
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ett exempel - https://winaero.com/winaero-tweaker-1-30-is-here-allows-you-to-move-windows-11-taskbar-and-more/

Jag brukar inte tipsa om betalprogram då man nästan alltid kan få de egenskaperna gratis men, Start11 från Stardock kostar bara dryga 50-lappen och ger många startmenyalternativ. Testperiod är möjligt

Är man stort beroende av ett framtida fungerande och lätthanterligt Os så är inte W11 det man ska använda om ens dator inte är kompatibel. Det kommer, givetvis, bli värre i den frågan.

Nu är jag av arbetsmässiga skäl inte hemma i bruket av "twekers" och "tuners", men hur mycket av det dessa kan, är djupast sett bara ändringar i registreringsdatabasen, men med ett för det stora flertalet användare, förenklat interface som är lättare att ge sig kast med ?

Registreringsdatabasen är att föredra (för mig), då dessa enkelt kan skjutas ut via GPO till ett stort antal användare, skulle där komma önskan om generella ändringar...
Citera
2021-10-23, 12:56
Medlem
kajus333s avatar
Varför alls ha Windows 11? Jag har Windows 7 och upplever att det är alldeles utmärkt.
Finns det ngt fantsastiskt som jag MISSAR om jag har Windows7?
Citera
2021-10-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Varför alls ha Windows 11? Jag har Windows 7 och upplever att det är alldeles utmärkt.
En massa igentäppta säkerhetshål?
Citera
2021-10-23, 16:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det du missar är ju att du inte får patchar när nya säkerhetshål upptäcks då Windows7 inte supportas på drygt 1 1/2 år.
Citera
2021-10-23, 16:47
Medlem
Jag vill återigen påpeka att W11 fungerar klockrent
Citera
2021-10-23, 18:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nu är jag av arbetsmässiga skäl inte hemma i bruket av "twekers" och "tuners", men hur mycket av det dessa kan, är djupast sett bara ändringar i registreringsdatabasen, men med ett för det stora flertalet användare, förenklat interface som är lättare att ge sig kast med ?

Registreringsdatabasen är att föredra (för mig), då dessa enkelt kan skjutas ut via GPO till ett stort antal användare, skulle där komma önskan om generella ändringar...

Klarar man det på egen hand så behöver man ju inte tweakers och tuners. Men de förenklar Windowstillvaron och är oftast gratis samt distribuerbara.
Citera
2021-10-23, 18:50
Medlem
konstits avatar
Citat:
Klarar man det på egen hand så behöver man ju inte tweakers och tuners. Men de förenklar Windowstillvaron och är oftast gratis samt distribuerbara.

Jo, men min fråga tog utgångspunkt i min egen ovetskap här... Kan några av dessa program göra saker man inte kan i registreringsdatabasen, alltså helt enkelt installera "tilläg", eller hämta funktionalitet från äldre Windowsversioner ?

Jag har sådan sett inget emot att göra vardagen lättare, men det kan ge merarbete i andra änden när man skall supportera kunder/klienter.

En av de få "programsnuttar" jag faktiskt rekommenderar "mina" klienter är NirSofts QuickSetDNS vårt nätverk accepterar bara vår egen DNS, och många med barn hemma "råkar" få fasta DNSer från några program att fildela med, eller så har deras brorsöner förklarat dom att Internätet blir hundra gånger bättre om man låser den till Googles DNS. Byta till automatisk DNS är gjort i en handvändning, men för några är t.o.m. sådan en simpel övning mer än de kan klara, då kan det vara "smart" med att bara dubbelklicka och välja var man befinner sig.

Nej vänta lite nu, jag använder själv Sysinternals Autoruns ibland, men det är ju ren och pur registreringsdatabs-tuning, med GUI. Igen, inget jag rekommenderar mina klienter, man skall ha tungan välplacerad när man klickar sig runt där, ett enkelt fel kan lätt förvandla burken till en mursten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in