Citat:
Ursprungligen postat av
1FF
Så kom då den 1:a kumulativa uppdateringen för W11 efter det officiella släppet, den gick att installera trots att min dator inte vara kompatibel. Så än har Ms inte blockerat dem och förhoppningsvis gör de det inte heller.
Min dator uppfyller kraven, så här gick det givetvis bra.
Jag tror inte Microsoft någonsin kommer att stoppa säkerhetsuppdateringar till inkompatibla system under hela livslängden av Win 11. Gör dom det så blir det ju väldigt svårt för dom att å ena sidan hävda Win 11´s kompabilitetskrav för ökad säkerhet samtidigt som man blockar okompatibla datorer som då riskerar att bli verkliga spridare av skadlig kod under många år.
Det hela verkar mest vara marknadsföringstrick av MS, speciellt med tanke på hur enkelt det är att installera Win 11 på okompatibla system. Alternativt att dom inte vill upprepa fiaskot med Vista som hade problem med hårdvara som inte riktigt var modern/kraftfull. Vista fungerade dock väldigt bra på moderna datorer med vettiga hårdvaruspecifikationer. Det är ju, än så länge, bara Win 11-installern som säger ifrån. Maniupulerar man den så att det går att installera Win 11 så säger ju inte ens OS:et ifrån vid tex sökning efter uppdateringar. Ingen av dom datorerna fyrar av massvis med aviseringar att datorn är inkompatibel.
Det skall bli intressant att se vad som händer i framtiden. Jag skall installera på en äldre inkompatibel laptop från 2014 om någon dag.
Problemet idag verkar snarare vara vilken metod man skall använda då det finns flera sätt att manipulera processen med installationen...