2021-09-05, 14:51
  #85
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
TS är väl fjanten här. Han ska till apoteket för att hämta "knark" kul för oss normala att ha en pundare som tar plats i kön
Nu råkar "knark" vara slang för mediciner. Eller tror du på fullt allvar att läkare skriver ut silar till pundare?




Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det är det normala tempot som man hade förr i tiden innan man började stressa överallt hela tiden.
Det ligger nog något i det där. Folk är fruktansvärt otåliga nu för tiden, och gillar inte att vänta på något. Fem minuters kö är jobbigt, och över tio minuter är mer eller mindre skandal!
Citera
2021-09-05, 15:23
  #86
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men det brukar inte gå med narkotikaklassade mediciner.


Har du receptbelagt så funkar det. Logga in med bankid.
Citera
2021-09-05, 15:47
  #87
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nu råkar "knark" vara slang för mediciner. Eller tror du på fullt allvar att läkare skriver ut silar till pundare?





Det ligger nog något i det där. Folk är fruktansvärt otåliga nu för tiden, och gillar inte att vänta på något. Fem minuters kö är jobbigt, och över tio minuter är mer eller mindre skandal!
Eller så använder han tabletterna som knark. Många mediciner innehåller ju heroin mm
Citera
2021-09-05, 20:06
  #88
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Har du receptbelagt så funkar det. Logga in med bankid.

Inte för mig, vet att jag försökt tidigare men då har det inte gått. Det var iof något år sedan jag hade sådant utskrivet dock.
Citera
2021-09-05, 20:32
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hut går det för gamla människor som inte har /kan hantera internet? Inte har swish? Eller kan hämta.

Dom gamla har sällan så bråttom som TS och kan stå i kön på apoteket.
Citera
2022-02-13, 18:20
  #90
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Eller så använder han tabletterna som knark. Många mediciner innehåller ju heroin mm


Medicin som innehåller heroin..??
Citera
2022-02-13, 18:28
  #91
Avslutad
Det är alltid samma sak när gamla människor står i köer. Tyvärr verkar apotekspersonalen tycka att det ingår i deras jobb att stå och prata med dem.
Citera
2022-02-13, 20:41
  #92
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Det är alltid samma sak när gamla människor står i köer. Tyvärr verkar apotekspersonalen tycka att det ingår i deras jobb att stå och prata med dem.

Du blir själv gammal en dag (om du har tur). För många äldre är exempelvis ett apoteksbesök dagens enda sociala kontakt.
Citera
2022-02-13, 21:45
  #93
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Du blir själv gammal en dag (om du har tur). För många äldre är exempelvis ett apoteksbesök dagens enda sociala kontakt.
Jag har oftast inga sociala kontakter alls men jag försöker inte förpesta andras tillvaro för det.
Citera
2022-02-13, 21:52
  #94
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Många kommer säkert att gnälla på dig för ditt inlägg, men du har helt rätt.

Vore jag ung idag så skulle jag lätt ha läst upp till receptarie eller farmaceut. De ser ju ut som korna på ängen när de jobbar där i receptionen.

Visst, ibland är de kunniga och ibland t.om. trevliga, men snabba är de fan inte.

Min teori: på 70-talet hölls en kurs för apotekarna, där det särskilt framhölls vikten av att det skulle ta tid, för ingenting får ju gå fel, när det gäller medicinering.

Av någon anledning så är det mantrat som all apotekspersonal lever efter idag - låt det ta tid!

Haha, ja det var en bra liknelse. Gillar apoteksmiljön som en motvikt till all annan stress😊
Citera
2022-02-13, 21:53
  #95
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Man har ju otur att hamna bakom någon som ska berätta om sina sjukdomar men värst är nog de som ska fråga om sina mediciner som de ätit hur länge sedan som helst, och som de redan kan allt om.

En del receptarier är också fruktansvärt långsamma och en på ett apotek jag använder, var alltid så omständlig och långsam att jag var tvungen att byta apotek för det var olidligt att följa hennes arbete när det var ett par tre i kö.

Orsaken till problemet är dock ett annat. Det stavas kölappssystem där personalen klickar fram varje ny kund när de tycker. Det var mycket bättre förr när man stod i kö efter varandra för då hörde den förre hur kön trampade bakom den.

Minns när salig postverket införde kölappsystem och tog bort postkön. Plötsligt gick det oändligt långsamt eftersom kassapersonalen nu kunde snika åt sig en liten extrapaus mellan varje kund. De passade på att städa sin arbetsplats, dra ut lite lådor, gå och hämta papper av något slag, innan de kom tillbaka till sin plats två tre minuter senare, och en del gjorde det mellan varje kund.

Smitaryrken är det här.
Nja, jag vet inte om kunderna är problemet, själv är jag som kund alltid snabb, jag vet vad jag ska ha och är beredd med legg och betalkort men ändå tar processen en himla tid med att hämta medicinen och knappa en massa på datorn samt vika ihop och klistra fast etiketten på burken eller paketet.

Edit: Personalen verkar ha goda nerver, de jobbar i samma lugna tempo oavsett längd på kön.
__________________
Senast redigerad av orrtupp 2022-02-13 kl. 21:55.
Citera
2022-02-13, 21:53
  #96
Avslutad
Apotekerna/receptarierna tror de är läkare. De borde fatta att de bara är kassapersonal och att det ska gå undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in