2021-06-11, 08:38
Medlem
MulierFoediuss avatar
Kan relatera till TS inlägg till 100%. Blir galen av tanken att jag behöver gå in på ett apotek!
Varför är dom så ineffektiva? Förstår självklart att dom måste vara informativa. Men allt där emellan - hur kan deras kropp röra sig så långsamt och trött??

Ser Ni ett apotek i framtiden, vid namn "Fast" - då är det jag som öppnat eget...

Tyvärr är personalen på "mitt" Ica (där jag måste hämta ut viss receptbelagd medicin efter beställning på ex. Apotea) är klonade med personalen på apoteket. Så även kunderna. Dessa tar t.o.m. upp sina betalkort sakta, och är alltid som sengångare över kortterminalen.

Att kassörskan/kassören sedan ska uppdateras om allt från kampanjpriser, till att grannens katt blivit påkörd, det underlättar inte rörelsen av kön.

Då ska tilläggas att jag kommer från en storstad, där man springer fram fast att man inte är sen, till att flytta ut till ett samhälle där man även pratar långsamt... Kontrasterna... Undra vem som är idioten? 🤔
Citera
2021-06-11, 08:57
Medlem
Freebops avatar
Beställ från nätet exempelvis apotea, då är ditt problem löst.
Citera
2021-06-11, 09:04
Medlem
ragnarokkrs avatar
De är instruerade att ta det lugnt så att alla får den medicin de ska ha. Visst går det långsamt, men du vill knappast ha farfars raketlaxermedel eller hans hjärtmedicin. Du vill säkert att din hårt prövade granne får sin lugnande som hon så väl behöver innan det slår över.

Trots sitt arbete i ultrarapid har jag fått fel medicin någon gång. Inga roliga piller heller.
Citera
2021-06-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Du skriver samma sak i den andra tråden (inlägg #37 i denna tråden) gällande apotekens öppettider, dvs att svenska apotek stänger på helgen?

Vart får du det ifrån?
Finns inte ett apotek häromkring som har stängt på helgen?
Har även ett 24/7 inom räckhåll.

Samma gällande att beställa på nätet.
Fram till 18.30 om du beställer via apotea, då kommer det du beställt med tidningsbärarna (Premo) samma natt runt 2-3 tiden, funkar klockrent varenda gång jag beställt på det viset. Oavsett om man har tidning eller ej.

Beställer man från ”vanliga” apoteket innan kl.16 har man det hemkört samma kväll.

I princip alla nätapotek levererar inom 0-2 dagar, var har du läst att det inte är så?

Nu i pandemitider kan man även ringa in sin beställning till dom flesta apotek, betala med swish exempelvis och personalen går ut med grejerna när man står utanför.

Hut går det för gamla människor som inte har /kan hantera internet? Inte har swish? Eller kan hämta.
Citera
2021-06-11, 14:16
Medlem
LarryKoopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MulierFoedius
Kan relatera till TS inlägg till 100%. Blir galen av tanken att jag behöver gå in på ett apotek!
Varför är dom så ineffektiva? Förstår självklart att dom måste vara informativa. Men allt där emellan - hur kan deras kropp röra sig så långsamt och trött??

Ser Ni ett apotek i framtiden, vid namn "Fast" - då är det jag som öppnat eget...

Tyvärr är personalen på "mitt" Ica (där jag måste hämta ut viss receptbelagd medicin efter beställning på ex. Apotea) är klonade med personalen på apoteket. Så även kunderna. Dessa tar t.o.m. upp sina betalkort sakta, och är alltid som sengångare över kortterminalen.

Att kassörskan/kassören sedan ska uppdateras om allt från kampanjpriser, till att grannens katt blivit påkörd, det underlättar inte rörelsen av kön.

Då ska tilläggas att jag kommer från en storstad, där man springer fram fast att man inte är sen, till att flytta ut till ett samhälle där man även pratar långsamt... Kontrasterna... Undra vem som är idioten? 🤔
Eller kärringarna som aldrig kan förbereda sig, kassörskan ber om leg, då skall det grävas i väskan efter plånboken och långt där inne hittas legget. Visar och sen stoppas det tillbaks i plånboken som sen stoppas ner i väskan. Sen skall det strax betalas, har kärringen då uppe sin plånbok, nej då, då skall det rotas i väskan igen efter plånboken och sen hittas kortet som man skall använda, koden slås in i slow motion och sen börjar proceduren om med att stoppa tillbaks allt.
Citera
2021-06-11, 15:04
Medlem
Jag jobbar på apotek.
Vi har en hel del att kontrollera innan vi lämnar ut era mediciner och det kan ta lite tid.
Det är meningen att vi skall kontrollara att doseringen är rimlig, att allt på instruktionerna är rättstavat och lätt att förstå. Läkare skriver ofta på sitt "läkarspråk" och det skall rättas till folkspårk. Om en läkare t.ex. har skrivit HYPERTENSION som indikation så skall vi rätta detta till MOT HÖGT BLODTRYCK. Det får inte heller finnas förkortningar eller tal utskrivna i text som en, två, tre. Om en läkare har skrivt 16 IE insulin så skall det rättas till "16 enheter (IE)" eftersom 16 IE kan misstolkas som 161 E och då dör personen med stor sannolikhet. Sen har vi alla interaktioner att kolla upp. Det är ingen lek direkt. Det gäller både interaktioner mellan fasta läkemedel och tillfälliga som t.ex. en antibiotikakur men också ibland kosttillskott eller mat/dryck. Det är också meningen att vi skall kontrollera att läkemedlen används korrekt. Enligt studier felanvänds t.ex. hälften av alla inhalationsläkemedel. Samtidigt kan jag ju nämna att det inte direkt är meningen att det skall gå långsamt. De flesta kedjor har krav på att det skall ta max 90 sekunder per läkemedel. Då ingår alltså alla kontroller, att klistra på dom där roliga etiketterna och att hämta paketen i hyllan. Vi jobbar ofta som ensamma farmaceuter med tekniker som hjälp. Det betyder att man ofta inte kan ta rast eller ens gå på toa som farmaceut. Vi jobbar ofta två kvällar i veckan och varannan-var tredje helg och tjänar typ medellön. Jag har sju års universitetsstudier i ryggen.
Citera
2021-06-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loovato
Jobbar som ensam farmaceut på ett litet apotek. Finns några saker som gör att det tar tid.

Det första är kunderna, de flesta har verkligen ingen aning vad de ska ha eller till och med vad de har.
Legitimationen är alltid nere i Nigeria och det tar folk upp till 20 sekunder att vifta fram. När det äntligen är dags att välja läkemedel så undrar Mr Kund såklart vad som kan tas ut. Man får då rabbla upp ditten och datten upp till 10 olika läkemedel för det är väl ingen vits att ta reda på detta själv hemma innan man beger sig iväg. Sen kommer det värsta med mitt jobb, och det är när man frågar om de ska ha det som kallas periodens vara (det billigare fabrikatet som subventioneras av skattemedel och ingår i läkemedelsförmånen). Ca 50% av befolkningen ska då dra en historia om hur dom minsann mådde riktigt illa och vill nu ha "Originalet" som läkaren skrivit ut. Det kan då vara en skillnad på ibland bara några kronor och ibland flera hundra, detta tycker såklart inte Mr Kund om och behöver gnälla lite mer på hur Sverige har blivit dåligt.
Sedan finns det det många kunder som har "slut" på sina läkemedel och kommer för att hämta mer.
Allt från knarkare med intervall till kärringar. Läkemedlen är alltid slut, men det hämtades ju 100 tabletter för 2 veckor sedan och du ska bara ta en per dag? (Man behöver käka upp 2/3 av tabletterna för att hämta mer. Förr fick man hämta ut allt direkt om man ville men då ingick det inte i högkostnadsskyddet nu med Corona gäller gäller ENDAST 2/3dels regeln).

Detta är bara toppen på isberget, jag hatar mitt jobb.

En sak som inte är kundernas fel är dock de värdelösa datorerna. De är säkert 8 år gamla kraschar och har sig vilket inte gör saken bättre, snackat med min chef men hon vägrar beställa nya.

TLDR: Kunder är efterblivna och datorerna är skit.

I feel you bro!
Jag har lagt beslag på apotekets snabbaste dator. Om någon försöker ta min plats blir det KRIIIG. Dessutom går allt via en statlig VPN så internethastigheten suger.
Citera
2021-06-11, 15:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensmarten
Jag jobbar på apotek.
Vi har en hel del att kontrollera innan vi lämnar ut era mediciner och det kan ta lite tid.
Det är meningen att vi skall kontrollara att doseringen är rimlig, att allt på instruktionerna är rättstavat och lätt att förstå. Läkare skriver ofta på sitt "läkarspråk" och det skall rättas till folkspårk. Om en läkare t.ex. har skrivit HYPERTENSION som indikation så skall vi rätta detta till MOT HÖGT BLODTRYCK. Det får inte heller finnas förkortningar eller tal utskrivna i text som en, två, tre. Om en läkare har skrivt 16 IE insulin så skall det rättas till "16 enheter (IE)" eftersom 16 IE kan misstolkas som 161 E och då dör personen med stor sannolikhet. Sen har vi alla interaktioner att kolla upp. Det är ingen lek direkt. Det gäller både interaktioner mellan fasta läkemedel och tillfälliga som t.ex. en antibiotikakur men också ibland kosttillskott eller mat/dryck. Det är också meningen att vi skall kontrollera att läkemedlen används korrekt. Enligt studier felanvänds t.ex. hälften av alla inhalationsläkemedel. Samtidigt kan jag ju nämna att det inte direkt är meningen att det skall gå långsamt. De flesta kedjor har krav på att det skall ta max 90 sekunder per läkemedel. Då ingår alltså alla kontroller, att klistra på dom där roliga etiketterna och att hämta paketen i hyllan. Vi jobbar ofta som ensamma farmaceuter med tekniker som hjälp. Det betyder att man ofta inte kan ta rast eller ens gå på toa som farmaceut. Vi jobbar ofta två kvällar i veckan och varannan-var tredje helg och tjänar typ medellön. Jag har sju års universitetsstudier i ryggen.
Bra med lite information från någon som är insatt i ämnet!

Själv har jag väldigt sällan haft problem med väntetiden på Apoteket. Och om man skulle hamna bakom gamla Edit som tar lång tid på sig så är det ju inte direkt farmaceutens fel.

Passar det inte så kan man ju beställa online. Har man inte tid att vänta ett par dagar på att medicinen ska komma med post så kan man iaf förbeställa för upphämtning, så behöver man inte vänta på att farmaceuten ska kontrollera o.s.v., utan allt är redan paketerat och klart när man kommer. Går ofta att få samma dag om man inte väntar tills kvällen med att beställa.

Det där med 90 sekunder låter helt sjukt. Vad händer om man inte håller det? Det kan de väl knappast kontrollera på något effektivt sätt?

Hur kommer det sig att du gick sju år på universitetet, förresten? Jag trodde det var tre år för receptarie- och fem år för apotekarprogrammet?
Citera
2021-06-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hut går det för gamla människor som inte har /kan hantera internet? Inte har swish? Eller kan hämta.

Jag spår att internetapoteken kommer ställa till det rejält. Vad tror ni händer när alla fysiska apotek har konkat för att alla handlar alla fast medicin och handelsvaror via nätapotek. Hur skall du få tag på antibiotika till lillknodden med öroninflammation? Brutit armen? Urinvägsinfektion?
"kommer på posten om 3-4 dagar"?
Apoteken kan inte leva på 80+ kunderna som inte "kan internet" och akutmediciner.
Citera
2021-06-11, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LarryKoopa
Eller kärringarna som aldrig kan förbereda sig, kassörskan ber om leg, då skall det grävas i väskan efter plånboken och långt där inne hittas legget. Visar och sen stoppas det tillbaks i plånboken som sen stoppas ner i väskan. Sen skall det strax betalas, har kärringen då uppe sin plånbok, nej då, då skall det rotas i väskan igen efter plånboken och sen hittas kortet som man skall använda, koden slås in i slow motion och sen börjar proceduren om med att stoppa tillbaks allt.

Ja, de där gamla kärringdjävlarna som ska stå och gagga och aldrig har plånboken beredd. Jag tror att jag ända sedan jag blev betrodd med min egen veckopeng vid typ 5 alltid har haft plånboken beredd när jag ska betala. Inte konstigt att man tycker att folk är idioter.
Citera
2021-06-11, 15:41
Medlem
Stigstyles avatar
En anledning till att det går så sjukt långsamt är att medelåldern på både personal och kunder är 80+…
Citera
2021-06-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Bra med lite information från någon som är insatt i ämnet!

Själv har jag väldigt sällan haft problem med väntetiden på Apoteket. Och om man skulle hamna bakom gamla Edit som tar lång tid på sig så är det ju inte direkt farmaceutens fel.

Passar det inte så kan man ju beställa online. Har man inte tid att vänta ett par dagar på att medicinen ska komma med post så kan man iaf förbeställa för upphämtning, så behöver man inte vänta på att farmaceuten ska kontrollera o.s.v., utan allt är redan paketerat och klart när man kommer. Går ofta att få samma dag om man inte väntar tills kvällen med att beställa.

Det där med 90 sekunder låter helt sjukt. Vad händer om man inte håller det? Det kan de väl knappast kontrollera på något effektivt sätt?

Hur kommer det sig att du gick sju år på universitetet, förresten? Jag trodde det var tre år för receptarie- och fem år för apotekarprogrammet?

Jag har läst en massa roligt men onödigt. Själva receptarieutbildningen läste jag in på distans på 1½ år medan jag var hemma med en nyfödd unge.
Dom har koll på hur många sekunder varje recept/kund tar. Vi blir också ibland bedömda på hur ofta vi lyckas/inte lyckas få folk att byta till billigaste generika eftersom apoteket tjänar pengar om kunderna byter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in