Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-10, 10:21
  #1
Medlem
Skalpellens avatar
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?
Citera
2021-06-10, 10:27
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Kolla 1177 och kroppsvärme plus snacka med din husläkare (du kan exempelvis ha fel på hormonsystemet). En del äldre har svårt reglera värme, de brukar svimma i juli.
Citera
2021-06-10, 10:28
  #3
Medlem
TheJackets avatar
Jag är likadan och vad jag vet finns det inget som hjälper. Helst hade jag haft höst året runt
Citera
2021-06-10, 10:32
  #4
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?

Kolla sköldkörteln
Citera
2021-06-10, 10:47
  #5
Avstängd
Klä dig lättare, drick vatten
Citera
2021-06-10, 10:51
  #6
Medlem
Skalpellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag är likadan och vad jag vet finns det inget som hjälper. Helst hade jag haft höst året runt
Kyla, vargavinter, kan jag ta men inte värme. Undrar vad det beror på.

Det var inte så innan mer än normalt men nu har man nog blivit så observant på allt som inte är skönt. Fast då borde det även gälla kyla. Jag mår röv av temperaturer.

Det funkar inte att vänja sig så som vissa påstår. Jag skulle kunna bo 1000 år i en öken utan vänja mig en millimeter.

Våta kläder är det enda som funkar. Doppa dem i iskallt vatten varannan timme dygnet runt.
Citera
2021-06-10, 10:55
  #7
Medlem
Har samma problem, så fort det blir mer än 15-18 grader ute börjar svettet flöda... Ordentligt.

Har vart och kollat sköldkörtelhormon men de kunde ej se något där, funderar på att kolla mina testo nivåer, läst på vissa sidor att man kan få besvär med svettningar av låga testo nivåer.
Citera
2021-06-10, 10:59
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Vissa av oss är så här.
Över 30 grader fungerar jag inte, väntar bara på kallare luft.
Citera
2021-06-10, 10:59
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?

Jag har själv alltid mått dåligt av värme, och det jag har kommit fram till är att vid ökade ångestnivåer och en hög nivå av brunt fett(https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunt_fett) gör att sommaren blir till en pina.


Vill du svalka ner dig, så kan du sitta med fötterna i ett ljummet(20 graders) fotbad i några timmar. Det ger god effekt.
Citera
2021-06-10, 11:06
  #10
Medlem
Henriksss avatar
Hur gammal är du?
Har du alltid kännt så här för värme?
Citera
2021-06-10, 11:11
  #11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?

Ja det är nästintill olidligt. Inomhus med fläkt/ac eller ligga i nåt vattendrag.
Citera
2021-06-10, 11:28
  #12
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Kyla, vargavinter, kan jag ta men inte värme. Undrar vad det beror på.

Det var inte så innan mer än normalt men nu har man nog blivit så observant på allt som inte är skönt. Fast då borde det även gälla kyla. Jag mår röv av temperaturer.

Det funkar inte att vänja sig så som vissa påstår. Jag skulle kunna bo 1000 år i en öken utan vänja mig en millimeter.

Våta kläder är det enda som funkar. Doppa dem i iskallt vatten varannan timme dygnet runt.


Jag är väldigt varm. Alltid varit. Alltid fått värma flickvänner händer osv då jag aldrig blir kall om händerna. Tror det är därför jag lider när det är varmt ute. Fryser väldigt sällan även när det är typ -10.

Nä funkar inte att vänja sig. Köpte ett par shorts att ha här hemma nu i sommar men märker ingen direkt skillnad
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback