2021-06-08, 06:23
Medlem
Iransk kärnkraft by ABB.
Ytterligare en hit för Sverige!!
Citera
2021-06-08, 08:19
Avstängd
Lustigt formulering. "Snart vara veckor bort". Antingen är den veckor bort eller också är den det inte, "snart" är ett sådant där ord man slänger till för att man egentligen inget vet, men man vill ändå skrämmas. Man har i över ett decennium skrämts med att Iran "snart" kan ha kärnvapen.

Vem bryr sig sen om vad USA anser, de lämnade avtalet som skulle begränsa Irans kärnenergiprogram!
Citat:
[*]Kommer Iran försöka göra allvar av tidigare hot från Ahmadinejad och andra, att utplåna Israel?
Något sådant hot har aldrig framförts, det är en propagandalögn. Ahmadinejad förklarade att han ville "utplåna" Israel genom att de skulle genomföra en folkomröstning där både judar och palestinier fick delta, inte med något kärnvapenangrepp.
Citat:
[*]Kommer Israel agera på detta hot som dom tidigare lovat? Dvs att slå mot Iran, innan Iran gör allvar av sitt hot?
Det är däremot inte otroligt, om de inte får USA att göra det. USA och Israel är mer aggressiva stater än Iran.
Citera
2021-06-08, 09:51
Medlem
scoremaxs avatar
För det första behöver vi knappast oroa oss.
Det blir inte ”sanktioner i 10 år”, det blir en invasion och sedan existerar inte Iran mer som nation.
Och det vet dom.
Ingen av Irans allierade vågar ta ett ställningstagande FÖR Iran om dom skulle Nuka Israel.
Ingen.

För det andra har Vi inte sett bombningar ännu.
Israel och USA skulle ALDRIG låta det gå så långt att det blev ett Akut hot.
Då hade det redan regnat.

För det tredje är inte Iranierna dumma i huvudet.
Dom lär INTE sätta sig i den sitsen att någon fåne kan stå och få till en Invasion på rena påhitt som Tony Blair gentemot Irak exempelvis.

Dom lär inte heller slappna av låta inre stridigheter styras av CIA, det har dom varit med om en gång med Shahen.

Och dom var knappast blinda med Libyen.

Ergo:
Calm the fuck down.
Senast redigerad av scoremax 2021-06-08 kl. 10:21.
Citera
2021-06-08, 10:34
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Vi har pratat om det här i många år. För min egen del, ett decennium, minst. Snart är dagen här då Iran har sina första atombomber.

Källa - "Om Iran fortsätter att bryta mot sina åtaganden enligt 2015 års kärnenergiavtal är det snart en fråga om veckor innan landet kan ha skaffat tillräckligt med höganrikat uran för att framställa en atombomb."
https://www.svd.se/usa-iransk-atombo...ra-veckor-bort

• Kommer Iran försöka göra allvar av tidigare hot från Ahmadinejad och andra, att utplåna Israel?
  • Kommer Israel agera på detta hot som dom tidigare lovat? Dvs att slå mot Iran, innan Iran gör allvar av sitt hot?
  • Om det blir en konfrontation mellan Iran och Israel, vilka riskerar att bli inblandade och på vilket sätt?
  • Hur kommer USA och andra stormakter spela sina kort vid en militär konfrontation mellan Iran och Israel?
  • Kommer arabvärlden att stå på Irans sida?
  • Kommer antalet terrorattacker i världen att öka när Iran har atombombens "beskydd" i ryggen?

Elda på bara...men Iran hade redan haft atomvapen om det ville det. Landet har goda relationer med den Demokratiska Folkrepubliken Korea och handlar vapen med varandra, inclusive utbyter samarbete kring ICBMs. Så det hade inte varit något problem för Iran att skaffa atomvapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E...litary_weapons
Citera
2021-06-08, 11:10
Medlem
humanlifes avatar
Skrämselpropaganda från Israel antagligen. Israel som ville att USA skulle dra sig ur kärnvapenavtalet med Iran och som Trump gjorde.
Citera
2021-06-08, 12:53
Medlem
Klas-Vegass avatar
Vi vet inte hur långt Iran kommit. De är antagligen färdiga. De har missiler och de har antagligen bomben. De har bara inte satt ihop den gissar jag.

Men det är rätt åt er. Ni ville ha en senil korrupt gammal gubbe istället för en man så nu dansar råttorna på bordet. Hamas skjuter raketer mot Israel och Iran kör vidare med atombomber.
Citera
2021-06-08, 13:17
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ska få diktera? Det är ju inte som så att Usa "får" diktera det utan dom gör det för att dom har den makten och kan göra det.

Något land eller imperium kommer alltid att vara dominerande i världen och iaf jag är glad att det är Usa som är det och inte Kina, Ryssland eller något annat.

Usas beslutsfattande och styre har många sk checks and balances som åtminstone gör att det blir lite tryggare och Usa är ett land med ett folk som har rötter i väldigt många olika länder vilket gör att det blir lite skillnad mot exempelvis ett land som Iran där det bara finns iranier som bara ser till iraniers väl före andra.

Sedan så kan man ha en evighetsdiskussion om korruptionen i Usa, om deras verkliga styre med oligarker och storföretag, deep state och annat men det känns ändå rätt skönt i nuläget att det faktiskt är Usa som är det dominanta imperiet för det kan ändras rätt snart då Kina är på frammarsch i en rask takt.

Ja om man måste välja mellan USA och Iran eller Kina så väljer jag ju såklart också USA som härskare över allt och alla. Det är dock år 2021 och jag hade i alla fall hoppats att mänskligheten hade kommit lite längre än att ett land ska styra och ställa över andra. Se bara t ex vetorätten i FN som är helt absurd.

Det borde finnas ett
Citera
2021-06-08, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vi vet inte hur långt Iran kommit. De är antagligen färdiga. De har missiler och de har antagligen bomben. De har bara inte satt ihop den gissar jag.
Sätta ihop den är det lätta i sammanhanget. Det första kritiska steget är att få tillräckligt med höganrikat uran, och det har Iran av allt att döma inte, även om de sedan USA gick ur kärnenergiavtalet och införde sanktioner demonstrerat att de har kapacitet att anrika till högre nivåer. Detta förefaller mer handlat om att tvinga tillbaka USA.

Att bygga en bomb är sen inte så svårt, men att göra den tillräckligt liten och robust för att få plats i en missil är definitivt inte lätt. Inte blir det lättare med en uranbomb, kärnvapenmakterna övergick snart till överlägsna plutoniumbomber, men den kapaciteten har vad jag vet inte Iran. Det krävs speciella reaktorer, typ Dimona, och upparbetningsanläggningar för att få fram plutonium.
Citera
2021-06-08, 14:42
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sätta ihop den är det lätta i sammanhanget. Det första kritiska steget är att få tillräckligt med höganrikat uran, och det har Iran av allt att döma inte, även om de sedan USA gick ur kärnenergiavtalet och införde sanktioner demonstrerat att de har kapacitet att anrika till högre nivåer. Detta förefaller mer handlat om att tvinga tillbaka USA.

Att bygga en bomb är sen inte så svårt, men att göra den tillräckligt liten och robust för att få plats i en missil är definitivt inte lätt. Inte blir det lättare med en uranbomb, kärnvapenmakterna övergick snart till överlägsna plutoniumbomber, men den kapaciteten har vad jag vet inte Iran. Det krävs speciella reaktorer, typ Dimona, och upparbetningsanläggningar för att få fram plutonium.
Jag är ingen expert. vet bara att man haft det som mål ganska länge. SVårt att se vad som skall hindra. Man har underjordiska anläggningar israel inte kan bomba.
Men det handlar säkert om hur mycket plutonium man fått fram.
Citera
2021-06-08, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag är ingen expert. vet bara att man haft det som mål ganska länge. SVårt att se vad som skall hindra. Man har underjordiska anläggningar israel inte kan bomba.
Av vad man vet upphörde Irans aktiva kärnvapenprogram i samband med att Saddam störtades. Det var honom och hans påstådda kärnvapenprogram de var mest rädda för på goda grunder. I den mån man skall tro Israel låg dokumenten från detta inlåst i ett obevakat lager som Mossad kunde bryta sig in i och stjäla rubbet, vilket inte tyder på att Iran såg det som något prioriterat.

Därefter verkar de mest ägnat sig att utveckla teknik så de kan tillverka kärnvapen på relativt kort tid om säkerhetsläget så kräver. Ungefär samma policy som Japan, Sydkorea och Taiwan. Fortsätter USA:s sanktioner är dock möjligt att de känner att enda sättet att bli tagen på allvar är att liksom Nordkorea skaffa kärnvapen.
Citat:
Men det handlar säkert om hur mycket plutonium man fått fram.
Var skulle de tillverka plutonium? Du får gå tillbaka till 70-talet när USA lovade leverera sådan utrustning till Iran,vilket jag dock aldrig tror skedde. Det kom en liten revolution emellan, och att USA gav teknik som kunde användas för att bygga kärnvapen till shahen var en sak, islamisterna en annan.
Citera
2021-06-08, 14:57
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ja om man måste välja mellan USA och Iran eller Kina så väljer jag ju såklart också USA som härskare över allt och alla. Det är dock år 2021 och jag hade i alla fall hoppats att mänskligheten hade kommit lite längre än att ett land ska styra och ställa över andra. Se bara t ex vetorätten i FN som är helt absurd.

Det borde finnas ett

I så fall kan ju inte USA längre skydda Israels apartheidpolitik och skulle stå oförmögen att hindra FN att fatta beslut om en normalisering mellan Iran och omvärlden - och otaliga andra frågor där USA hindrar fred och utveckling i världen. Skulle USA obstruera än mer kan ju FN bara fatta beslut att fördöma USA och införa sanktioner mot USA, vilket blir en enkla sak efter att säkerhetsrådet har demokratiserats. För det var väl demokrati du ville ha?
Citera
2021-06-08, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Iran har nog kommit längre än vad man tror.
Men att de skulle använda sig utav kärnvapen annat än som terrorbalansmedel är inte direkt troligt. Dumt att nukea Israel där muslimernas andra största heliga plats ligger, samt så drabbar det palestinierna och kringliggande länder också.

De enda som använt kärnvapen mot civila är fortfarande bara USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in