• 1
  • 2
2021-06-07, 23:57
Medlem
cultofdeaths avatar
Vi har pratat om det här i många år. För min egen del, ett decennium, minst. Snart är dagen här då Iran har sina första atombomber.

Källa - "Om Iran fortsätter att bryta mot sina åtaganden enligt 2015 års kärnenergiavtal är det snart en fråga om veckor innan landet kan ha skaffat tillräckligt med höganrikat uran för att framställa en atombomb."
https://www.svd.se/usa-iransk-atombo...ra-veckor-bort

• Kommer Iran försöka göra allvar av tidigare hot från Ahmadinejad och andra, att utplåna Israel?
  • Kommer Israel agera på detta hot som dom tidigare lovat? Dvs att slå mot Iran, innan Iran gör allvar av sitt hot?
  • Om det blir en konfrontation mellan Iran och Israel, vilka riskerar att bli inblandade och på vilket sätt?
  • Hur kommer USA och andra stormakter spela sina kort vid en militär konfrontation mellan Iran och Israel?
  • Kommer arabvärlden att stå på Irans sida?
  • Kommer antalet terrorattacker i världen att öka när Iran har atombombens "beskydd" i ryggen?
Citera
2021-06-08, 00:11
Iran kommer aldrig få kärnvapen, åtminstone inte kombinerat med missiler som kan nå Israel. Händer inte. Kan USA aldrig tillåta.
Arabvärlden är kluven eftersom shia/sunni-splittringen är lika stor som muslim/väst-splittringen är. Sen är SaudiArabien och Egypten diplomater resp. köpta av USA, så de kommer inget säga emot Israel.
Citera
2021-06-08, 00:21
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Iran redan har missiler som nar apartheid regimen. Hoppas de utplanar denna varldens ohyra
Iofs sant men hur avancerade är dom för att bära en kärnladdning...

Det är inte direkt ryska SS-satan skulle jag tippa. Jag står helt på Irans sida. Väck med Israel.
Citera
2021-06-08, 00:25
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Inte för att jag är något stort Iran-fan precis, men tycker det är konstigt att det enda land som någonsin använt en atombomb i verkligheten ska få diktera vilka som ska ha rätt att äga atombomber. USA brukar ju hävda att inga odemokratiska länder ska ha rätt att inneha massförstörelsevapen, men med facit i hand så kanske det stå vore om inte USA hade några heller.
Citera
2021-06-08, 00:39
Medlem
mingtians avatar
Mossad löser det
Citera
2021-06-08, 00:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssontalibanen
Iran kommer aldrig få kärnvapen, åtminstone inte kombinerat med missiler som kan nå Israel. Händer inte. Kan USA aldrig tillåta.
Arabvärlden är kluven eftersom shia/sunni-splittringen är lika stor som muslim/väst-splittringen är. Sen är SaudiArabien och Egypten diplomater resp. köpta av USA, så de kommer inget säga emot Israel.

Exakt Israel tillåter det inte. De kommer gå i totalt krig innan det sker. Man måste betänka Israel om inte ens erkänt att de har kärnvapen har gjort det klart att om de ens riskerar att gå under kommer de ta världen med sig. Om Iran kommer ha kärnvapen och har medel att faktiskt kunna nuka Israel, det kommer de inte att acceptera oavsett vad den tillfälliga presidenten i USA är. De kommer i så fall slå till före.

Vi övriga får bara hålla andan och hoppas nedfallet inte sprider sig alltför långt norrut.
Citera
2021-06-08, 00:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Inte för att jag är något stort Iran-fan precis, men tycker det är konstigt att det enda land som någonsin använt en atombomb i verkligheten ska få diktera vilka som ska ha rätt att äga atombomber. USA brukar ju hävda att inga odemokratiska länder ska ha rätt att inneha massförstörelsevapen, men med facit i hand så kanske det stå vore om inte USA hade några heller.

Man kan väl lätt vara överens om att det är skit att någon har dom. Sverige kunde haft dom rätt tidigt men beslutade nej tack. Israel har dom och det är skit men de vill ju inte faktiskt i sin grundlag ödelägga utrota Iran. Det å andra sidan vill Iran mot Israel. Ta bort dom från världens yta enligt lag. Så om dom får kärnvapen då är det ju så att Israel helt enkelt måste agera för att överleva själva. Eller som deras doktrin lyder. Går Israel under, går världen under jämsides.
Citera
2021-06-08, 04:58
Medlem
Mullrets avatar
Ett problem som Biden inte kommer kunna hantera. Trump var klumpig, men fick relativt lugn i världen.

Ogillar krig, men Israel kan bli utplånat iom iran får till det. Sedan är väl frågan om de vågar skicka iväg en missil. Omvärlden lär blockera och straffa iran i 10 år. Befolkningen lär få lida.
Citera
2021-06-08, 05:30
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Ska få diktera? Det är ju inte som så att Usa "får" diktera det utan dom gör det för att dom har den makten och kan göra det.

Något land eller imperium kommer alltid att vara dominerande i världen och iaf jag är glad att det är Usa som är det och inte Kina, Ryssland eller något annat.

Usas beslutsfattande och styre har många sk checks and balances som åtminstone gör att det blir lite tryggare och Usa är ett land med ett folk som har rötter i väldigt många olika länder vilket gör att det blir lite skillnad mot exempelvis ett land som Iran där det bara finns iranier som bara ser till iraniers väl före andra.

Sedan så kan man ha en evighetsdiskussion om korruptionen i Usa, om deras verkliga styre med oligarker och storföretag, deep state och annat men det känns ändå rätt skönt i nuläget att det faktiskt är Usa som är det dominanta imperiet för det kan ändras rätt snart då Kina är på frammarsch i en rask takt.
Citera
2021-06-08, 05:56
Medlem
Eustaches avatar
Oerhört skrämmande om en så pass primitiv teokrati som Iran skulle lyckas få fram kärnvapen...
Citera
2021-06-08, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Vi har pratat om det här i många år. För min egen del, ett decennium, minst. Snart är dagen här då Iran har sina första atombomber.

Källa - "Om Iran fortsätter att bryta mot sina åtaganden enligt 2015 års kärnenergiavtal är det snart en fråga om veckor innan landet kan ha skaffat tillräckligt med höganrikat uran för att framställa en atombomb."
https://www.svd.se/usa-iransk-atombo...ra-veckor-bort

• Kommer Iran försöka göra allvar av tidigare hot från Ahmadinejad och andra, att utplåna Israel?
  • Kommer Israel agera på detta hot som dom tidigare lovat? Dvs att slå mot Iran, innan Iran gör allvar av sitt hot?
  • Om det blir en konfrontation mellan Iran och Israel, vilka riskerar att bli inblandade och på vilket sätt?
  • Hur kommer USA och andra stormakter spela sina kort vid en militär konfrontation mellan Iran och Israel?
  • Kommer arabvärlden att stå på Irans sida?
  • Kommer antalet terrorattacker i världen att öka när Iran har atombombens "beskydd" i ryggen?

Jag tror inte att man kommer starta atomkrig med Israel. Man skaffar inte atomvapen för offensiv användning, det är ett avskräckande vapen.

Möjligtvis att Israel slår mot Irans kärnvapenproduktion innan den är klar, det kan jag faktiskt tänka mig. Undrar om inte Israel låg bakom branden som sänkte Iranska flottans största fartyg härom veckan? Det kanske var en signal? Men jag har svårt att se att en fullskalig konflikt skulle uppstå mellan Israel och Iran.

Arabvärlden skulle, om Iran lyckas få fram egna kärnvapen, genast ställa sig bakom dem. Det skulle höja Irans anseende rejält. Araber lyssnar bara på den som är stark och som ingjuter fruktan. Det är det enda de respekterar.
Senast redigerad av Cowboyhatten 2021-06-08 kl. 06:06.
Citera
2021-06-08, 06:21
Medlem
Skrämmande om detta stämmer. Tror faktiskt inte Israel kan stoppa Iran. Alla alternativ leder ju till storskaligt krig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in