2021-06-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskbulleburk
Sverige har den dyraste kriminalvården i världen, flera tusen kr per dygn och intagen, är billigare att låta dem bo i varsitt rum på fint hotell. Personaltätheten är nästan en plit per intagen, jämför det med personaltätheten i ex skola (1:25) eller förskola (1:6).

Kriminalvården i Danmark är hälften så dyr och i Rumänien är kostnaden en tjugondel.

Problemet är nog att det är för mycket fokus på ”vård” av kriminella som inte vill ändra på sig.

Outsourca fängelse till Rumänien och lägg besparingarna på att stärka upp polisen så vi kan sy in ännu fler. Pengarna borde räcka till att avveckla straffrabatten och införa en straffmultiplikator istället så sitter de inlåsta mycket längre och kan inte orsaka en massa elände.

Det förvånar mig inte om vi ligger i topp där. Vem vet, kanske blir polisens framgångar baserat på Encro, Sky, Trojan mm det som tvingar fram en omläggning mot mer utvisningspåföljder, färre uppskjutna utvisningar samt övergång till fler intagna per cell.
Citera
2021-06-10, 15:22
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Förmodligen relaterat till studentutspringet där idag, du kan läsa mer om det om du kollar min posthistorik.

Jaså, det var i kista alltså?

Såg bara en trådstart om det där man frågade vilken skola det gällde.

Då var det säkert gällande det då. Tack för infon

EDIT: Såg att någon hade sett piketen på plats i Kista och dessa sätter man knappast in mot ett stökigt utspring? Är det verkligen bekräftat att det var detta det handlade om?
Var tydligen även en helikopter på plats också.

EDIT #2: Såg i tidningen att det var i Kista drygar stökigt. Konstigt att man sätter in sådana resurser för något sådant dock. Aja, lite slös på skattepengar är ju trots allt inte ovanligt.
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2021-06-10 kl. 15:40.
Citera
2021-06-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Det är lite mer byråkrati. Bara processen med att få ett bygglov kan ta ett par år. Sen ska det kunna överklagas. Så då går ett halvår-ett år. Sen ska det projekteras i ett par år för att få ett startbesked. Ett startbesked som sen tar ett halvår att få. Sen kan du börja bygga och då har du nog en byggtid på 2-3 år.

Problemet är att ingen kommun i hela Sverige vill ha de potentiella problemen en anstalt kan föra med sig. Ingen privatperson vill bo granne med en anstalt och kommer protestera bygglovet osv.

Därtill verkar Kriminalvården hänvisad till statliga Specialfastigheter som fastighetsbolag. Kan tänka mig att de inte är ett under av effektivitet eller nån större prispressare. Så är det ju med AkademiskaHus som våra universitet och högskolor måste nyttja. Men den största proppen är nog det du skriver.
Citera
2021-06-10, 15:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Jaså, det var i kista alltså?

Såg bara en trådstart om det där man frågade vilken skola det gällde.

Då var det säkert gällande det då. Tack för infon

EDIT: Såg att någon hade sett piketen på plats i Kista och dessa sätter man knappast in mot ett stökigt utspring? Är det verkligen bekräftat att det var detta det handlade om?
Var tydligen även en helikopter på plats också.

EDIT #2: Såg i tidningen att det var i Kista drygar stökigt. Konstigt att man sätter in sådana resurser för något sådant dock. Aja, lite slös på skattepengar är ju trots allt inte ovanligt.

Jo visst var det Kista, var jag som startade tråden dessutom 😎😂👋🏼
Citera
2021-06-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det är därför jag använde frågetecken.
Men berätta gärna hur det fungerar.

3 års fängelse. Villkorligt frigiven efter 2/3 av straffet = man sitter 2 år effektivt. Finns inget som heter halvtidsfrigivning i Sverige. Togs bort runt 1995.
Numera släpps nästan alla efter 2/3 av avtjänat straff. Men den tiden kan man få sitta av om man åker fast för nya brott eller inte sköter sig. T ex gryningspyromanen Ulf som släpptes nyss men slet av sig sin fotboja samma dag och fick en månad automatiskt av sin kvarvarande dom. Och om han fortsätter göra samma sak med sin fotboja så lär han få mer påbackning.
Citera
2021-06-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Bandidos är inte samma folk som på 90-talet, man har rekryterat bland dem som vill mest och är mest hänsynslösa. Minst hälften är numera med invandrarbakgrund. Medelsvensson tror fortfarande att det är arga vita medelålders män i MC-gängen, men så är det inte nuförtiden.

Hahahhaha okej det var inga nyheter. I dag däremot slår man upp Bandidos kopplingarna i media.
Australiensaren har inga Bandidos kopplingar det var ett annat mc-gäng. Jag skrev bikerkulturen ingenting annat. Jag tror inte du har något att förmedla som ingen inte redan känner till.

Lite tillslag i Australien.
https://www.youtube.com/watch?v=HW7Ej7kpZn4
Senast redigerad av Browser 2021-06-10 kl. 16:26.
Citera
2021-06-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Staten är inblandad, svårare än så är det inte.

Hehe, too right

Det ska vara förstudier, projekt, kolla om det ska samlokaliseraringar, remissinstanser. Polisen ska säga sitt.

Invånare på orten ska säga sitt. Politiker ska säga sitt, för och emot. Politiker på andra orter ska säga sitt, för och emot. Överklagningar hit och dit.

Effektivt är farligt
Citera
2021-06-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hahahhaha okej det var inga nyheter. I dag däremot slår man upp Bandidos kopplingarna i media.
Australiensaren har inga Bandidos kopplingar det var ett annat mc-gäng. Jag skrev bikerkulturen ingenting annat. Jag tror inte du har något att förmedla som ingen inte redan känner till.

Lite tillslag i Australien.
https://www.youtube.com/watch?v=HW7Ej7kpZn4

Nuförtiden så har inte ”mc-klubbar” något med ”biker-kulturen” att göra. Snarare plastiga mercor med falska dekaler..
Citera
2021-06-10, 16:45
Medlem
Mekkys avatar
I dag måste det kommit ut massor av namn?
Citera
2021-06-10, 16:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky

Tror att det kommer i morgon.
Citera
2021-06-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
En av männen med koppling till Bandidos, som nu via ΛNØM är misstänkt för mordförsök maj 2021, är samma person som misstänktes för den kraftiga sprängningen på Östermalm januari 2020.
(FB) Explosion på Gyllenstiernsgatan 4, Stockholm 01:09, 2020-01-13
Citera
2021-06-10, 17:05
Medlem
IdiAmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Därtill verkar Kriminalvården hänvisad till statliga Specialfastigheter som fastighetsbolag. Kan tänka mig att de inte är ett under av effektivitet eller nån större prispressare. Så är det ju med AkademiskaHus som våra universitet och högskolor måste nyttja. Men den största proppen är nog det du skriver.

Tror varenda inlandskommun i Norrland skulle gnugga händerna.
Plats är ingen fara och arbetskraft och den boost för kommunikation och köpkraft ett fängelse skulle ge är klart märkbart för typ Ånge, Vilhelmina, Kalix, Arvidsjaur etc.

Mer ev anhöriga som kommer få en rätt dryg resa. Men att fly blir också klart mindre intressant iom klimat och att det ligger långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in