2021-06-06, 17:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Förmyndarmentaliteten i Sverige.
Jag fick häromåret visa leg för att köpa energidryck på Coop, då vid 31 års ålder
Jag fick visa leg varje gång på systemet fram tills jag var 37 men så såg jag ung, snygg och vältränad ut också.
Citera
2021-06-06, 17:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag fick visa leg varje gång på systemet fram tills jag var 37 men så såg jag ung, snygg och vältränad ut också.

Har råkat ut för liknande på systemet.. Tjejen frågade om mitt Legg (var nog 40+ då) och min motfråga blev.. "Vill du ha mitt telefonnummer också" ?...

Vem vet .. kanske lyckas det .. Tjejen skrattade iaf till och såg lite "flirtig" ut. Så kanske hade det kunna lett till något om man lagt manken till där i kassa kön.
Citera
2021-06-06, 18:36
Medlem
whoisducks avatar
Så roligt när alla talar så stolt om att de är 30+ och måste visa leg, som att de skulle se riktigt unga ut och göder sitt ego lite. Det har och göra med flera saker, som om du är någon känd langare som langar ut till folk, du är en kontrollant. Det kan bli konsekvenser om de säljer till någon som skulle ha spökat ut sig för att se äldre ut och de kanske sålt på denna person en del sprit. Nu fan går det och få en 18 åring och se 30 ut. Nog finns det masker och köpa på halloween affärer så man ser ut som en gubbe och ta på solglajor. Sluta smickra er själva för mycket, var realistiska
Citera
2021-06-06, 18:38
Medlem
BallaKlavas avatar
Det handlar bara om "Papieren Bitte". Du ska vänja dig vid att vara en undersåte.
Citera
2021-06-06, 18:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Så roligt när alla talar så stolt om att de är 30+ och måste visa leg, som att de skulle se riktigt unga ut och göder sitt ego lite. Det har och göra med flera saker, som om du är någon känd langare som langar ut till folk, du är en kontrollant. Det kan bli konsekvenser om de säljer till någon som skulle ha spökat ut sig för att se äldre ut och de kanske sålt på denna person en del sprit. Nu fan går det och få en 18 åring och se 30 ut. Nog finns det masker och köpa på halloween affärer så man ser ut som en gubbe och ta på solglajor. Sluta smickra er själva för mycket, var realistiska
Nej det tror jag inte att jag gör även om var och varannan ung kille försöker smickra mig genom att påstå det. Jag känner mig istället besvärad av att gå ute med yngre män även om jag inte reagerar längre på att göra det med exet. Sanningen är dock att jag fram till för ett par år sedan såg mycket yngre ut. Har inte något med ego att göra utan är fakta. Somliga ser unga ut och vissa har diffusa utseenden som är svårare att åldersbedöma fram tills de första rynkorna kommer. En anhörig åkte på barnbiljett som då var upp till 16 år fram tills 28 och jag själv fick visa leg under alla år som rökare (slutade röka när jag var 33) och fick senast när jag var 38 visa Id på bolaget. Men jag inser att kassören kollade hastigt bara. Det hände dock regelbundet åren innan.

Vore man känd langare skulle de inte behöva leg utan polis. Vore jag kontrollant vilket åtminstone är ett mer rimligt alternativ, borde de välja folk som kan tänkas vara under 25. Inte över 30.
Citera
2021-06-06, 19:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ett flertal ggr har jag varit med om att kassörskan ber om leg på Systembolaget på människor som helt uppenbart är i ålder 40-60. Alltså det kan inte finnas en misstanke om att personen i fråga är under 25.
( Sen tror en del svagbegåvade 50+ att ngn på allvar tror att de är 19 år gamla)
Varför denna regel?

Varför stänger systemet 15.00 på lördagar?
Citera
2021-06-06, 19:43
Medlem
När jag var 5-10 år så behövde jag aldrig visa leg för att köpa öl. När jag fyllde 20 år, då krävdes det ett ID-kort för att handla.
Citera
2021-06-06, 19:46
Medlem
NemesisSwedens avatar
Slumpmässigt kräver kassasystemet leg. Kan hända för någon som är 15 och ser ut som 25 eller 85 år.
Citera
2021-06-06, 19:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tror det är flirtande. De ber någon som uppenbarligen är äldre om legitimation. De säger alltså att vederbörande ser bra ut. De vill ligga. Har själv varit med om detta flera gånger.
Citera
2021-06-06, 20:29
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemesisSweden
Slumpmässigt kräver kassasystemet leg. Kan hända för någon som är 15 och ser ut som 25 eller 85 år.

Det här tror jag på, eller i alla fall någon form av "pinnsystem". Om man måste be om säg 50 leg per vecka så är det ju snabbare att ta några som man är helt säker på innebär noll tidsspillan?
Citera
2021-06-06, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck

Jag är 50 och folk i alla möjliga sammanhang tror att jag är ungefär 30.
Citera
2021-06-06, 20:34
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan det inte vara så att kassan slumpar fram leg-kontroll och att personalen då måste fråga om leg även om det är uppenbart att personen är över 100 år?

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Vore intressant att få reda på från någon ur personalen.

Jag jobbar på bolaget (jobbade senast igår) och det finns inga slumpmässiga ID-kontroller. Alla under 25 ska visa legg och att avgöra hurvida någon är 24 eller 26 går inte så då får man ta i höjd och därför är det många över 30 som fortfarande får visa. Själv så kollade jag legg på en som har född 74 och 82 igår, dvs personer som kunnat handla i en jävla massa herrans år.

Ibland ombeds man att vara extra noggrann med ID-kontroller, som nu i studenttider t ex. Detta innebär säkert att fler blir kollade och att några då sticker ut åldersmässigt. Men det är ju samma sak egentligen, alla som ser yngre ut än 25 ska visa. Sen att det inte är så lätt att avgöra jämt är en annan femma. Att ta legitimation på en 60 åring hade jag tyckt varit pinsamt också, även fast jag nästan kollade en 50 åring själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in