2021-06-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Det här tror jag på, eller i alla fall någon form av "pinnsystem". Om man måste be om säg 50 leg per vecka så är det ju snabbare att ta några som man är helt säker på innebär noll tidsspillan?

Fast varför behöver jag då aldrig visa leg på mitt lokala Systembolag men typ alltid när jag är i storstan? Är över trettio och ser inte ung ut, om det hjälper.
Citera
2021-06-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jag jobbar på bolaget (jobbade senast igår) och det finns inga slumpmässiga ID-kontroller. Alla under 25 ska visa legg och att avgöra hurvida någon är 24 eller 26 går inte så då får man ta i höjd och därför är det många över 30 som fortfarande får visa. Själv så kollade jag legg på en som har född 74 och 82 igår, dvs personer som kunnat handla i en jävla massa herrans år.

Ibland ombeds man att vara extra noggrann med ID-kontroller, som nu i studenttider t ex. Detta innebär säkert att fler blir kollade och att några då sticker ut åldersmässigt. Men det är ju samma sak egentligen, alla som ser yngre ut än 25 ska visa. Sen att det inte är så lätt att avgöra jämt är en annan femma. Att ta legitimation på en 60 åring hade jag tyckt varit pinsamt också, även fast jag nästan kollade en 50 åring själv.

Är det inte så att nyanställda leggar oftare också pga rädsla för att göra fel?
Citera
2021-06-06, 21:11
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Fast varför behöver jag då aldrig visa leg på mitt lokala Systembolag men typ alltid när jag är i storstan? Är över trettio och ser inte ung ut, om det hjälper.

Det kan ju vara så att min teori är helt fel, ett annat alternativ är att det beror på vem som är butikschef.

Typ huvudkontoret efterfrågar, ambitiösa achmed ligger på personalen stenhårt. Avslappnade ali däremot skickar in ett javisst det gjorde vi varje månad, men struntar helt i det...

Bara en teori såklart...
Citera
2021-06-06, 21:15
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Är det inte så att nyanställda leggar oftare också pga rädsla för att göra fel?

Jo, absolut. Och så sker det kontroller där folk som är yngre än 25 handlar och som sedan skickar rapport till det systembolaget direkt efter köpet, att få en sådan rapport är ju inget man vill ha varken som den säljande personalen eller som butikschef. Men i övrigt registreras inte leg-kontroller på något vis så jag förstår inte varför folk tror på att det finns slumpmässiga ID-kontroller, finns inget syfte. Tror inte det finns på andra affärer heller, möjligtvis att det har funnits förut. På mataffärer så uppmärksammar ju datorn på att produkten har ålderskontroll, det är ju fortfarande upp till säljaren att fråga om det.
Citera
2021-06-06, 21:28
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Samma här, fast jag var 9 år när jag hade ett stort svart skägg ned till naveln med gråa stänk, vilket jag rakade av som 13 åring.
Hade även rökt i 5 år när jag var 9 och haft 5 olika jobb som murare, takläggare, målare, snickare och svetsare.

De var verkligen inte dåligt! Själv flyttade till USA när jag var 14½ och tog flygcertifikat jobbade sedan internationellt som flygkapten och efter några år undercover för CIA. Blev avslöjad och nedskjuten 4 ggr, klarade livhanken men miste högerhandens tumme, vilket är oerhört jobbigt om jag behöver lifta
Senast redigerad av mymyself 2021-06-06 kl. 21:35.
Citera
2021-06-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har råkat ut för liknande på systemet.. Tjejen frågade om mitt Legg (var nog 40+ då) och min motfråga blev.. "Vill du ha mitt telefonnummer också" ?...

Vem vet .. kanske lyckas det .. Tjejen skrattade iaf till och såg lite "flirtig" ut. Så kanske hade det kunna lett till något om man lagt manken till där i kassa kön.
Dock lite incelvarning på dig. Hon fick höra samma sak från 10 andra män samma dag. Ändå tror du ett vänligt leende från en kassörska är att få krypa på. En man som har sitt på detta torra, får inte Ulf Ohlsson förhoppningar
Citera
2021-06-06, 21:42
Medlem
LenaPauls avatar
Nu under "pandemin " har bolaget kassa en suddig plast framför kunderna, personalen ser inte riktigt o måste fråga mer.
Hur jag vet: dem frågade mig.
Behövde inte visa nåt leg såklart jag berätta min ålder och dem insåg sitt misstag.
Citera
2021-06-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är 50 och folk i alla möjliga sammanhang tror att jag är ungefär 30.
Det är så otroligt. Varannan person hör inne säger att de ser så unga ut. De ser ut ungefär hälften är vad de är. I mitt jobb träffar jag nytt folk dagligen och jag ser aldrig någon som avskiljer sig mer möjligtvis 5-7 år från sin ålder. Vafan har ni fel på Synen?
Citera
2021-06-06, 21:44
Medlem
aTeRlINes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Detta måste väl ändå vara rekord?

”Systembolaget krävde id-kort av 61-åring”:
https://www.mitti.se/nyheter/systeme.../lmmfj!112271/

Håller med att hon ser yngre ut än 61, men inte så jäkla mycket!

Förstår inte ens vad som är så roligt. Man kan välja att legitimera alla av pragmatiska skäl. Fråga alla efter legg är lättare än att sitta och avgöra i varje fall.

Hela den här tråden är full med idioter märker man.
Citera
2021-06-06, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det är så otroligt. Varannan person hör inne säger att de ser så unga ut. De ser ut ungefär hälften är vad de är. I mitt jobb träffar jag nytt folk dagligen och jag ser aldrig någon som avskiljer sig mer möjligtvis 5-7 år från sin ålder. Vafan har ni fel på Synen?

Som barn såg jag först äldre ut, men någon gång efter 20 kastades det om, så vid 35 fick jag fortfarande frågor om jag var myndig och senast för några veckor sedan var det en person som trodde att jag var kanske 30.
Citera
2021-06-06, 22:46
Medlem
Casual-Cultures avatar
Dom identifierar folk med alkohol problem
Citera
2021-06-06, 23:23
Medlem
Den amputerade engelsmannen besöker systemet:

-Do yo häv ä lägg?
-What? No..

Den amputerade engelsmannen skaffar protes: