2021-06-06, 16:31
Medlem
mymyselfs avatar
Har aldrig behövt visa legg på systembolaget och jag handlade starksprit redan som 12 åring, jag hade redan då ett stort svart skägg vilket jag rakade av som 16 åring.
Citera
2021-06-06, 16:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Detta måste väl ändå vara rekord?

”Systembolaget krävde id-kort av 61-åring”:
https://www.mitti.se/nyheter/systeme.../lmmfj!112271/

Håller med att hon ser yngre ut än 61, men inte så jäkla mycket!

Patsy Cole...

I tidningen läser jag precis det som är min uppfattning:
Citat:
... Enligt åldersforskaren Therése Persson finns många förutfattade meningar om hur man ska se ut och klä sig i en viss ålder.

– Vi läser av tecken på kroppen när vi ska tolka hur gammal en person är. ...
Citera
2021-06-06, 16:52
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Hade en diskussion om det med min syrra när vi var och handlade på bolaget häromdagen. Då berättade jag även att jag som är rätt gammal, hade behövt visa leg vid ett tidigare tillfälle och jag frågade någonting i stil med "ser jag verkligen så ung ut", och då hade mannen i kassan svarat att jag såg ung och fräsch ut.

Men just vid det tillfället när jag var med syrran på bolaget så vägrade jag att dra fram leget, och hon i kassan frågade mig heller inte. Tycker det är sjukt löjligt att de inte kan välja lite mer selektivt. Om man ser mycket ung ut så kanske det är okej, men ser man ut som en gammal gubbe så ska man inte behöva legitimera sig.
Citera
2021-06-06, 16:58
Medlem
TilleyHats avatar
Personalen kan ha blivit instruerade att just idag ska du kolla ID på alla oavsett ålder.

Men behöver det här egentligen vara ett problem? Det är väl bara att visa ID, betala och gå därifrån med sina varor i stället för att börja konstra och riskera att stå där och bli nekad köp för att man kanske "uppträder berusat".
Citera
2021-06-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Detta måste väl ändå vara rekord?

”Systembolaget krävde id-kort av 61-åring”:
https://www.mitti.se/nyheter/systeme.../lmmfj!112271/

Håller med att hon ser yngre ut än 61, men inte så jäkla mycket!
Rasism! Negrofobi!
Citera
2021-06-06, 17:06
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Har aldrig behövt visa legg på systembolaget och jag handlade starksprit redan som 12 åring, jag hade redan då ett stort svart skägg vilket jag rakade av som 16 åring.

Samma här, fast jag var 9 år när jag hade ett stort svart skägg ned till naveln med gråa stänk, vilket jag rakade av som 13 åring.
Hade även rökt i 5 år när jag var 9 och haft 5 olika jobb som murare, takläggare, målare, snickare och svetsare.
Citera
2021-06-06, 17:24
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Rasism! Negrofobi!
Hon ska vara glad, att se så fräsch ut vid 61 är också svårslaget.
Citera
2021-06-06, 17:27
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Hade en diskussion om det med min syrra när vi var och handlade på bolaget häromdagen. Då berättade jag även att jag som är rätt gammal, hade behövt visa leg vid ett tidigare tillfälle och jag frågade någonting i stil med "ser jag verkligen så ung ut", och då hade mannen i kassan svarat att jag såg ung och fräsch ut.

Men just vid det tillfället när jag var med syrran på bolaget så vägrade jag att dra fram leget, och hon i kassan frågade mig heller inte. Tycker det är sjukt löjligt att de inte kan välja lite mer selektivt. Om man ser mycket ung ut så kanske det är okej, men ser man ut som en gammal gubbe så ska man inte behöva legitimera sig.
Lider du av psykisk ohälsa? De som gör det brukar se unga ut för sin ålder.
Citera
2021-06-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Hon ska vara glad, att se så fräsch ut vid 61 är också svårslaget.
Black don’t crack. 👩🏾
Senast redigerad av Sossetrollet 2021-06-06 kl. 17:31.
Citera
2021-06-06, 17:29
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Lider du av psykisk ohälsa? De som gör det brukar se unga ut för sin ålder.
Tror inte det skulle ha någonting med saken att göra.
Citera
2021-06-06, 17:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ett flertal ggr har jag varit med om att kassörskan ber om leg på Systembolaget på människor som helt uppenbart är i ålder 40-60. Alltså det kan inte finnas en misstanke om att personen i fråga är under 25.
( Sen tror en del svagbegåvade 50+ att ngn på allvar tror att de är 19 år gamla)
Varför denna regel?

Det enda jag vet är att det förr i tiden fanns "spärr listor" där alkoholister som betett sig illa eller stulit något skrevs upp på och sedan nekades att handla på just detta systembolag. Inte nödvändigtvis alkoholister det kunde vara folk som hotat eller gjort något dumt inne på butiken vid ett tidigare besök.

Misstanke om att personen är omyndigförklarad och inte skall handla rusdrycker fanns också förr i tiden.

Kanske finns dessa spärrlistor fortfarande i butikerna för att få lite ordning på de som stör och ställer till det..
Citera
2021-06-06, 17:33
Medlem
Det är ett sätt att utöva social kontroll som behövs för att det finns en stor potential för oordning och brottsligt beteende. Att utöva social kontroll är bra för att skapa en trevlig miljö åt personal och skötsamma människor. Social kontroll i det här fallet antar jag också kan verka indirekt, det skapar en miljö där vi andra förväntas bete oss på ett visst sätt och hjälper till att upprätthålla systemet.
Senast redigerad av fakeentity 2021-06-06 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in