2021-06-08, 12:25
Bannlyst
Hur många gånger kan man variera sin gröt eller muslii?

Jag vet inte veta om dina tillbehör till gröten.

Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Varför tycker du inte att gröt eller musli är lätt att variera? Det finns som sagt olika sorters gröt och musli, och man kan variera tillbehören.

Du verkar tycka att milda smaker är samma sak som smaklöst? Där håller jag inte med dig. Om man inte vill ha smaklös frukost så finns det ju olika alternativ med mer smak som man kan välja.
Citera
2021-06-08, 12:26
Medlem
PommesOchKebabs avatar
För mig spelar det ingen roll om man äter samma sak när man vaknar, man är ''hungrig'' på ett annat sätt och vill göra något enkelt. Lunch/middag lägger man tid på och det är inte kul att lägga ner mer tid på samma sak flera gånger i veckan.

// PoK
Citera
2021-06-08, 13:53
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Du verkar tycka att milda smaker är samma sak som smaklöst? Där håller jag inte med dig. Om man inte vill ha smaklös frukost så finns det ju olika alternativ med mer smak som man kan välja.

OK, för att du ska fatta, milda smaker är svårare att tröttna på. Jösses.
Citera
2021-06-08, 14:00
Medlem
mjaubrums avatar
GAylordtråd som med allt annat är inte personliga erfarenhrtee en univisell sanning.

On topic min frukoster är okika varje dag. Hoppar sen gärna dock
Citera
2021-06-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Hur många gånger kan man variera sin gröt eller muslii?

Jag vet inte veta om dina tillbehör till gröten.

Du verkar hålla med om att smörgåsar är lätta att variera i alla fall. Vad är skillnaden mellan att variera smörgåsar och musli/gröt? Pålägg är ju för övrigt smörgåsarnas motsvarighet till grötens tillbehör, och det verkar du inte ha problem med. Varför räknas inte grötens tillbehör?

Det nämndes bara tre sorters gröt tidigare. Risgrynsgröt, havregrynsgröt och mannagrynsgröt. Men det finns ju fler sorters gröt varav flera är glutenfria. Finns polentagröt, skrädsmjölsgröt etc. Samtidigt som man kan göra gröt på bovete, hirs, quinoa, kross av havregryn, råg, vete eller korn. Eller blanda flera olika sorter. Osv.
Senast redigerad av Amberfly 2021-06-08 kl. 14:12.
Citera
2021-06-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
OK, för att du ska fatta, milda smaker är svårare att tröttna på. Jösses.

Det var uppenbart. Men det som poängterades var milda smaker = smaklöst. Stämmer ej.
Citera
2021-06-08, 21:47
Bannlyst
Är inte frukost lite specialkost eftersom dom flesta av oss inte ätit på 11-12 timmar?

Då är man ochsä rätt hungrig!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kan det helt enkelt inte bero på att man är jävligt hungrig?

Hunger är ju den bästa kryddan och kroppen behöver näring med hyfsat jämna intervall. Är det då typ tolv timmar sedan man tuggat något så går det mesta bra.

Sedan är människan ett vanedjur. Morgonrutiner ser därför oftast lika ut - kaffebryggare, dusch, tandborste, frukost, osv. Inte byts kaffesort, schampoo eller tandkräm ut. Smak och lukt förblir, då även med frukost.

Säkert därför så många lovordar hotellfrukost. Det bryter vanor man inte ens tänker på normalt. Man kanske borde göra det i även de övriga fallen som egentligen bara är slentrian.
Citera
2021-06-08, 22:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Är inte frukost lite specialkost eftersom dom flesta av oss inte ätit på 11-12 timmar?

Då är man ochsä rätt hungrig!

Lite så, ja. Vad fan som helst går ner. Specialkost som veg, olika allergier o.d. vill jag inte säga, men jag förstår vad du menar. Speciell situation.

Vid lunch har man grundat med frukost, kroppen har fått den basala näringen och sinnena träder in. "Vad är jag sugen på idag?" Till skillnad mot frukost där valmöjligheterna är mer begränsade.

Visst finns det mathak som serverar frukost, men menyn är ju hart när densamma som hotell om än ofta något mindre. "Få i byggjobbarna sin havregrynsgröt så att de står sig".

Till allt detta hör de som hävdar "jag kan inte äta x till frukost". Nähe, men då minskar ju utbudet markant.

Har man inte ätit frukost flyttas de basala funktionerna fram till att i stort sett vad fan som helst går ner till lunch.

Sedan finns det ju de som hävdar att "jag tycker om all mat". Jaha, ingen gourmet där inte, utan bara ständig hunger. De väger alltid dessutom alltid 100+.
Citera
2021-07-10, 20:57
Medlem
Det kan ju också hänga ihop med att många är lite ”känsliga” på morgonen och gärna vill ha något relativt neutralt och tryggt för att de mår lite illa eller är trötta. Jag åkte tåg tidigt på förmiddagen en gång och hade varit vaken sedan länge så jag åt min medhavda lunchlåda typ klockan tio och då var det en i raden framför som blev stött och tyckte att det luktade för starkt för att det var på morgonen. Det var ingen direkt speciell mat, ev lite vitlök i som störde.
Citera
2021-07-20, 01:48
Medlem
socknakrigarNs avatar
En motfråga. Varför äter man inte "vanlig" mat till frukost? Varför skulle man inte kunna käka spaghetti med köttfärssås till frukost t.ex?
Citera
2021-07-20, 01:54
Medlem
Hupats avatar
Jag klarar absolut inte samma frukost varje dag, varierar mellan att jag inte äter något alls, hittar nåt jag gillar, tröttnar. Just nu är det mackor med någon tysk pastej som gäller, dock börjat tröttna lite på den så blir nog müsli imorgon.
Citera
2021-07-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av socknakrigarN
En motfråga. Varför äter man inte "vanlig" mat till frukost? Varför skulle man inte kunna käka spaghetti med köttfärssås till frukost t.ex?

Man kan ju äta det om man vill.

Finns ju varm frukost i olika former redan. Engelsk frukost tex, och somliga gillar ägg och bacon till frukost osv. Sedan finns ju brunch som brukar erbjuda varm mat också.

Jag tror dock att de flesta vill ha något enkelt och snabblagat till frukost. Då sätter man inte igång och lagar spagetti med köttfärssås precis. Eller liknande rätter. Och har man färdiga matlådor med sådan mat så är det sällan tänkt till frukost. Andra vill antagligen ha vanlig frukostmat just för att de gillar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in