Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Äter inte frukost, så lunch är mitt första mål. Tröttnar aldrig på lunch. Inte ens om jag äter gårdagens rester.
Men flingor, gröt eller havregryn är inte min grej. Sällan jag ens äter en smörgås.
Det där har också en viktig riktighet i sammanhanget.
Nu börjar vi snart prata I-landsproblem. Jag (eller frugan) gör oftast storkok när man ändå lagar mat. Jag har då inga som helst problem att ha fem likadana lunchlådor med till jobbet måndag till fredag. Det är gott, man är hungrig och tuggar i sig. Det är dessutom skönt att ha dessa fem lådor ståendes i kylen söndag kväll så att man inte behöver lägga tid på detta under veckan.
Kopplingen till frukost blir då uppenbar. Kylen är laddad med Bregott, pålägg, paprika, fil/yoghurt, ägg, juice ...
Skåpen med bröd och müsli.
Det dagliga näringsintaget handlar bara just om att "tanka" kroppen, fylla på med näring. Att det har utvecklats till att kunna välja lunchställe och maträtt är mer påtryckningar från lunchställenas ekonomi än de behov vi har. Självklart går folk på det.
Förr åt man salt sill, potatis och bröd dygnet runt för att alternativ saknades utom när julgrisen slaktats. Som jag sagt tidigare så är frukostalternativ önskvärda. Larver kommer ju snart nog ändå.