2021-06-06, 22:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Äter inte frukost, så lunch är mitt första mål. Tröttnar aldrig på lunch. Inte ens om jag äter gårdagens rester.

Men flingor, gröt eller havregryn är inte min grej. Sällan jag ens äter en smörgås.

Det där har också en viktig riktighet i sammanhanget.

Nu börjar vi snart prata I-landsproblem. Jag (eller frugan) gör oftast storkok när man ändå lagar mat. Jag har då inga som helst problem att ha fem likadana lunchlådor med till jobbet måndag till fredag. Det är gott, man är hungrig och tuggar i sig. Det är dessutom skönt att ha dessa fem lådor ståendes i kylen söndag kväll så att man inte behöver lägga tid på detta under veckan.

Kopplingen till frukost blir då uppenbar. Kylen är laddad med Bregott, pålägg, paprika, fil/yoghurt, ägg, juice ...
Skåpen med bröd och müsli.

Det dagliga näringsintaget handlar bara just om att "tanka" kroppen, fylla på med näring. Att det har utvecklats till att kunna välja lunchställe och maträtt är mer påtryckningar från lunchställenas ekonomi än de behov vi har. Självklart går folk på det.

Förr åt man salt sill, potatis och bröd dygnet runt för att alternativ saknades utom när julgrisen slaktats. Som jag sagt tidigare så är frukostalternativ önskvärda. Larver kommer ju snart nog ändå.
Citera
2021-06-07, 00:38
Medlem
Frukost är onekligen relativt lika en dag till en annan: Kaffe, rostat bröd med rökt skinka samt ibland ett löskokt ägg. Ett glas apelsinjuice hör också till.

Såväl lunch som middag bör däremot ha så stor avvikelse från de tidsmässigt närliggande som möjligt. Tillreds hemma något som kan sparas för senare inmundigande så fryses detta städes, då är det lättare att alternera rätterna. Att äta samma sak till fem luncher i rad skulle inte komma på fråga. För övrigt så är det lunch som serveras på någon restaurang som gäller till lunch för det mesta, då finns det också mer att välja på.
Citera
2021-06-07, 11:04
Moderator
rotadents avatar
Jag tröttnar på frukosten, men inte på samma sätt som lunch/middagsmat. Snarare så att jag kör några veckor på ungefär samma frukost, sen tröttnar jag och växlar till något annat. Kan inte påstå att det skulle funka att käka lasagne till middag varje dag en vecka och sen byta, så skillnad är det definitivt. Är lite begränsad också eftersom jag måste äta frukost för att må bra, samtidigt som jag har väldigt svårt för lagad mat till frukost. Typ engelsk frukost funkar inte alls för mig, klarar inte så tung mat tidigt på morgonen. Då får det bli sen frukost i så fall, mer åt brunchhållet, och då måste jag äta lite innan dess för att inte krokna.
Citera
2021-06-08, 00:50
Bannlyst
Det är en jättebra fråga. Svaret är väl att man är så mycket mer hungrig på morgonen

Sen är det ju lite svårt att variera! Muslii eller gröt?
Senast redigerad av Bensindriven 2021-06-08 kl. 01:23.
Citera
2021-06-08, 03:42
Bannlyst
Jag hör ett gäng gamla gubbar tala om sin frukost.

Det är bara frukost. Inget märkvärdigt.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-06-08 kl. 03:45.
Citera
2021-06-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Det är en jättebra fråga. Svaret är väl att man är så mycket mer hungrig på morgonen

Sen är det ju lite svårt att variera! Muslii eller gröt?

Så svårt är det väl inte att variera?

Smörgåsar är lätt att variera. Bara att byta ut mot ett annat bröd eller byta pålägg. När det gäller gröt så kan man välja mellan risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt. Även om man väljer havregrynsgröt, så går det ju att variera. Ena dagen kanske man bara tar mjölk och socker. Nästa dag kanske man tar lite äpplemos. Eller så varierar man olika frukter och bär. Om man väljer äpple, så kan man kombinera det med kanel också. Eller sylt. Eller så kanske man väljer att lägga till någon sorts frön, kokos, russin, hackade nötter eller något annat. Istället för mjölk, så kanske man väljer kvarg (naturell eller smaksatt sådan). Osv.

Precis som det finns olika sorters musli, och man kan variera olika sorters yoghurt till det. Och vissa dagar väljer man filmjölk eller vanlig mjölk istället. Eller havredryck eller sojamjölk. Eller kvarg. Man kan variera flingor på samma sätt. Gillar man färska bär etc, så kan man lägga till sådant till ens musli också.
Citera
2021-06-08, 08:35
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Antagligen delvis en kulturell grej. Man har fått lära sig att frukosten alltid är lika, medan andra måltider varieras. Backar du några hundra år såg det inte ut på det sättet. Om du alltid hade ätit samma varje dag till allting hade du antagligen inte reflekterat över det.
+1

Jag gör stor skillnad på vardagar och helger som är lediga och jag kan sitta och lyxa på balkongen.
Vardagar är den lilla variationen vilket pålägg det blir och om det bli valnötter eller lite lingonsylt filen.
Citera
2021-06-08, 08:47
Medlem
För det första är det så att man oftast inte har så mycket tid och ork på morgonen att ställa sig och laga mat. Man gör någonting enkelt. Dessutom är frukostmat ganska billig. Skall man äta lagad mat tre gånger om dagen blir det dyrt.
Man kan variera frukosten en hel del ändå. Det finns olika sorters bröd och pålägg. Man kan rosta eller äta som det är. Man kan dricka mjölk eller äta yogurt med olika sorters frukt eller flingor.
Sedan är det ju många som dricker kaffe eller te.
Någon gång i veckan kan man ju göra varm mat, som korv, omelett eller något annat som man gillar.
Citera
2021-06-08, 08:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Helgfrukost brukar bli roligare. Oavsett brukar det ta någon timme efter jag har vaknat innan jag blir sugen på att äta och då passar fil och flingor ganska bra när man inte har tiden på sin sida.
Jag bor inte själv och brukar äta lite frukost för den sociala bitens skull.
Annars är snus och kaffe en bra start på morgonen

Jag äter samma/liknande frukost då jag sällan har aptit på morgonen
Citera
2021-06-08, 08:56
Medlem
neuron-drones avatar
Tror även det beror på att maten är smaklös. Det är svårare att tröttna på den. Förr åt man all middag med potatis och man tröttnade inte. Det är för att potatis har mild smak. Komplexa smaker tröttnar man enklare på. Det borde vara tvärtom men det är det inte.
Citera
2021-06-08, 11:28
Bannlyst
När du säger det så är smörgåsar lätt att variera, men kanske inte gröt eller müsli på morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Så svårt är det väl inte att variera?

Smörgåsar är lätt att variera. Bara att byta ut mot ett annat bröd eller byta pålägg. När det gäller gröt så kan man välja mellan risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt. Även om man väljer havregrynsgröt, så går det ju att variera. Ena dagen kanske man bara tar mjölk och socker. Nästa dag kanske man tar lite äpplemos. Eller så varierar man olika frukter och bär. Om man väljer äpple, så kan man kombinera det med kanel också. Eller sylt. Eller så kanske man väljer att lägga till någon sorts frön, kokos, russin, hackade nötter eller något annat. Istället för mjölk, så kanske man väljer kvarg (naturell eller smaksatt sådan). Osv.

Precis som det finns olika sorters musli, och man kan variera olika sorters yoghurt till det. Och vissa dagar väljer man filmjölk eller vanlig mjölk istället. Eller havredryck eller sojamjölk. Eller kvarg. Man kan variera flingor på samma sätt. Gillar man färska bär etc, så kan man lägga till sådant till ens musli också.
Citera
2021-06-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
När du säger det så är smörgåsar lätt att variera, men kanske inte gröt eller müsli på morgonen.

Varför tycker du inte att gröt eller musli är lätt att variera? Det finns som sagt olika sorters gröt och musli, och man kan variera tillbehören.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tror även det beror på att maten är smaklös. Det är svårare att tröttna på den. Förr åt man all middag med potatis och man tröttnade inte. Det är för att potatis har mild smak. Komplexa smaker tröttnar man enklare på. Det borde vara tvärtom men det är det inte.

Du verkar tycka att milda smaker är samma sak som smaklöst? Där håller jag inte med dig. Om man inte vill ha smaklös frukost så finns det ju olika alternativ med mer smak som man kan välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in