• 1
  • 2
2021-06-04, 22:06
Bannlyst
Sitter och funderar på vad fan jag ska göra för att ta tag i mitt liv, har blivit antagen till ett antal YH-utbildningar nu, varav en är:

"Processoperatör, papper/värme/kemisk industri".

Så jag bestämde mig för att kolla upp lönerna:

Citat:
2021 (prognos) Samtliga:38399 Män:39719 Kvinnor: 37078

Menar dom på fullaste allvar att en processoperatör tjänar 40 lax i månaden? Sedan tillkommer så klart i vanliga fall en hel del skiftarbete/OB etc, det kan ju bli en rätt så rejäl summa per månad.

Kan detta verkligen stämma? Några processoperatörer här inne?
Citera
2021-06-04, 22:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
En arbetskamrats far jobbade som processoperatör på en pappersindustri, det här var kanske 2014, jag hade tillgång till taxeringskalendern och kollade upp folk hipp som happ, jag har för mig att han tjänade en bit över 500 000 per år, då var det väl inkl OB, skifttillägg och sådant, men att de tjänar skapligt står helt klart.
Citera
2021-06-04, 22:24
Medlem
Ja det stämmer - Papperbruks arbetare har bra lön.

Problemet är väl att det inte finns några processer i landet längre inga industrier.
Citera
2021-06-04, 22:25
Medlem
DyngSmElls avatar
38-39-40 är inget konstigt inom industrin, men då är det med tvåskift och OB inräknat.
Citera
2021-06-04, 22:28
Medlem
Jag jobbade som processoperatör inom läkemedel för 10-11 år sedan. Hade 16500 brutto i ingångslön. Kom väl upp i 17500 kr på ett par år innan jag slutade.
Citera
2021-06-04, 23:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
Sitter och funderar på vad fan jag ska göra för att ta tag i mitt liv, har blivit antagen till ett antal YH-utbildningar nu, varav en är:

"Processoperatör, papper/värme/kemisk industri".

Så jag bestämde mig för att kolla upp lönerna:

Menar dom på fullaste allvar att en processoperatör tjänar 40 lax i månaden? Sedan tillkommer så klart i vanliga fall en hel del skiftarbete/OB etc, det kan ju bli en rätt så rejäl summa per månad.

Kan detta verkligen stämma? Några processoperatörer här inne?
Du verkar ha kollat på lönen för en inom pappersindustrin på Arbetslivsinstitutets hemsida, korrekt?

Det verkar stämma ganska bra, för Arbetsförmedlingen har en liknande siffra:
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...esgrupper/1112
Citera
2021-06-04, 23:06
Bannlyst
Ja men detta är ju alltså grundlönen, detta är exkluderat OB/skift etc, det blir ju en rejäl jävla summa netto varje månad?
Citera
2021-06-05, 00:12
Medlem
Flesta jobbar ju treskift med 6 veckor schema klart det ger bra betalt, speciellt tolvtimpassen
Citera
2021-06-05, 00:15
Medlem
blobben!!!s avatar
Att pappersindustrin är överbetald är väl ingen nyhet. Det är väl också därför som industrin håller på att avvecklas och flytta till låglöneländer.
Citera
2021-06-05, 00:27
Medlem
Det är inte ovanligt att en industriarbetare tjänar det, men då får man räkna med att jobba helger, nattjobb, röda dagar osv.
Citera
2021-06-05, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forzaaa
Det är inte ovanligt att en industriarbetare tjänar det, men då får man räkna med att jobba helger, nattjobb, röda dagar osv.

Ja men detta är ju grundlönen! Med nattjobb/helger etc blir det ju en rejäl saftig summa netto.
Citera
2021-06-05, 00:51
Medlem
Du kan nog tjäna ännu mer än så så småningom om du ger ditt yrkesval ett par år av autistisk inlärningsfokus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in