2021-06-05, 00:57
Bannlyst
Ja men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara sant.

40000 grundlön (ungefär), extremt vanligt med skift, OB/helg/röda dagar, då kommer man ju för fan tjäna 50-55 (om inte mer) i månaden.

För ett sketet industrijobb!
Citera
2021-06-05, 01:35
Jobbat i många år med skiftande titlar i huvudsak processer styrda från kontrollrum. Energi, läkemedel och stålbranschen. Alltid skiftgång. Du kan absolut komma upp i den årslönen men inte dom dagtidsgående operatörerna. Jag tjänar alltid numer minst 30t netto/månad. Höjer inte på ögonbrynen för 40 netto heller. Min grundlön är relativt låg. Tyvärr räknar arb givare in det övriga vilket de inte borde.

Det du måste ha för dessa löner är bra ob(har ca 170kr/timme natt/helg), bra storhelgsersättning och hyggligt med övertid o gärna beredskap.
Inom t ex värmeverk har en del lång period sommarhalvåret då de bara kör dagtid=lägre lön.
Lite erfarenheter efter ett långt arbetsliv. Klar fördel bo nära jobbet eftersom skiftgång sliter på kroppen. Vid 55 års ålder brukar rätt många vilja gå över på dagtid. Ju mer möjlighet du har att vila lite på natten ju längre pallar du jobba skift. Om du aldrig fick sluta ögonen i en powernap på natten..så skulle du inte ha kvar några processoperatörer i 60 års åldern. Åtminstone inga utan fysiska/ psykiska krämpor orsakade av skiftgången. Fram till 40 års åldern så klarar de flesta av att vara hyggligt skärpta alla nätter därefter kan problemen komma smygande. Har varit med om att anställda med mycket lång erfarenhet av skiftgång snabbt måste byta till dagtid pga plötsligt uppkommande problem kopplat till nattskift
Viktigt är också sunda matvanor. Skiftarbete är överepresenterade i fetma,diabetes,hjärt kärl sjukdomar t ex.
Jag har klarat mig riktigt bra. Dock sover jag gärna med öronproppar. Fått för mig jag blivit ljudkänslig av skiftgången. Har dock haft tur och hela tiden fått bättre skiftgång/ledig tid, förmåner.
Personligen vill jag inte jobba dagtid eftersom jag tycker dagarna blir så ofantligt långa och du måste skynda dig med ärenden innan affärer stänger. Skönt vara hemma när frun är på jobbet också ibland.

Kan avsluta med att säga att inkomsterna kan skilja sig väldigt mycket för processoperatörer inom samma bransch. Har både varit med om att avancerat processjobb kärnkraftverk haft väldigt låg ingångslön jämte t ex enklare läkemedelsoperatörsjobb. Men enligt min mening är chanserna till jobb goda. Få verkar vilja jobba annat än dagtid. Ringer jag till ansvariga dagtids kontakter som är lediga, så svarar inte en tredjedel, en tredjedel svarar på ett sätt som visar att DU STÖR..trots att de tagit på sig ansvar. Endast en tredjedel svara på ett vettigt sätt. Har också varit med om vissa som haft nån form av jour/beredskap å inte velat komma pga att det varit så långt att åka. Fått mig att tänka, om alla tycker vi är så priviligierade ..varför är det då jobbigt svara när man gått av sin dagtid? Som skiftgående så spelar det ingen roll..ringer en arbetskamrat o behöver din hjälp när du är ledig så åker du in om du kan. Det är jag tveksam om så många dagtidare skulle göra. Ibland har jag blivit inringd 1 och 4 samma natt, för att därefter jobba på dagen. Inga problem, även om man stannat på jobbet å inte idats åka hem andra gången..förmodligen får vissa dagtidare kramp av att bara tänka på det.

Skulle inte säga att industrijobb är sketna som föregående kommentator. Alla jobb jag haft skulle fått långtgående stads eller värdsliga konsekvenser om de inte sköttes korrekt.
Senast redigerad av lone star 2021-06-05 kl. 02:01.
Citera
2021-06-05, 02:08
Medlem
40k netto är inte ovanligt inom pappersbruken.

Fan bara jobba påskhelgen ger 20k brutto även om du kommer in som 19åring vikarie.

Men du måste köra skift för att få pengar. Men du sitter typ bara och spelar spel eller ser film/serier på jobbet. 2-3 filmer per skift är det bara räkna med.

40k brutto (sett ett som tog 76k brutto en månad) är vad ett tidningsbud kan tjäna i Sverige år 2021 och du tror det är något. Det är lönen på skitjobben som ingen vill ta pga för låga löner. Dvs personen som kör hem din DN och Apotea beställningar varje dag.
Senast redigerad av HerrOsocial 2021-06-05 kl. 02:19.
Citera
2021-06-05, 02:24
Medlem
Jag är processoperatör, siffrorna stämmer. Men det är ju inte ingångslön vi pratar om då. Och ja det är exklusive ob du ser siffror på. På min arbetsplats brukar vi kunna lägga på ungefär 27% på lönen en normal månad för ob
Citera
2021-06-05, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pocke-boy
Jag är processoperatör, siffrorna stämmer. Men det är ju inte ingångslön vi pratar om då. Och ja det är exklusive ob du ser siffror på. På min arbetsplats brukar vi kunna lägga på ungefär 27% på lönen en normal månad för ob

Så runt 51000 i lön alltså?
Det är ju fan helt otroligt, ni tjänar som civilingenjörer.
Citera
2021-06-05, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
Ja men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara sant.

40000 grundlön (ungefär), extremt vanligt med skift, OB/helg/röda dagar, då kommer man ju för fan tjäna 50-55 (om inte mer) i månaden.

För ett sketet industrijobb!
Snarare kvalificerade tekniker. Det är de som håller igång landet.
Citera
2021-06-05, 06:32
Medlem
Jag jobbar skift på ett pappersbruk och får ut runt 27000 rent i månaden.
Citera
2021-06-05, 07:25
Medlem
happilappis avatar
Vad exakt gör en processoperatör? Sitter man bara och vaktar en maskin?
Citera
2021-06-05, 08:27
Överlag har alltmer automatiserats,datoriserats och jobbintensiva moment byggts bort. Vilket innebär alltmer övervakning via datorer med många processbilder. Då jag började en gång i tiden så kunde man få in med hackor likt 7 dvärgarna i förbränningsugnarna, skotta ur transportörer som var stopp i,byta kilrem, värma upp vätska,som blivit kall och pluggat ledning med ånga osv. Larm låg inte på dator utan nån röd diod började blinka på en panel. I dag handlar det mer o mer att se till flöden,tryck, temperatur. Starta stoppa anläggningsdelar, övervakning och rondering. De fysiska momenten är mindre och oplanerade stopp. I gengäld är det bättre miljö och mindre risk för arbetsskador. Nackdel kan förståss vara; inkallad styr o reglertekniker; -Nä den där får ni inte i gång i helgen. Nåt sånt styrkort måste beställas från Tyskland.

Det är svårt få tag i utbildad personal idag. Nåt som märks om du inte har erfarenhet av process är att de personerna inte förstår sammanhang. T ex ”hjälp en medialäcka;,(ånga,tryckluft,kemikalie,vatten el annat). Jag drar åt ventilen, stoppar pumpen eller annat..problem löst” Men då tänker inte snubben på vart mediet går, vad blir konsekvenserna? Vilka, vad drabbas av min åtgärd? Måste jag kontakta någon annan för att de först ska stoppa nån process eller att jag måste säkerställa de inte behöver mediet. Det kan vara så att denna åtgärd att stoppa direkt är helt fel. Men de flesta utan processtänk, erfarenheter har mycket svårt med att tänka på mer än vad de ser framför sig.
Processoperatör är brett uttryck, jag är van med uttryck som drifttekniker. En processoperatör kan ju ha ganska simpla moment, som paketera, fylla nåt läkemedel och/eller få processer. Nåt transportband och ett par robotar t ex. Men då jobbar du troligen inte natt och kommer inte upp i nån jättelön.
Senast redigerad av lone star 2021-06-05 kl. 09:01.
Citera
2021-06-05, 08:41
Avstängd
Lön för processoperatör kan läsas här, alla siffror inkluderar OB och andra tillägg och ingen snittar på 40 papp i månaden:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...soperat%C3%B6r
Citera
2021-06-05, 08:49
Jag tjänade mer än dubbla min grundlön förra året och blir förmodligen samma i år. Min grundlön ligger under 35tusen. Är dock lite extremt. Men de senaste 12 åren har jag aldrig varit under 500tusen i årslön. Förra jobbet jag hade så låg jag nästan alltid runt 380tusen i årslön. Men då snackar vi även långt före vi gick in i 2000talets början. Vill påpeka jobb utan dagtidsperioder men några få dagtidsdagar inlagda i skiftschemat.
Men som sagt; väldigt stort spann på löner arbetsplatser. En gång var jag på arbetsintervju styra mycket över fördelning elproduktionen i Sverige,köpa/sälja el via kontrollrum. Grundlönerna de låg på var skrattretande låga. Jag är ganska säker jag föll på mitt lönekrav som var under 30tusen. De erbjöd förmodligen runt 23 i ingång. Det här var en bit in på 2000talet. Fått lika mycket på ett värmeverk i Grums😂 Det bästa är att försöka få reda på årslöner på din sökta tjänst om det inte är dagtid. Eftersom skillnaderna i skiftscheman/perioder dagtid, tillägg och övertid kan variera extremt. Inte minst genom att vissa arbetsplatser har lokala fackliga avtal som kan vara mycket bättre än de centrala.
När det gäller kärnkraftverk så har du ett års teori, börja med låg grundlön, när du blivit grundoperatör,sen kan du efter något år klättra på trappan och i olika steg bli reaktoroperatör,turbinoperatör,skiftledare m m tjänster. Varje steg upp,karriär, höjer din grundlön betydligt. Man har naturligtvis gjort så för att behålla personal. Passar förståss unga personer bättre. Tar väl 15-20 år bli skiftledare.Dock är dessa tjänster över grundoperatör givetvis i övre delen av avancerade processoperstörstjänster.
Senast redigerad av lone star 2021-06-05 kl. 09:24.
Citera
2021-06-05, 10:02
Till skillnad från många andra tekniska eller natur vetenskapliga yrken så är det också väldigt viktigt med social kompetens. Mer faktiskt än den tekniska. Är du lite av en nörd som har svårt umgås med andra människor eller vill bara umgås med människor som tycker och tänker precis som du, så kan det bli problematiskt. Eftersom du kan umgås nästan lika mycket med din familj som ditt skiftlag. Har varit med om ett skiftlag där de fungerade väl tillsammans men knappt kunnat passa in med några andra. Har du inställningen det här är mina svagheter men det kompletteras av de andras styrkor och mina styrkor är de andras svagheter, då är man med i matchen. Är dock tyvärr inte alldeles ovanligt med spänningar, skitsnack om andra och konflikter inom skiftlag och mellan skiftlag. Så en I don’t care attityd kan behövas. PK mentalitet har jag inte stött på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in