• 1
  • 2
2021-06-03, 13:03
Medlem
poolpojkes avatar
Jag går sedan måndags till olika gymnasieskolor runt lunchtid för att äta själv eller med andra lösdrivare, vi är lite äldre. Går på soc och har lite pengar så då är det smart att spara in lunchen och slippa diska.

Vad bör min matbudget ligga på tills vidare tycker ni nu när jag bara äter middag och lunch på helger? Snart stänger skolorna tyvärr så kan inte fortsätta juda mig.
Citera
2021-06-03, 13:05
Medlem
lyxelitistens avatar
Dumpstra. Finns många matbutiker som slänger fin mat och då kan du ta upp den ur containern när de slänger den. Gå på natten om du inte vill bli upptäckt.
Citera
2021-06-03, 13:12
Medlem
JustZlatans avatar
Naturen är full av gratis mat. Gör sopa på maskrosor. Det gjorde folk i USA på 30-talet.
Citera
2021-06-03, 13:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolpojke
Jag går sedan måndags till olika gymnasieskolor runt lunchtid för att äta själv eller med andra lösdrivare, vi är lite äldre. Går på soc och har lite pengar så då är det smart att spara in lunchen och slippa diska.

Vad bör min matbudget ligga på tills vidare tycker ni nu när jag bara äter middag och lunch på helger? Snart stänger skolorna tyvärr så kan inte fortsätta juda mig.

Har man rätt att äta gratis på skolor? Då ska jag göra det när jag har gått i pension.
Citera
2021-06-03, 13:28
Medlem
Farbaute666s avatar
Ni kan inte se gamla ut i ert gäng, konstigt också att de inte kräver att se något matkort. Här på stan kan du äta gymnasiemat för cirka 80 kronor, tillsammans med eleverna. Det är vad de tar betald av vanliga människor.

Men kul för er att ni kan käka gratis ett tag till. Sedan får ni nog äta säsongsmat, linser och potatis och annan billig föda.

Ica Maxi hade tre matlådor för 100 kronor, som de hade gjort själva och faktiskt smakade helt okej, det kan ju vara ett tips.
Citera
2021-06-03, 13:31
Medlem
Du bör nog räkna med en ganska stor matbudget närmaste månaderna.... bara typ 1 vecka kvar till sommarlovet.
Sedan finns risken att du kommer bli tvungen att betala för det du ätit om de kommer på dig....
Citera
2021-06-03, 13:33
Medlem
neuron-drones avatar
Folk är konstiga som äter lagad mat två gånger om dagen. Äter man lagad lunch äter man macka eller havregrynsgröt till kvällen. Bakar man själv blir det billigt.
Citera
2021-06-03, 13:51
Medlem
Tryptaminflins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Folk är konstiga som äter lagad mat två gånger om dagen. Äter man lagad lunch äter man macka eller havregrynsgröt till kvällen. Bakar man själv blir det billigt.

Ja det är jättekonstigt att inte vilja äta bröd eller havregrynsgröt. Många tränar efter jobbet och vill förmodligen få i sig mer näring än lite kolhydrater.
Citera
2021-06-03, 14:11
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryptaminflin
Ja det är jättekonstigt att inte vilja äta bröd eller havregrynsgröt. Många tränar efter jobbet och vill förmodligen få i sig mer näring än lite kolhydrater.

Vet inte ens hur man orkar träna utan kolhydrater. Är ju det enda man blir pigg av.

Sedan vete fan hur många som tränar varje dag. Troligen mest flashbackare. Jag gissar att TS vare sig jobbar eller tränar, men det kan såklart inte jag veta.

Men hur hinner ni jobba och sedan träna och sedan laga massa mat? Eller menar du att man lagat den i förväg och värmer den?
Citera
2021-06-03, 15:29
Medlem
Tryptaminflins avatar
Citat:
Vet inte ens hur man orkar träna utan kolhydrater. Är ju det enda man blir pigg av.

Sedan vete fan hur många som tränar varje dag. Troligen mest flashbackare. Jag gissar att TS vare sig jobbar eller tränar, men det kan såklart inte jag veta.

Men hur hinner ni jobba och sedan träna och sedan laga massa mat? Eller menar du att man lagat den i förväg och värmer den?

Jag pratar givetvis om måltiden efter träningen, där kolhydrater inte står i centrum. Det är klart att inte alla tränar varje dag, men alla som gör, ökar risken att de vill äta ett ”lagat mål mat” till utöver lunchen.

Det är väl upp till dig om du vill laga mat varje dag eller värma på en matlåda. Likväl är det ”ett lagat mål mat”.
Citera
2021-06-03, 15:37
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Har man rätt att äta gratis på skolor? Då ska jag göra det när jag har gått i pension.

Nej.

Inte ens personalen äter gratis där.

(Eller nja, de kan säkert få maten fri med förmånsbeskattning. Fett ovärt dock, då förmånsvärdet för lunch är mer baserat på riktig restaurang och inte skolkök.)
Citera
2021-06-03, 17:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Att äta (åtminstone) två mål med lagad mat tror jag är standard i resten av världen, även för rätt fattiga människor. Det här med knegare som äter en smörgås på kvällen för att spara pengar, men samtidigt på något märkligt sätt känner sig ganska priviligerade, är troligtvis unikt för Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in