Citat:
Hahaha, okej, ja, jag försöker vänja mig. Har du ens tänkt på hur övervakad man är i Kina, framför allt i städerna? kameror med ansiktsigenkänning precis överallt, appar i mobilen som håller koll på sin sociala status, avlyssning av alla samtal, omöjligt att surfa utanför landets gränser om det inte är godkänt av kommunistpartiet och hårda repressalier mot de som avviker. Tycker inte vi är där än här. I Ryssland, framför allt i Moskva och Sankt Petersburg, är det lika illa snart.
Citat:
Jo, de är på sätt och vis en garant, men det jag menar är att förändringarna inte brukar bli stora vid presidentbyten. Muckat med Ryssland och kina har de alltid gjort, i varierande grad. Kan inte säga att det är direkt fel, så länge det stannar på just mucknivå.
USA är garanten för den globala världsordning som växte fram efter WWII. Det händer tvärtom väldigt mycket just nu med USA. Att de muckar gräl med Ryssland och Kina exempelvis borde inte ha undgått dig. Men attackerna mot konstitutionen är det intressanta för vår diskussion. Ser du det som demokratiskt och fint att skrota första och andra tillägget? För i praktiken har de redan börjat göra det.
Angående första och andra tillägget till deras konstitution så har jag inte sett något som antyder att första tillägget skulle vara hotat, men antar du syftar på "freedom of speach"?
Andra tillägget är nog inte i grunden vara hotat, det är ju redan begränsat till vissa delar. Är det specifikt vapenbegränsningar du tänker på?