2021-05-30, 18:59
Medlem
sk0gens avatar
Det r mrkligt nr personer som levt hgfunktionerande liv, har karrirer och r knda har stora ntverk och fretag osv och uppenbarligen lyckats bolla ett liv upp i vuxen lder stoltserar med ny adhd-diagnos i vuxen lder

Det verkar poppis bland kndisar typ Filip hammar-figurer att g ut med sin nya diagnoser.

Det r visserligen bra att man kan diagnosticera vuxna - men det viktigaste nr man tittar p en vuxen och dens ev adhd och behov av diagnos r inte s mycket barndomen som.: Hur har vuxenlivet fungerat i stort ?

Har man haft odiagnosticerad.neuroppstkisteisk ohlsa borde ens vuxenliv fungerat dligt p masss olika plan.

Drfr misstror jag en del kndisar som pltsligt har adhd .
Citera
2021-05-30, 19:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Det r mrkligt nr personer som levt hgfunktionerande liv, har karrirer och r knda har stora ntverk och fretag osv och uppenbarligen lyckats bolla ett liv upp i vuxen lder stoltserar med ny adhd-diagnos i vuxen lder

Det verkar poppis bland kndisar typ Filip hammar-figurer att g ut med sin nya diagnoser.

Det r visserligen bra att man kan diagnosticera vuxna - men det viktigaste nr man tittar p en vuxen och dens ev adhd och behov av diagnos r inte s mycket barndomen som.: Hur har vuxenlivet fungerat i stort ?

Har man haft odiagnosticerad.neuroppstkisteisk ohlsa borde ens vuxenliv fungerat dligt p masss olika plan.

Drfr misstror jag en del kndisar som pltsligt har adhd .

De har gynnats av ADHD. Man blir mer kreativ.

Sedan r det rtt vanligt att de p ett personligt plan har alkoholism, spelmissbruk och skilsmssa. Tror du de r skitkul att ha inp livet?
Citera
2021-05-30, 19:27
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Jag pratar nstan aldrig politik men nr det kom till kravet p anhrigintervju blev jag ganska upprrd. Varfr mste mina anhriga blandas in i min vrd?
Fr att det ingr i diagnoskriterierna.
Citat:
Det r otroligt konstigt att man mste blanda in anhriga i sin vrd. Jag tycker inte det borde vara lagligt att utgngspunkten r att anhriga ska intervjuas.
Tur det inte r ett tvng att bli utredd d.
Citat:
Det rder sekretess i alla andra delar av vrden men vid en neuropsykiatrisk utredning d r det ett informellt krav att anhriga och ev. gamla lrare ska informeras. Jag undrar om det r lagligt.
Nej det r ett formellt krav (med undantag).
Citat:
Men i slutndan brydde sig psykolog vldigt lite om resultaten frn anhrigintervjun. Hur jag upplevde min barndom vgde tyngre.
Det sger vl mer on din psykolog n om det r ndvndigt eller inte.

Det r dessutom vlknt att ett av problemen vid NPF r att man har dlig sjlvknnedom. S att bara lyssna p personen sjlv i en NPF-utredning r sllan srskilt lyckat.
Citera
2021-05-30, 19:50
Medlem
sk0gens avatar
Fp
Citera
2021-05-30, 21:29
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad d fr dumheter och utspel?

Det vanligaste r vl att knulla, supa och svina i TV eller p sociala medier.
Citera
2021-05-30, 21:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det vanligaste r vl att knulla, supa och svina i TV eller p sociala medier.

Lter inte som ADHD. Lter som ngon som vill ha uppmrksamhet.
Citera
2021-05-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Fr att det ingr i diagnoskriterierna.
D r diagnoskriterierna dliga.

Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det sger vl mer on din psykolog n om det r ndvndigt eller inte.
Jag tror att jag hade en bra psykolog. Orkade arbete 5 mnader med utredningen. Trffades nstan varje vecka i 4 mnader.

Jag har ADD och det mrks mindre fr omgivningen n ADHD. Mina anhriga hade missat mycket som hnde i mitt huvud under barndomen. Min psykolog klarade av att avgra vad mina anhriga hade missat. Allt det dr som hnder inuti huvudet p ett ADD-barn.
Mina anhriga hade dessutom inte koll p omfattningen av mitt skolkande, mitt missbrukande och min kriminalitet. Jag r smart och har trotts mngder av smbrott i min ungdom aldrig kt fast (en gng fr snatteri). Om anhriga har missat de blir ju anhrigintervjun ocks missvisande.
Senast redigerad av PaulDAllison 2021-05-30 kl. 21:43.
Citera
2021-05-30, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Det gr naturligtvis att fejka till sig de flesta diagnoser. Ju mer man vet om vad kriterierna r desto lttare.

Varfr man skulle vilja ha en felaktig diagnos har jag svrt att frst men det finns ju folk till allt...

Tack fr att du skrev det s att jag slapp det.
Jag har suttit hela dagen och funderat p vad r det fr slags idiot som man fr fr sig en sdan grej?

Vad har man att vinna p att f den hr diagnosen? r det fr att f ut medicin som inte gr att missbruka nd eller vad menar ni?? (missbruka medicin kan man sklart gra men att tror man kan bli hg p till exempel Concerta eller Ritalin d r man inte infrstdd med hur det funkar med denna medicinen)

Vad tnker du TS?
Citera
2021-05-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarFolk
Tack fr att du skrev det s att jag slapp det.
Jag har suttit hela dagen och funderat p vad r det fr slags idiot som man fr fr sig en sdan grej?

Vad har man att vinna p att f den hr diagnosen? r det fr att f ut medicin som inte gr att missbruka nd eller vad menar ni?? (missbruka medicin kan man sklart gra men att tror man kan bli hg p till exempel Concerta eller Ritalin d r man inte infrstdd med hur det funkar med denna medicinen)

Vad tnker du TS?

Det r inte ovanligt att studenter i USA, England och Canada anvnder Ritalin, Concerta eller Adderal fr att boosta sin plugg frmga i tentaperioder. S jag tnker att det skulle vara najs att ha en medicin som boostar disciplin s att man fr mer saker gjorda.
Citera
2021-05-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Det r inte ovanligt att studenter i USA, England och Canada anvnder Ritalin, Concerta eller Adderal fr att boosta sin plugg frmga i tentaperioder. S jag tnker att det skulle vara najs att ha en medicin som boostar disciplin s att man fr mer saker gjorda.

Disciplin fr du inte av medicin. Vad de medicinerna mjligen kan hjlpa dig med r att hlla dig vaken lngre.

Disciplin fr du genom att tvinga dig gra det du inte ndvndigtvis vill. Om du har tv alternativ, att slappa nu och plugga dygnet runt i panik innan tentan, boostad med medicin... eller att plugga nu och gra det kontinuerligt till tentan, s kanske det r mer lockande att slappa... men resultatet blir inte bttre.

Vill du prestera bttre s r det vettigare att fokusera p det du vill f gjort. Gr en plan och flj den. Trist men sant.
Citera
2021-05-31, 14:24
Medlem
Citat:
Disciplin fr du inte av medicin. Vad de medicinerna mjligen kan hjlpa dig med r att hlla dig vaken lngre.

Disciplin fr du genom att tvinga dig gra det du inte ndvndigtvis vill. Om du har tv alternativ, att slappa nu och plugga dygnet runt i panik innan tentan, boostad med medicin... eller att plugga nu och gra det kontinuerligt till tentan, s kanske det r mer lockande att slappa... men resultatet blir inte bttre.

Vill du prestera bttre s r det vettigare att fokusera p det du vill f gjort. Gr en plan och flj den. Trist men sant.

Fast jo, man blir mer motiverad av medicinen, och mindre bengen att skjuta upp saker. Det blir enklare att gra en plan och flja den, sedan s finns det ingen forskning som visar att man blir smartare eller s, men man blir mer arbetsam. Nr hjrnan har lgre dopaminniver s r vi mer fokuserade p hur jobbit det kommer vara att gra ngot medans en boostad dopaminniv gr att man blir mer fokuserad p de lngsiktiga frdelarna med att gra saker och drfr kommer igng enklare. Dock r det frsts frmst frmgan att koncentrera sig som lyfts fram som frdelen med medicinen, men en del av denna frdel kommer ifrn att medicinen kar vr kognitiva motivation.
Citera
2021-05-31, 21:03
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Jo man kan nog sga att disciplinen blir bttre av medicinen iaf fr ngon med adhd/add-diagnos, eftersom medicinen gr att man fr lttare att genomfra saker d tankeregleringen frbttras och d blir det lttare att komma igng med saker man mste gra .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in