2021-05-30, 18:59
Medlem
sk0gens avatar
Det är märkligt när personer som levt högfunktionerande liv, har karriärer och är kända har stora nätverk och företag osv och uppenbarligen lyckats bolla ett liv upp i vuxen ålder stoltserar med ny adhd-diagnos i vuxen ålder

Det verkar poppis bland kändisar typ Filip hammar-figurer att gå ut med sin nya diagnoser.

Det är visserligen bra att man kan diagnosticera vuxna - men det viktigaste när man tittar på en vuxen och dens ev adhd och behov av diagnos är inte så mycket barndomen som.: Hur har vuxenlivet fungerat i stort ?

Har man haft odiagnosticerad.neuroppstkisteisk ohälsa borde ens vuxenliv fungerat dåligt på masss olika plan.

Därför misstror jag en del kändisar som plötsligt har adhd .
Citera
2021-05-30, 19:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Det är märkligt när personer som levt högfunktionerande liv, har karriärer och är kända har stora nätverk och företag osv och uppenbarligen lyckats bolla ett liv upp i vuxen ålder stoltserar med ny adhd-diagnos i vuxen ålder

Det verkar poppis bland kändisar typ Filip hammar-figurer att gå ut med sin nya diagnoser.

Det är visserligen bra att man kan diagnosticera vuxna - men det viktigaste när man tittar på en vuxen och dens ev adhd och behov av diagnos är inte så mycket barndomen som.: Hur har vuxenlivet fungerat i stort ?

Har man haft odiagnosticerad.neuroppstkisteisk ohälsa borde ens vuxenliv fungerat dåligt på masss olika plan.

Därför misstror jag en del kändisar som plötsligt har adhd .

De har gynnats av ADHD. Man blir mer kreativ.

Sedan är det rätt vanligt att de på ett personligt plan har alkoholism, spelmissbruk och skilsmässa. Tror du de är skitkul att ha inpå livet?
Citera
2021-05-30, 19:27
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Jag pratar nästan aldrig politik men när det kom till kravet på anhörigintervju blev jag ganska upprörd. Varför måste mina anhöriga blandas in i min vård?
För att det ingår i diagnoskriterierna.
Citat:
Det är otroligt konstigt att man måste blanda in anhöriga i sin vård. Jag tycker inte det borde vara lagligt att utgångspunkten är att anhöriga ska intervjuas.
Tur det inte är ett tvång att bli utredd då.
Citat:
Det råder sekretess i alla andra delar av vården men vid en neuropsykiatrisk utredning då är det ett informellt krav att anhöriga och ev. gamla lärare ska informeras. Jag undrar om det är lagligt.
Nej det är ett formellt krav (med undantag).
Citat:
Men i slutändan brydde sig psykolog väldigt lite om resultaten från anhörigintervjun. Hur jag upplevde min barndom vägde tyngre.
Det säger väl mer on din psykolog än om det är nödvändigt eller inte.

Det är dessutom välkänt att ett av problemen vid NPF är att man har dålig självkännedom. Så att bara lyssna på personen själv i en NPF-utredning är sällan särskilt lyckat.
Citera
2021-05-30, 19:50
Medlem
sk0gens avatar
Fp
Citera
2021-05-30, 21:29
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad då för dumheter och utspel?

Det vanligaste är väl att knulla, supa och svina i TV eller på sociala medier.
Citera
2021-05-30, 21:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det vanligaste är väl att knulla, supa och svina i TV eller på sociala medier.

Låter inte som ADHD. Låter som någon som vill ha uppmärksamhet.
Citera
2021-05-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
För att det ingår i diagnoskriterierna.
Då är diagnoskriterierna dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det säger väl mer on din psykolog än om det är nödvändigt eller inte.
Jag tror att jag hade en bra psykolog. Orkade arbete 5 månader med utredningen. Träffades nästan varje vecka i 4 månader.

Jag har ADD och det märks mindre för omgivningen än ADHD. Mina anhöriga hade missat mycket som hände i mitt huvud under barndomen. Min psykolog klarade av att avgöra vad mina anhöriga hade missat. Allt det där som händer inuti huvudet på ett ADD-barn.
Mina anhöriga hade dessutom inte koll på omfattningen av mitt skolkande, mitt missbrukande och min kriminalitet. Jag är smart och har trotts mängder av småbrott i min ungdom aldrig åkt fast (en gång för snatteri). Om anhöriga har missat de blir ju anhörigintervjun också missvisande.
Senast redigerad av PaulDAllison 2021-05-30 kl. 21:43.
Citera
2021-05-30, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Det går naturligtvis att fejka till sig de flesta diagnoser. Ju mer man vet om vad kriterierna är desto lättare.

Varför man skulle vilja ha en felaktig diagnos har jag svårt att förstå men det finns ju folk till allt...

Tack för att du skrev det så att jag slapp det.
Jag har suttit hela dagen och funderat på vad är det för slags idiot som man får för sig en sådan grej?

Vad har man att vinna på att få den här diagnosen? Är det för att få ut medicin som inte går att missbruka ändå eller vad menar ni?? (missbruka medicin kan man såklart göra men att tror man kan bli hög på till exempel Concerta eller Ritalin då är man inte införstådd med hur det funkar med denna medicinen)

Vad tänker du TS?
Citera
2021-05-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarFolk
Tack för att du skrev det så att jag slapp det.
Jag har suttit hela dagen och funderat på vad är det för slags idiot som man får för sig en sådan grej?

Vad har man att vinna på att få den här diagnosen? Är det för att få ut medicin som inte går att missbruka ändå eller vad menar ni?? (missbruka medicin kan man såklart göra men att tror man kan bli hög på till exempel Concerta eller Ritalin då är man inte införstådd med hur det funkar med denna medicinen)

Vad tänker du TS?

Det är inte ovanligt att studenter i USA, England och Canada använder Ritalin, Concerta eller Adderal för att boosta sin plugg förmåga i tentaperioder. Så jag tänker att det skulle vara najs att ha en medicin som boostar disciplin så att man får mer saker gjorda.
Citera
2021-05-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Det är inte ovanligt att studenter i USA, England och Canada använder Ritalin, Concerta eller Adderal för att boosta sin plugg förmåga i tentaperioder. Så jag tänker att det skulle vara najs att ha en medicin som boostar disciplin så att man får mer saker gjorda.

Disciplin får du inte av medicin. Vad de medicinerna möjligen kan hjälpa dig med är att hålla dig vaken längre.

Disciplin får du genom att tvinga dig göra det du inte nödvändigtvis vill. Om du har två alternativ, att slappa nu och plugga dygnet runt i panik innan tentan, boostad med medicin... eller att plugga nu och göra det kontinuerligt till tentan, så kanske det är mer lockande att slappa... men resultatet blir inte bättre.

Vill du prestera bättre så är det vettigare att fokusera på det du vill få gjort. Gör en plan och följ den. Trist men sant.
Citera
2021-05-31, 14:24
Medlem
Citat:
Disciplin får du inte av medicin. Vad de medicinerna möjligen kan hjälpa dig med är att hålla dig vaken längre.

Disciplin får du genom att tvinga dig göra det du inte nödvändigtvis vill. Om du har två alternativ, att slappa nu och plugga dygnet runt i panik innan tentan, boostad med medicin... eller att plugga nu och göra det kontinuerligt till tentan, så kanske det är mer lockande att slappa... men resultatet blir inte bättre.

Vill du prestera bättre så är det vettigare att fokusera på det du vill få gjort. Gör en plan och följ den. Trist men sant.

Fast jo, man blir mer motiverad av medicinen, och mindre benägen att skjuta upp saker. Det blir enklare att göra en plan och följa den, sedan så finns det ingen forskning som visar att man blir smartare eller så, men man blir mer arbetsam. När hjärnan har lägre dopaminnivåer så är vi mer fokuserade på hur jobbit det kommer vara att göra något medans en boostad dopaminnivå gör att man blir mer fokuserad på de långsiktiga fördelarna med att göra saker och därför kommer igång enklare. Dock är det förstås främst förmågan att koncentrera sig som lyfts fram som fördelen med medicinen, men en del av denna fördel kommer ifrån att medicinen ökar vår kognitiva motivation.
Citera
2021-05-31, 21:03
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Jo man kan nog säga att disciplinen blir bättre av medicinen iaf för någon med adhd/add-diagnos, eftersom medicinen gör att man får lättare att genomföra saker då tankeregleringen förbättras och då blir det lättare att komma igång med saker man måste göra .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in