Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-27, 20:33
  #1
Medlem
Hej, jag är sugen på att börja träna och framförallt bli av med fett på kroppen. Är det mest optimala att börja banta först för att sedan börja styrketräna? Viktnedgång är enkelt för mig utan träning..

Så banta ner sig och få ned fettprocenten ganska rejält eller börja träna och smått gå ned i vikt, vad är bäst?

Målet : Bygga muskler/bli smal på ett optimalt sätt.
Citera
2021-05-27, 20:38
  #2
Medlem
Viktnedgång ska göras i samband med rätt träning och framförallt rätt kost dvs kalori underskott.

Använd din fettlager som energi på gymmet för att bygga muskler.
__________________
Senast redigerad av Halv8hosmig 2021-05-27 kl. 20:41.
Citera
2021-05-27, 20:43
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Hej, jag är sugen på att börja träna och framförallt bli av med fett på kroppen. Är det mest optimala att börja banta först för att sedan börja styrketräna? Viktnedgång är enkelt för mig utan träning..

Så banta ner sig och få ned fettprocenten ganska rejält eller börja träna och smått gå ned i vikt, vad är bäst?

Målet : Bygga muskler/bli smal på ett optimalt sätt.
Om du har lätt att bli av med de onödiga extrakilona så gör det först och sen äter du för att få muskler.

Risken med att styrketräna utan att äta bra är att du bara bryter ned musklerna utan att bygga upp dem igen.
Citera
2021-05-27, 20:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Om du har lätt att bli av med de onödiga extrakilona så gör det först och sen äter du för att få muskler.

Risken med att styrketräna utan att äta bra är att du bara bryter ned musklerna utan att bygga upp dem igen.

TS ska inte bulka så ditt påstående är irrelevant för hens mål. Muskler bryts heller inte ner om man äter 2,5*sin vikt antal gram protein när man ligger på fat loss.
Citera
2021-05-27, 20:51
  #5
Medlem
Jag kan meddela att min strikta LCHF har förbränt fett rejält ner till nära trivselvikt utan minsta ansträngning för att stå ut med lägre kaloriintag, och utan annan motion än vardagsmotion.

Träning fixade ytterligare några kilon, nailade välmåendet.

Ifall LCHF kan locka.
Jag har enormt mycket lättare för att äta lågkalori med LCHF. Ingen ansträngning som sagt.
Många tittar bara autistiskt på antal kalorier när matfilosofier jämförs, som om kalorilockelsen alltid vore samma för både lchf och kolhydratbruk.
Citera
2021-05-27, 20:53
  #6
Medlem
Jag tycker att du ska börja träna av rätt anledning. Träna för att stärka upp kroppen och få bättre kondition. Då kommer även välmåendet. Att banta känns mer som att du gör avkall på något...att låta bli att...

Om du tränar behöver du äta och få energi för att orka träna. Tänk istället att du ska äta rätt mängd energi och njut av endorfinerna som träningen ger. Slutsats: Träna! Banta inte utan är rätt. Lycka till!
Citera
2021-05-27, 21:13
  #7
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Om du har lätt att bli av med de onödiga extrakilona så gör det först och sen äter du för att få muskler.

Risken med att styrketräna utan att äta bra är att du bara bryter ned musklerna utan att bygga upp dem igen.

Med mycket protein och som hyffsad nybörjare kan man behålla eller bygga muskler. Så farligt är det inte att deffa. Annnat är det om man har redan har stor muskelmassa och tränat längre över 2-3 år.
Citera
2021-05-27, 21:21
  #8
Medlem
Ja du kan göra så. Men det är bättre att bygga upp muskler först
Citera
2021-05-27, 21:50
  #9
Medlem
Tycker det är lättare att gå ner i vikt med enbart justering av kosten. Problemet med träning i mitt fall är att det resulterar i en monstruös aptit.
Citera
2021-05-27, 22:28
  #10
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lroy94Br
Jag tycker att du ska börja träna av rätt anledning. Träna för att stärka upp kroppen och få bättre kondition. Då kommer även välmåendet. Att banta känns mer som att du gör avkall på något...att låta bli att...

Om du tränar behöver du äta och få energi för att orka träna. Tänk istället att du ska äta rätt mängd energi och njut av endorfinerna som träningen ger. Slutsats: Träna! Banta inte utan är rätt. Lycka till!
Hear, hear... Och har jag fel när jag säger mig ha hört att kroppsvikten kan vara hyfsat oförändrad när du går upp i muskelmassa samtidigt som du går ned i fettprocent?

Men det som skrevs tidigare är viktigt, för vems skull tränar du och vad vill du uppnå med din träning?
Citera
2021-05-28, 06:03
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, få in styrketräningen redan nu. Det är inte för viktnedgången i sig du ska börja träna, utan för att den ska vara av kvalité. En viktnedgång med styrketräning plus proteinrik kost gör att förlusten av muskelmassa minimeras, något som är gynnsamt för både kroppssammansättningen och kaloriförbrukningen. Medan en viktnedgång med traditionellt kaloriunderskott kommer resultera i förlust av både muskel respektive fettmassa, givetvis finns det inga garantier att du inte förlorar muskelmassa trotts styrketräning men du minimerar åtminstone risken och ger dig själv bättre förutsättningar. Hitta ett vettigt träningsschema och ett du tycker verkar intressant/genomförbart så du kan hålla dig till det, försök få i dig runt 2 g/kg protein av hög kvalité och ligg på kaloriunderskott.
Citera
2021-05-28, 21:27
  #12
Medlem
Snubblade över en artikel som var ganska intressant när jag letade efter annat.
https://www.stc.se/magazine/halsa/go...riforbranning/

Där har du ju en stor anledning till att börja styrketräna direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback