Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Att uppsägningstiden är avräkningsfri betyder att du kan ha ytterligare en inkomst under den tid du är arbetsbefriad utan att den tidigare arbetsgivare kan göra avdrag på din lön.
Låt säga att du får en deal på 6 månader arbetsbefriad uppsägningstid + 5 månader i avgångsvederlag. Får du då ett nytt jobb efter tre månader så har arbetsgivaren annars rätt att dra av den inkomsten från din lön under de kvarvarande månaderna av uppsägningstiden.
Alla förmåner som du har i tjänsten - så som försäkringar, friskvård, tjänstebil, telefon, dator osv har du rätt att behålla under uppsägningstiden. Därför kan det vara skillnad på att få 5+5 eller 3+7 om du förstår vad jag menar. Men det där ska facket ha koll på.
Tack!
Jag kommer få allt utbetalat i en klumpsumma nu och förutsätter att de skiter i vad jag gör efter sommaren.
Bolaget är för stort för att sitta nästa år och kolla min eventuella extra inkomst men jag ska dubbelkolla med facket, tack!!
Jag kommer isf lämna in allt bil, telefon, dator etc. Kan i deras förslag inte få min tjänstepension. Även om det är rätt mycket pengar har vi siktet på att utöka till 12 månader. Isf orkar jag tjafsa om den delen (är relativt ung och har redan 1,7 miljoner i tjp så blir inte förtvivlad om de vägrar den delen).
En annan sak dock, borde jag inte kräva ytterligare semesterdagar för dessa 11 månader, alltså ytterligare cirka 22 dagar som ska adderas till årets och tidigare sparad semester som ingår i dagens ”slutlön”??
Tack för dina kloka rader! Uppskattas