• 1
  • 2
2021-05-27, 20:09
Medlem
Hej,

Ska fatta mig kort.
Kommer troligen bli utköpt inom den närmaste tiden.

Har idag en lön på ca 60.0000:-/mån.

Tror jag kommer få 11 månadslöner + 60 semesterdagar utbetalda i en klumpsumma.

Är det så enkelt att jag då kan räkna med 660000:- för månadslönerna + cirka 3 månadslöner extra alltså 180.000 för semesterdagarna.

Totalt 840.000 och sedan 50% skatt på detta?

Så netto cirka 420.000:-.
Kommer jag nästa år dessutom få en större summa i återbäring på deklarationen då jag betalar 50% rakt av nu?
Har ej för avsikt att jobba mer detta år.

Någon med kunskap eller erfarenhet av att bli utköpt?

Edit:
Facket är och har varit med i förhandlingen. Jag kan välja både klump och månads men ha det i klump och gå vidare.

Mvh
Hampus
Senast redigerad av Hjalpmig12345 2021-05-27 kl. 20:26.
Citera
2021-05-27, 20:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Du bör resonera med facket. Eventuellt kan du ha valet att få antingen klumpsumma eller löpande "lön" (arbetsbefriad).
Citera
2021-05-27, 20:23
Medlem
stillsams avatar
Beroende på upplägg kan du ansöka om så kallad skattelindring året efter utbetalningen. Tänker att det är lämpligt att kontakta skatteverket i den frågan. Dessutom bör du ta kontakt med Sveriges ingenjörer, eller det fackförbund du nu tillhör. Ofta finns möjlighet till viss rådgivning kring upplägg vid utköp, exempelvis för att undvika onödig karenstid för a-kassan etc.
Citera
2021-05-27, 20:25
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag blev utköpt en gång vid nedläggning av arbetsplatsen, fick tillbaka en rejäl sudd på skatten året efter. Går säkert att söka jämkning direkt om om vill det, har dålig koll på det. Men tänker du inte arbeta mer detta år så justeras ju det till en normal skattenivå året efter, ta det du redan tjänat under året+ditt avgångsvederlag och dela med 12. Jämför på t.ex. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ vad du skattar på den inkomsten så ser du var du landar och vad du kan räkna med att få tillbaka.

Du åker ju på värnskatt på ditt avgångsvederlag och så det blir väl mer än 50% som ryker.
Citera
2021-05-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du bör resonera med facket. Eventuellt kan du ha valet att få antingen klumpsumma eller löpande "lön" (arbetsbefriad).

Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Beroende på upplägg kan du ansöka om så kallad skattelindring året efter utbetalningen. Tänker att det är lämpligt att kontakta skatteverket i den frågan. Dessutom bör du ta kontakt med Sveriges ingenjörer, eller det fackförbund du nu tillhör. Ofta finns möjlighet till viss rådgivning kring upplägg vid utköp, exempelvis för att undvika onödig karenstid för a-kassan etc.

Har haft facket med i förhandlingen. Editerade det till min trådstart.

Jag ska kolla upp det där med A-kassa även möjligheten att nu kunna använda mina tidigare föräldrardagar. De behöver ändå användas framöver så kan jag göra det nu är det positivt.

Tack för era svar, uppskattas
Citera
2021-05-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Jag blev utköpt en gång vid nedläggning av arbetsplatsen, fick tillbaka en rejäl sudd på skatten året efter. Går säkert att söka jämkning direkt om om vill det, har dålig koll på det. Men tänker du inte arbeta mer detta år så justeras ju det till en normal skattenivå året efter, ta det du redan tjänat under året+ditt avgångsvederlag och dela med 12. Jämför på t.ex. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ vad du skattar på den inkomsten så ser du var du landar och vad du kan räkna med att få tillbaka.

Du åker ju på värnskatt på ditt avgångsvederlag och så det blir väl mer än 50% som ryker.

Tack ska kolla på det.

Tack och lov tog de bort värnskatten 2020/2021 så de 5% får jag behålla numera.
Citera
2021-05-27, 20:35
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalpmig12345
Tack ska kolla på det.

Tack och lov tog de bort värnskatten 2020/2021 så de 5% får jag behålla numera.

Jaså det var som fan det har jag missat, har ju en bit kvar dit så det har väl inte varit så aktuellt att ha koll på.
Citera
2021-05-27, 20:40
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Har haft facket med i förhandlingen. Editerade det till min trådstart.

Jag ska kolla upp det där med A-kassa även möjligheten att nu kunna använda mina tidigare föräldrardagar. De behöver ändå användas framöver så kan jag göra det nu är det positivt.

Tack för era svar, uppskattas

Du hittar mera information om skattelindring och vad som krävs på nedanstående länk:

https://www.skatteverket.se/privat/s...bc8000518.html
Citera
2021-05-27, 20:59
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Hej,

Ska fatta mig kort.
Kommer troligen bli utköpt inom den närmaste tiden.

Har idag en lön på ca 60.0000:-/mån.

Tror jag kommer få 11 månadslöner + 60 semesterdagar utbetalda i en klumpsumma.

Är det så enkelt att jag då kan räkna med 660000:- för månadslönerna + cirka 3 månadslöner extra alltså 180.000 för semesterdagarna.

Totalt 840.000 och sedan 50% skatt på detta?

Så netto cirka 420.000:-.
Kommer jag nästa år dessutom få en större summa i återbäring på deklarationen då jag betalar 50% rakt av nu?
Har ej för avsikt att jobba mer detta år.

Någon med kunskap eller erfarenhet av att bli utköpt?

Edit:
Facket är och har varit med i förhandlingen. Jag kan välja både klump och månads men ha det i klump och gå vidare.

Mvh
Hampus
Det finns en del viktiga punkter i avtalet du ombedes skriva på. Var noga att kolla det med fackets jurist. Du ska bland annat se till att uppsägningstiden är avräkningfri, att du inte har allt för snäva konkurrensklausuler och helst av allt att du sägs upp pga arbetsbrist.

Om du har en roll som inkluderar bonus bör du försöka få bonusen utbetalad till 100%.
Citera
2021-05-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det finns en del viktiga punkter i avtalet du ombedes skriva på. Var noga att kolla det med fackets jurist. Du ska bland annat se till att uppsägningstiden är avräkningfri, att du inte har allt för snäva konkurrensklausuler och helst av allt att du sägs upp pga arbetsbrist.

Tack, yes försöker hålla stenkoll men vad menar du med att uppsägningstiden ska vara avräkningsfri? Bara så jag förstår om jag har koll på området.

Just nu dividerar vi lite om tjänstepension, min bil och sånt. Inga större saker men är lite bekymrad att bilen kan kosta mig då den är relativt ny men då ska säljas.
Finns en risk att jag gör en förlustaffär vilket jag inte hade gjort om jag tex jobbade kvar 11 månader och sen sålde bilen. Då hade jag snarare gjort en vinst på bilen.

Där önskar jag ha nån form av klausul att om bilen kostar mig något så vill jag att den delen kvittas.

Finns ingen bonus däremot lite mindre tillägg (ca 20000:-) per år i ”extra” semesterersättning. Den vill jag gärna få med också.
Citera
2021-05-27, 21:25
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Tack, yes försöker hålla stenkoll men vad menar du med att uppsägningstiden ska vara avräkningsfri? Bara så jag förstår om jag har koll på området.

Just nu dividerar vi lite om tjänstepension, min bil och sånt. Inga större saker men är lite bekymrad att bilen kan kosta mig då den är relativt ny men då ska säljas.
Finns en risk att jag gör en förlustaffär vilket jag inte hade gjort om jag tex jobbade kvar 11 månader och sen sålde bilen. Då hade jag snarare gjort en vinst på bilen.

Där önskar jag ha nån form av klausul att om bilen kostar mig något så vill jag att den delen kvittas.

Finns ingen bonus däremot lite mindre tillägg (ca 20000:-) per år i ”extra” semesterersättning. Den vill jag gärna få med också.
Att uppsägningstiden är avräkningsfri betyder att du kan ha ytterligare en inkomst under den tid du är arbetsbefriad utan att den tidigare arbetsgivare kan göra avdrag på din lön.
Låt säga att du får en deal på 6 månader arbetsbefriad uppsägningstid + 5 månader i avgångsvederlag. Får du då ett nytt jobb efter tre månader så har arbetsgivaren annars rätt att dra av den inkomsten från din lön under de kvarvarande månaderna av uppsägningstiden.

Alla förmåner som du har i tjänsten - så som försäkringar, friskvård, tjänstebil, telefon, dator osv har du rätt att behålla under uppsägningstiden. Därför kan det vara skillnad på att få 5+5 eller 3+7 om du förstår vad jag menar. Men det där ska facket ha koll på.
Citera
2021-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Att uppsägningstiden är avräkningsfri betyder att du kan ha ytterligare en inkomst under den tid du är arbetsbefriad utan att den tidigare arbetsgivare kan göra avdrag på din lön.
Låt säga att du får en deal på 6 månader arbetsbefriad uppsägningstid + 5 månader i avgångsvederlag. Får du då ett nytt jobb efter tre månader så har arbetsgivaren annars rätt att dra av den inkomsten från din lön under de kvarvarande månaderna av uppsägningstiden.

Alla förmåner som du har i tjänsten - så som försäkringar, friskvård, tjänstebil, telefon, dator osv har du rätt att behålla under uppsägningstiden. Därför kan det vara skillnad på att få 5+5 eller 3+7 om du förstår vad jag menar. Men det där ska facket ha koll på.

Tack!
Jag kommer få allt utbetalat i en klumpsumma nu och förutsätter att de skiter i vad jag gör efter sommaren.
Bolaget är för stort för att sitta nästa år och kolla min eventuella extra inkomst men jag ska dubbelkolla med facket, tack!!

Jag kommer isf lämna in allt bil, telefon, dator etc. Kan i deras förslag inte få min tjänstepension. Även om det är rätt mycket pengar har vi siktet på att utöka till 12 månader. Isf orkar jag tjafsa om den delen (är relativt ung och har redan 1,7 miljoner i tjp så blir inte förtvivlad om de vägrar den delen).

En annan sak dock, borde jag inte kräva ytterligare semesterdagar för dessa 11 månader, alltså ytterligare cirka 22 dagar som ska adderas till årets och tidigare sparad semester som ingår i dagens ”slutlön”??

Tack för dina kloka rader! Uppskattas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in