• 3
  • 4
2021-05-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalpmig12345
Hej,

Ska fatta mig kort.
Kommer troligen bli utköpt inom den närmaste tiden.

Har idag en lön på ca 60.0000:-/mån.

Tror jag kommer få 11 månadslöner + 60 semesterdagar utbetalda i en klumpsumma.

Är det så enkelt att jag då kan räkna med 660000:- för månadslönerna + cirka 3 månadslöner extra alltså 180.000 för semesterdagarna.

Totalt 840.000 och sedan 50% skatt på detta?

Så netto cirka 420.000:-.
Kommer jag nästa år dessutom få en större summa i återbäring på deklarationen då jag betalar 50% rakt av nu?
Har ej för avsikt att jobba mer detta år.

Någon med kunskap eller erfarenhet av att bli utköpt?

Edit:
Facket är och har varit med i förhandlingen. Jag kan välja både klump och månads men ha det i klump och gå vidare.

Mvh
Hampus

Off topic, men intressant att företag köper ut en massa idioter för stora pengar. Men för en duktig person att få ett par tusen extra i månadslön; då finns det alltid ont om pengar.

Du får klappa dig själv på axeln med att du är så värdelös att företaget hellre slänger närmre en miljon kronor i sjön för bli av med dig, än att ha dig kvar.

Grattis!
Citera
2021-05-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Du verkar inte tjäna 60 tusen i månaden om du tror att du beskattas med 50% rakt av.

Oklart inlägg. Alla utom du verkar begripa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Off topic, men intressant att företag köper ut en massa idioter för stora pengar. Men för en duktig person att få ett par tusen extra i månadslön; då finns det alltid ont om pengar.

Du får klappa dig själv på axeln med att du är så värdelös att företaget hellre slänger närmre en miljon kronor i sjön för bli av med dig, än att ha dig kvar.

Grattis!

Tack. Uppenbarligen verkar det ju finnas två parter med samma intresse. Anledningen och bakgrunden till den uppkomna situationen är för invecklad för att du ska begripa.

Men tack för ett onödigt inlägg.
Citera
2021-05-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
Det bästa är om du kan få så många månader som möjligt som vanligt, dvs lön med alla förmåner.

Jag blev arbetsbefriad 29 september 2020 och anställningen upphörde på pappret 31 januari. de månaderna fick jag lön och pension å allt de där. Sedan 4 månader avgångsvederlag som kom som en klumpsumma och på det beloppet dras det ju en hel del skatt.

Ja men det kan inte bli aktuellt. Detta upplägg besparar företaget pension och lite andra förmåner så nånstans ska båda parter känna sig nöjda.
Citera
2021-05-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Löneassistenten här. Du betalar alltså totalt 23 269 kr i skatt om du väljer att få en "normal månadslön" enligt skattetabellen. 411 600 kr i skatt om du väljer att få en klumpsumma. Alltså, du betalar 49% i skatt. Beräkningarna förutsätter att du bor i Stockholm och fyller inte 65 år. Du betalar vidrigt mycket i skatt. Congrats.

Tack for ditt svar. Är definitivt under 65 men bor i Malmö.

Har tyvärr varit van med vidrigt mycket skatt, slipper iaf värnskatten numera. En liten tröst. Eller ännu värre, 60% skatt som det tex är på semesterdagar annars.

Hoppas en del av detta kommer som återbäring framöver via deklaration?
Citera
2021-05-29, 10:16
Medlem
Citat:

Har tyvärr varit van med vidrigt mycket skatt, slipper iaf värnskatten numera. En liten tröst. Eller ännu värre, 60% skatt som det tex är på semesterdagar annars.

Du kan ansöka om jämkning innan utbetalningen. Då ska den preliminära skatten stämma bättre med den slutgiltiga.
Citera
2021-06-01, 09:42
Medlem
Citat:

Ja, du kommer säkert att få en skatteåterbäring, men beloppet beror ju på olika faktorer. Mina beräkningar förutsätter att du inte har fått någon skattepliktig förmån.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in