2021-05-27, 21:36
Medlem
Vad gäller skatten kan du läsa på hos Skatteverket om ackumulerad inkomst. https://www.skatteverket.se/privat/s...ulerad+inkomst
Citera
2021-05-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad gäller skatten kan du läsa på hos Skatteverket om ackumulerad inkomst. https://www.skatteverket.se/privat/s...ulerad+inkomst

Satt och gjorde det tidigare och det kändes minst sagt avancerat och krångligt.
Funderar på att ringa dit.

Om jag hittills i år tjänat cirka 300000. Och nu får en klumpsumma på ytterligare ca 800.000:-.

Det gäller ju för resterande del av detta år samt ytterligare ett gäng månader kommande år. Bör jag då verkligen skatta 50% rakt av? För egentligen skulle jag kunna tjäna ytterligare cirka 240000:- innan jag når brytpunkten för statlig skatt. Dessutom har jag ju betalat inkomst+statligskatt varje månad hittills detta år givetvis då min förväntade årsinkomst skulle bli runt 700.000.

Behöver jag hålla koll på detta inför framtiden annars? Eller kommer detta skötas per automatik via deklarationen nästa år och eventuellt året efter?

I normalfallet har jag hyfsat lätt för denna typ av matematik men deras text och denna klumpsumma skapar problem.
Kanske blir enklare om jag ritar ned allt på ett papper imorgon.
Citera
2021-05-27, 21:49
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalpmig12345
Tack!
Jag kommer få allt utbetalat i en klumpsumma nu och förutsätter att de skiter i vad jag gör efter sommaren.
Bolaget är för stort för att sitta nästa år och kolla min eventuella extra inkomst men jag ska dubbelkolla med facket, tack!!

Jag kommer isf lämna in allt bil, telefon, dator etc. Kan i deras förslag inte få min tjänstepension. Även om det är rätt mycket pengar har vi siktet på att utöka till 12 månader. Isf orkar jag tjafsa om den delen (är relativt ung och har redan 1,7 miljoner i tjp så blir inte förtvivlad om de vägrar den delen).

En annan sak dock, borde jag inte kräva ytterligare semesterdagar för dessa 11 månader, alltså ytterligare cirka 22 dagar som ska adderas till årets och tidigare sparad semester som ingår i dagens ”slutlön”??

Tack för dina kloka rader! Uppskattas
Ok, 11 månader låter som en ganska bra deal. Men att de erbjuder dig allt som en klumpsumma antar jag är till deras fördel. Är det låt säga 6+5 så är de första sex månaderna med ”fulla förmåner” dvs du får pension, försäkringar, bil osv. Kostnaden för det är deras ”uppsida” så att säga. De kostnaderna kan du såklart försöka få ta del av, men det är en fin balans i förhandlingarna. De sista fem, dvs det som är avgångsvederlag är oftast inte pensionsgrundande (tror jag åtminstone).

Underskatta inte stora företags förmåga att vara småsinta. Att kolla upp din inkomst för föregående år via Skatteverket kräver inte en allt för stor arbetsinsats från deras sida.

Edit: och om du får möjlighet försök att klämma in någon form av outsourcing tjänst. Även utbildning kan vara möjligt att få in i paketet.
Senast redigerad av guldkorn 2021-05-27 kl. 22:01.
Citera
2021-05-27, 22:05
Medlem
Ingen idé att kolla skattelindring för ackumulerad inkomst. Detta då det är för personer vars normala lön understiger brytpunkten för statlig inkomstskatt men avgångsvederlag gör att de hamnar över. Din normala lön ligger ju redan över.
Citera
2021-05-27, 22:06
Medlem
Citat:
Satt och gjorde det tidigare och det kändes minst sagt avancerat och krångligt.
Funderar på att ringa dit.

Om jag hittills i år tjänat cirka 300000. Och nu får en klumpsumma på ytterligare ca 800.000:-.

Det gäller ju för resterande del av detta år samt ytterligare ett gäng månader kommande år. Bör jag då verkligen skatta 50% rakt av? För egentligen skulle jag kunna tjäna ytterligare cirka 240000:- innan jag når brytpunkten för statlig skatt. Dessutom har jag ju betalat inkomst+statligskatt varje månad hittills detta år givetvis då min förväntade årsinkomst skulle bli runt 700.000.

Behöver jag hålla koll på detta inför framtiden annars? Eller kommer detta skötas per automatik via deklarationen nästa år och eventuellt året efter?

I normalfallet har jag hyfsat lätt för denna typ av matematik men deras text och denna klumpsumma skapar problem.
Kanske blir enklare om jag ritar ned allt på ett papper imorgon.

Din totala inkomst kommer att bli ca 1,1 miljon, dock är endast ca 700 000 kr hänförliga till 2021. Om du begär att bli beskattad enligt reglerna om ackumulerad inkomst, kommer din skatt för 2021 att beräknas som om du tjänat 700 000, dvs som ett vanligt år för dig, förutsatt att du inte får ytterligare inkomster innan året är slut.

Resterande del av klumpsumman, ca 400 000, kommer att läggas till år 2022. Allting du tjänar under 2022 plus de resterande 400 000 kronorna kommer att hänföras till 2022 och skötas i 2023 års deklaration. Det kommer med all sannolikhet att skötas av Skatteverket, men du kan ju hålla koll på det i de båda deklarationerna.

Så länge du reglerna om ackumulerad inkomst tillämpas så blir det rätt. Om du har skattat för mycket under året så får du tillbaka det nästa år. Det är den totala summan under året som Skatteverket går efter, inte hur mycket du betalat per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ingen idé att kolla skattelindring för ackumulerad inkomst. Detta då det är för personer vars normala lön understiger brytpunkten för statlig inkomstskatt men avgångsvederlag gör att de hamnar över. Din normala lön ligger ju redan över.

Yes, men det beror även på om TS tänkt jobba nästa år. Om inte, så beskattas de överskjutande 400 000 kr förmånligare 2022.
Senast redigerad av Bilial 2021-05-27 kl. 22:12.
Citera
2021-05-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilial
Din totala inkomst kommer att bli ca 1,1 miljon, dock är endast ca 700 000 kr hänförliga till 2021. Om du begär att bli beskattad enligt reglerna om ackumulerad inkomst, kommer din skatt för 2021 att beräknas som om du tjänat 700 000, dvs som ett vanligt år för dig, förutsatt att du inte får ytterligare inkomster innan året är slut.

Resterande del av klumpsumman, ca 400 000, kommer att läggas till år 2022. Allting du tjänar under 2022 plus de resterande 400 000 kronorna kommer att hänföras till 2022 och skötas i 2023 års deklaration. Det kommer med all sannolikhet att skötas av Skatteverket, men du kan ju hålla koll på det i de båda deklarationerna.

Så länge du reglerna om ackumulerad inkomst tillämpas så blir det rätt. Om du har skattat för mycket under året så får du tillbaka det nästa år. Det är den totala summan under året som Skatteverket går efter, inte hur mycket du betalat per månad.

Yes, men det beror även på om TS tänkt jobba nästa år. Om inte, så beskattas de överskjutande 400 000 kr förmånligare 2022.

Tack för utförligt svar. Är fortfarande lite frågetecken.

Det jag inte begriper är ju att jag de facto först efter 540.000 ska börja betala 50%. Och jag har som sagt redan betalat 50% på en viss del hittills i år. Det innebär att jag egentligen ”bara” ska betala 30% skatt på cirka 300000 av denna klumpsumma. Resterande del (som då hamnar över brytpunkten) ska jag beskattas med 50%.

Jag kanske är otydlig här eller tänker fel men totalt sett av min 1,1 miljon är det ju enbart 560.000 jag ska betala 50% i skatt på (då den inträder vid 540,000). Och eftersom jag redan idag betalat 50% så kan vi ju dra av lite ytterligare.

Förstår du hur jag resonerar och tänker? Och jag har inga problem med den skatten idag så länge den ändå återbetalas vid kommande deklaration 2022.

Hur långt efter kan jag annars begära rättning?

Men återigen tack för ditt svar. Uppskattas
Citera
2021-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Ok, 11 månader låter som en ganska bra deal. Men att de erbjuder dig allt som en klumpsumma antar jag är till deras fördel. Är det låt säga 6+5 så är de första sex månaderna med ”fulla förmåner” dvs du får pension, försäkringar, bil osv. Kostnaden för det är deras ”uppsida” så att säga. De kostnaderna kan du såklart försöka få ta del av, men det är en fin balans i förhandlingarna. De sista fem, dvs det som är avgångsvederlag är oftast inte pensionsgrundande (tror jag åtminstone).

Underskatta inte stora företags förmåga att vara småsinta. Att kolla upp din inkomst för föregående år via Skatteverket kräver inte en allt för stor arbetsinsats från deras sida.

Edit: och om du får möjlighet försök att klämma in någon form av outsourcing tjänst. Även utbildning kan vara möjligt att få in i paketet.

Jag känner att dealen är nog hyfsat okej från båda parter som du skriver.
Jag vill framåt i vår förhandling och är glad att vi börjar närma oss ett slut. Jag hade nog kunnat acceptera till och med nån månad mindre så är inte helt besviken heller.

Ska bli skön att slippa eländet dessutom, bara det känns som en vinst.

Outsourcing tjänst? Typ vadå?
Du verkar erfaren på området. Tusen tack för dina inlägg.
Citera
2021-05-27, 22:54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Totalt 840.000 och sedan 50% skatt på detta?

Har inte läst tråden helt, och kanske har missat nåt, men du har inte kollat om du kan löneväxla den delen av summan som går över gränsen? Skattemässigt fördelaktigt jämfört med att ta ut det som lån, nackdelen är väl att du måste ta ut pengarna som pension sen. Men samtidigt bra, för maxar du den tidigt så kan du ju låta bli framöver senare och samtidigt få en grym pension. Speciellt nu när du är ganska ung.
Citera
2021-05-28, 07:21
Medlem
Mr1931s avatar
Alla som vi sagt upp och gjort dealer med senaste åren, dvs att de får en påse pengar mot att de självmant säger upp sig, har fortsatt få lön utbetald månadsvis under den överenskomna tiden. De avsäger sig samtidigt återanställningsrätten genom den sk turordningen. Facket är informerade varje gång. Standard hos oss är 1,5 ggr uppsägningstiden, dvs har man 6 mån så får man fortsatt lön i 9 mån samt arbetsbefrielse från dag 1.

Alltså inga klumpsummor.

Ganska bra deal. Inget stoppar en från att söka om tjänsten efter den betalda ledigheten men visst har vi valt ut de som vi ändå inte vill ha så sannolikheten är ju liten till återanställning men inte obefintlig. Med hög personalomsättning så är det inte helt osannolikt att de flesta som var inblandade i dealen har andra positioner eller inte är kvar när ledigheten är över.

Detta är en hygienåtgärd som numera görs varje år för att hålla i kostnadssidan. Ägare är mer intresserade av låg månadskostnad än några engångsposter.
Citera
2021-05-28, 09:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej,

Ska fatta mig kort.
Kommer troligen bli utköpt inom den närmaste tiden.

Har idag en lön på ca 60.0000:-/mån.

Tror jag kommer få 11 månadslöner + 60 semesterdagar utbetalda i en klumpsumma.

Är det så enkelt att jag då kan räkna med 660000:- för månadslönerna + cirka 3 månadslöner extra alltså 180.000 för semesterdagarna.

Så netto cirka 420.000:-.
Kommer jag nästa år dessutom få en större summa i återbäring på deklarationen då jag betalar 50% rakt av nu?
Har ej för avsikt att jobba mer detta år.

Någon med kunskap eller erfarenhet av att bli utköpt?

Edit:
Facket är och har varit med i förhandlingen. Jag kan välja både klump och månads men ha det i klump och gå vidare.

Mvh
Hampus

Beskattning av lön sker utifrån kontantprincipen (dvs. när lönen utbetalas) så låter utan tvekan som att löpande lön i X antal månader är att föredra. Om du hittar ett nytt jobb snabbt kommer du ju ändå upp i en mycket hög marginalskatt dock, men det är kanske värt det istället för att få en lucka på CV:et.
Citera
2021-05-28, 09:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack!
Jag kommer få allt utbetalat i en klumpsumma nu och förutsätter att de skiter i vad jag gör efter sommaren.
Bolaget är för stort för att sitta nästa år och kolla min eventuella extra inkomst men jag ska dubbelkolla med facket, tack!!

Jag kommer isf lämna in allt bil, telefon, dator etc. Kan i deras förslag inte få min tjänstepension. Även om det är rätt mycket pengar har vi siktet på att utöka till 12 månader. Isf orkar jag tjafsa om den delen (är relativt ung och har redan 1,7 miljoner i tjp så blir inte förtvivlad om de vägrar den delen).

En annan sak dock, borde jag inte kräva ytterligare semesterdagar för dessa 11 månader, alltså ytterligare cirka 22 dagar som ska adderas till årets och tidigare sparad semester som ingår i dagens ”slutlön”??

Tack för dina kloka rader! Uppskattas

Semesterdagar får du ju för de dagar du jobbar, inte för den period du får lön. Dvs. får du en extra lön utan krav på jobb (såsom om man blir utköpt) är detta ej semestergrundande.
Citera
2021-05-28, 09:39
Medlem
Citat:
Hej,

Ska fatta mig kort.
Kommer troligen bli utköpt inom den närmaste tiden.

Har idag en lön på ca 60.0000:-/mån.

Tror jag kommer få 11 månadslöner + 60 semesterdagar utbetalda i en klumpsumma.

Är det så enkelt att jag då kan räkna med 660000:- för månadslönerna + cirka 3 månadslöner extra alltså 180.000 för semesterdagarna.

Så netto cirka 420.000:-.
Kommer jag nästa år dessutom få en större summa i återbäring på deklarationen då jag betalar 50% rakt av nu?
Har ej för avsikt att jobba mer detta år.

Någon med kunskap eller erfarenhet av att bli utköpt?

Edit:
Facket är och har varit med i förhandlingen. Jag kan välja både klump och månads men ha det i klump och gå vidare.

Mvh
Hampus
Det spelar ingen roll om du får en klumpsumma eller utbetalning under flera månader eftersom det är den sammanlagda inkomsten under året som beskattas. Om du har möjlighet att få delar utbetalda under nästa år så är det däremot att föredra, framförallt om du inte tänkt arbeta. Men det finns så klart en risk att företaget får ekonomiska problem och inte kan betala lönen till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in