Citat:
Ursprungligen postat av
Hjalpmig12345
Satt och gjorde det tidigare och det kändes minst sagt avancerat och krångligt.
Funderar på att ringa dit.
Om jag hittills i år tjänat cirka 300000. Och nu får en klumpsumma på ytterligare ca 800.000:-.
Det gäller ju för resterande del av detta år samt ytterligare ett gäng månader kommande år. Bör jag då verkligen skatta 50% rakt av? För egentligen skulle jag kunna tjäna ytterligare cirka 240000:- innan jag når brytpunkten för statlig skatt. Dessutom har jag ju betalat inkomst+statligskatt varje månad hittills detta år givetvis då min förväntade årsinkomst skulle bli runt 700.000.
Behöver jag hålla koll på detta inför framtiden annars? Eller kommer detta skötas per automatik via deklarationen nästa år och eventuellt året efter?
I normalfallet har jag hyfsat lätt för denna typ av matematik men deras text och denna klumpsumma skapar problem.
Kanske blir enklare om jag ritar ned allt på ett papper imorgon.
Din totala inkomst kommer att bli ca 1,1 miljon, dock är endast ca 700 000 kr hänförliga till 2021. Om du begär att bli beskattad enligt reglerna om ackumulerad inkomst, kommer din skatt för 2021 att beräknas som om du tjänat 700 000, dvs som ett vanligt år för dig, förutsatt att du inte får ytterligare inkomster innan året är slut.
Resterande del av klumpsumman, ca 400 000, kommer att läggas till år 2022. Allting du tjänar under 2022 plus de resterande 400 000 kronorna kommer att hänföras till 2022 och skötas i 2023 års deklaration. Det kommer med all sannolikhet att skötas av Skatteverket, men du kan ju hålla koll på det i de båda deklarationerna.
Så länge du reglerna om ackumulerad inkomst tillämpas så blir det rätt. Om du har skattat för mycket under året så får du tillbaka det nästa år. Det är den totala summan under året som Skatteverket går efter, inte hur mycket du betalat per månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Ingen idé att kolla skattelindring för ackumulerad inkomst. Detta då det är för personer vars normala lön understiger brytpunkten för statlig inkomstskatt men avgångsvederlag gör att de hamnar över. Din normala lön ligger ju redan över.
Yes, men det beror även på om TS tänkt jobba nästa år. Om inte, så beskattas de överskjutande 400 000 kr förmånligare 2022.