2021-06-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det finns inga undantag i regeringsformen gällande omröstningar, annat än vid statsministeromröstningar, där det står så här i kapitel 6 paragraf 4:

"Riksdagen ska inom fyra dagar, utan beredning i utskott, pröva förslaget genom omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget, är det förkastat. I annat fall är det godkänt. Lag (2010:1408)."

Detta innebär alltså att ett förslag till statsminister skulle godkännas om tex 173 röstade ja till förslaget, och 174 röstade nej, trots att andra frågor kräver minst 175 ja-röster.

Och i riksdagsordningen så får bara undantag finnas gällande "frågor som rör förfarandet i riksdagen", vilket förstås inte gäller tex hur många ja-röster som krävs för att få igenom en budget, för då skulle det ju stått bara "om inte något annat anges i denna regeringsform eller i huvudbestämmelse i riksdagsordningen".
Så att det istället står "frågor som rör förfarandet i riksdagen" innebär att det istället gäller frågor som tex tekniken kring omröstningen och klädkoder i riksdagen.

Så det är alltså inte lagligt att genom att ändra i riksdagsordningen, göra undantag från grundlagen som säger att det krävs att mer än hälften av riksdagsledamöterna, alltså minst 175, röstar "ja" för att tex en budget ska gå igenom. För då skulle ju riksdagen genom att ändra i riksdagsordningen, tex kunna ändra så att bara en riksdagsledamot, tex statsministern, får delta i omröstningen om budgeten och att det räcker att han röstar ja till budgeten för att den ska gå igenom.

Så riksdagen bryter mot grundlagen anser jag. Varje förslag som rör alla frågor som inte har med själva riksdagen att göra, kräver minst 175 ja-röster för att gå igenom. Inga undantag förutom när det gäller statsministeromröstningen.
Du tolkar regeringsformen felaktigt. Beslut fattas i huvudsak enligt enkel majoritet enligt 4 kap. 7 § RF. Enkel majoritet innebär att endast fler "ja"-röster krävs än "nej"-röster, oavsett hur många ledamöter som väljer att delta i omröstningen.
Citera
2021-06-30, 21:56
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Han pudlade ju samma dag och sa att han vill sitta vid köttgrytan oavsett budget.
Aha.
Citera
2021-06-30, 21:56
Medlem
WailingJohns avatar
Centerpartiet är definitivt stoppklossen i det här sammanhanget och de sitter i en djävulsk rävsax. Lööf har i sin retorik graviterat mot ett mer aggressivt agiterande mot SD, och allt mindre mot V. Detta läser jag som att hon och Centern ljudlöst skrider allt närmare V. De har att välja mellan det, eller att stå som ansvariga för utlysandet av ett extra val. Fortsätter dom klamra sig fast i mitten och söka samarbete i en koalition som inte existerar, så går vi mot extra val och det är rödtotten livrädd för. Av dessa alternativ kommer ett V-sammarbete vara mer attraktivt för Lööf, och det kommer troligen genomföras med någon slags hårt konstruerad "under-bordet"-lösning mellan parterna, med S som medlare, för att komma undan med hedern i behåll.

Genom det kan Centerpartiet köpa sig tid och finjustera sin positionering och sitt förtroende inför 2022.
Citera
2021-06-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, jag tror inte det är en bra strategi långsiktigt.
Se på V, väljare vill ha ledare som står upp för sin politik.
Undantaget är väl C väljare..
Poängen är ju att man står upp för sina väljare, precis som V gjorde när man röstade fram Löfven som statsminister utan några garantier. Åkesson ger sina väljare den absolut bästa deal de kan få just nu om man släpper fram Kristersson helt kravlöst, precis som V gjorde.

Det räcker säkert inte ändå men då är det ju Lööf som får förklara det för sina väljare.

Men som sagt, jag vet inte vad som är bäst att göra. Det här är det jag lutar åt.
Citera
2021-06-30, 21:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Saknas det förklaringar i lagtexten så får man komplettera lagtexten istället för att bryta mot den tycker jag.

Det står dig fritt att tycka, men i verkligheten fungerar det som jag beskrev. Man bryter inte heller mot lagen genom att tolka den.

Citat:
Antalet ledamöter i riksdagens kammare ska vara 349 enligt regeringsformen kapitel 3 paragraf 2, och det ska finnas ersättare. Det innebär att om en riksdagsledamot saknas i kammaren när riksdagen är samlad, då har riksdagen skyldighet att få dit en ersättare istället om det är möjligt.

Antalet ledamöter i en vald församling har inte ett dyft med reglerna för beslutsförhet (kvorumreglerna) att göra. I riksdagens fall räcker det med att en (1) ledamot är där och röstar, förutsatt att ärendet bordlagts i laga ordning så att de som ville rösta kunde infinna sig.

För att avsätta en statsminister krävs det dock 175 röster, så då måste åtminstone halva riksdagen släpa sig dit.
Citera
2021-06-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Nu hittar du mest på. C och övriga borgare är överens om det mesta, bortsett från kebabimporten. Vilket av ngn anledning C tycker det är värt att sossa sig över.

Inte riktigt så enkelt men visst. C vill äta kakan och ha den kvar.

När C tvingas välja så väljer dom bort skattesänkningar till förmån för något helt annat.

Dvs, skattesänkningar och är inte det man vill ha i första hand.

Tur att M har SD som är för både skattesänkningar och en landsbygdspolitik värd namnet. Är väl upp till C-väljarna att fundera på saken.
Citera
2021-06-30, 22:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Stödröstandets tid tror jag är förbi. Inget parti vare sig till vänster eller höger vågar slösa bort röster för att rädda ett litet parti. De behöver varje röst själva.
Jag tror inte M riskerar att slösa röster på L för då riskerar de få färre röster än SD och det vore ytterst pinsamt för Uffe och dessutom ett parlamentariskt problem. Vem ska då bilda regering?

Stödröster på MP får vi nog ändå räkna med. Och det blir ju då sossarna som får bjuda på dom.
Citera
2021-06-30, 22:00
Medlem
Hur många mandat har S, MP, C och V tillsammans?
Citera
2021-06-30, 22:02
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Jag skulle vilja se Annie Lööf som statsminister. Inte så sexig men säkert det bättre för landet.
Citera
2021-06-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Hur många mandat har S, MP, C och V tillsammans?

S: 100
C: 31
V: 28
MP: 16

= 175
Citera
2021-06-30, 22:03
Medlem
Fråga:

Vet nån hur bestämmelserna är rent praktiskt, när Uffe rapporterar till talmannen på fredag och omröstningen därefter osv?

Det jag är ute efter är: Vad händer om Uffe säger: Nja jag får nog 175 emot mig, så som det ser ut.

Har han ändå ”rätt” att fortsätta med omröstningen, så att säga?

Verkar bara lite slöseri med tid menar jag, om man redan vet efter en sondering, hur omröstningen kommer gå…. 😋
Citera
2021-06-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Inte riktigt så enkelt men visst. C vill äta kakan och ha den kvar.

När C tvingas välja så väljer dom bort skattesänkningar till förmån för något helt annat.

Dvs, skattesänkningar och är inte det man vill ha i första hand.

Tur att M har SD som är för både skattesänkningar och en landsbygdspolitik värd namnet. Är väl upp till C-väljarna att fundera på saken.

C (Annie Lööf) vill vinna hon vill åt statsministerposten. Det är ur det ljuset man få se deras handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in