Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-26, 14:25
  #1
Medlem
Hej!

Till hösten är det dags för mig att äntra bostadsmarknaden. Är 30 år så dags i allra högsta grad. Kommer kunna köpa för max 2,9. Nu till frågan: Vart sjutton ska jag köpa? Jag vill ju inte riskera att förlora pengar så vilka områden ses som "säkra"? Vill helst bo i innerstaden, men kan även tänka mig midsommarkransen, alvik och liknande. När under hösten är priserna som lägst? Är det typ direkt efter eller mer framåt vinter/jul?

Alla råd/tips tages tacksamt emot.
Citera
2021-05-26, 14:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jusher
Hej!

Till hösten är det dags för mig att äntra bostadsmarknaden. Är 30 år så dags i allra högsta grad. Kommer kunna köpa för max 2,9. Nu till frågan: Vart sjutton ska jag köpa? Jag vill ju inte riskera att förlora pengar så vilka områden ses som "säkra"? Vill helst bo i innerstaden, men kan även tänka mig midsommarkransen, alvik och liknande. När under hösten är priserna som lägst? Är det typ direkt efter eller mer framåt vinter/jul?

Alla råd/tips tages tacksamt emot.

Har du några särskilda krav på själva boendet? 2,9 är ganska lite pengar i Sthlm. Duger en etta exempelvis?
Citera
2021-05-26, 14:36
  #3
Medlem
Mitt råd är att du letar lite längre ut från Stockholm om du inte vill bo i en skokartong. Du får inte en 2-rumslägenhet för 2,9 mkr i områdena du nämner. Möjligen Bromma eller Årsta om du har tur med budgivningen.
Citera
2021-05-26, 14:59
  #4
Medlem
Klassiska fel man gör som förstagångsköpare är att man fokuserar på insidan av lägenheten för mycket. Väggar kan enkelt målas om, kök kan renoveras, badrum lika så. Men trafikbuller, misskött ekonomi i föreningen och dålig kollektivtrafik kan man inte göra någonting åt.
Citera
2021-05-26, 15:16
  #5
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Ett tips i all välmening att du ska kosta på dig en besiktningsman. Upptäcker denne fel innan affären går igenom kan du komma överens om prisavdrag med säljaren.
Det finns lägenheter i hyfsat trevliga närområden för ditt maxpris men innerstan kan du glömma om du inte vill bo i en skokartong. Midsommarkransen och dylikt tror jag inte heller går såvida du som sagt inte anammar skokartongsprincipen. Men alla förorter är inte skit och det finns bra och lugna ställen relativt nära stan där du kan få bra lägenheter för 2,9 och samtidigt trivas. Innerstan är totalt överskattat att bo i men trevligt att besöka, så man ska inte ha så långt dit.
Citera
2021-05-26, 16:21
  #6
Medlem
Förtydligande: Jag har inga problem att bo litet, räknar med att kunna köpa någonting mellan 25-35 kvm. Så skokartong har jag i princip räknat med...
Citera
2021-05-26, 16:23
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kan ju också satsa på en bostadskarriär. Köp något längre ut och jobba dig inåt.
Citera
2021-05-26, 16:25
  #8
Medlem
Hur gör man med en besiktningsman? Är det någonting som mäklaren bistår eller ordnar man det själv? Vad kostar det? Vad räknas som en "bra" förening? Tycker när man kollar på hemnet att majoriteten verkar ha B... Vad är acceptabelt?
Citera
2021-05-26, 16:26
  #9
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jusher
Förtydligande: Jag har inga problem att bo litet, räknar med att kunna köpa någonting mellan 25-35 kvm. Så skokartong har jag i princip räknat med...
Räkna med 4 mille då istället. Då är vi närmare verkligheten.
Citera
2021-05-26, 16:37
  #10
Avstängd
Vad snackar ni om? Hittar ett gäng med lägenheter på hemnet sålda de senaste 12 månaderna i midsommarkransen för ca 3 miljoner på 40-50 kvm?
Citera
2021-05-26, 16:41
  #11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Vad snackar ni om? Hittar ett gäng med lägenheter på hemnet sålda de senaste 12 månaderna i midsommarkransen för ca 3 miljoner på 40-50 kvm?

Jag reagerade lika - folk sitter bara och gissar här..
Citera
2021-05-26, 16:43
  #12
Medlem
Luxuss avatar
Det finns inget tid på året då det är ”billigare”. Priserna går i princip uppåt hela tiden, så det var ”billigt” igår.

Dvs köp så snart som möjligt.
Jag skulle satsa på SOLNA/HUVUDSTA. Det är promenad/cykelavstånd in till innerstan och goda förbindelser, med ett kvm pris på ca 40-50k per kvadrat. Att jämföra med innerstan ca 90-100k per kvm.
Du får betydligt mer lägenhet för pengarna är om du letar söderut.

Innerstan är väldigt överprisad jämfört med om du bosätter dig precis utanför tullarna.
MEn är själva poängen att du vill bo supercentralt så är det väl kungsholmen jag skulle satsa på. Något billigare än vasastan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback