Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Jag säger inte emot dig när det gäller de andra problemen du tar upp, jag håller med rakt av.
Däremot har jag fått intrycket av att polismyndigheter som har nycklarna att avlyssna aktiviteter hos diverse narkotikahandlare och pedofiler (exempelvis) har större framgång än de som inte får bedriva den typen av avlyssnarverksamhet.
Tyvärr tror jag att när bovarna flyttar ut på internet, behöver polisen följa efter, annars blir lagförandet övermäktigt och då får det (kanske) vara värt minskad integritet för alla som sköter sig.
Med dagens straff, behövs flera domar det har du rätt, och det får man ju med mer övervakning.
Bara menar att egentligen behöver troligtvis inte det priset betalas(mer övervakning).
För egentligen finns det ingen anledning att fånga in samma pedofil vart 3:e år ungefär, med en ny grupp av offer varje gång. Det är bara så Sverige väljer att göra det... Lås in, kasta nyckeln.
Så sparar vi både integritet, polisresurser, och brottsoffer.
Men av nån anledning så är det viktigt I Sverige att de släpps ut, om och om och om och om igen. Tro tusan att polisen inte mäktar med.
Samma med narkotikalangare, dessa kan ju springa omkring ut fortfarande med ett 50-tal domar på sig....
Hade de brotten innan mord, bestraffats ordentligt, så hade Enchron eller vad det hette, inte behövts. Då hade de varit bortlåsta redan, för de 50 tal andra brott de redan harvat igenom rättsväsendet med.
Din poäng om internet håller jag helt med dig om. Svårt att nysta upp brott utan viss övervakning. Men lite känns det som något politikerna vill göra, istället för att ta tag i de riktiga problemen. (för stor invandring, och för låga straff)