2021-05-25, 21:38
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Tror inte det spelar så stor roll med mer övervakning för att kontrollera kriminaliteten, det är inte det som är problemet. Problemet är att de får ungdomsrabatter, 2/3 frigivning, mängdrabatt och gud vet allt. Det är oftast ingen brist på domar.... men de släpps ut.
Mer övervakning hjälper inte mot det.

Jag säger inte emot dig när det gäller de andra problemen du tar upp, jag håller med rakt av.

Däremot har jag fått intrycket av att polismyndigheter som har nycklarna att avlyssna aktiviteter hos diverse narkotikahandlare och pedofiler (exempelvis) har större framgång än de som inte får bedriva den typen av avlyssnarverksamhet.

Tyvärr tror jag att när bovarna flyttar ut på internet, behöver polisen följa efter, annars blir lagförandet övermäktigt och då får det (kanske) vara värt minskad integritet för alla som sköter sig.
Citera
2021-05-25, 21:42
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Är det för att minska smittspridning så är det väl ok. Hoppas bara på att den kommer tillbaka. Jag gillar kontanter

Utan att låta konspiratorisk men detta är ytterligare ett stek mot ett kontantfritt samhälle. Oroväckande om du frågar mig. Det betyder i det långa loppet att vi är rätt maktlösa mot bankerna och staten.
Citera
2021-05-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag har personligen inte röstat för att få hit fler invandrare.

Jag tror verkligen inte att samhället kommer bli något paradis, oavsett om det styrs av politiker eller andra. Jag tror heller inte på en allsmäktig ledare.

Det hindrar mig däremot inte ifrån att ha åsikten att åtgärder som begränsar kriminella (ofta invandrare förresten) bör genomföras eller åtminstone bör finnas med i diskussionen.

Vad tror du själv kommer att lösa problemen i samhället? Någon form av revolution som innebär att folket tar över makten? Det verkar ju inte som att du hyser särskilt stor tilltro till den byråkratiska processen. (Och vem gör det? Men vad är bättre?).

Du har inte röstat? Ingen har röstat i denna fråga!

Ett kontantlöst samhälle är ett stort steg mot full kontroll! Vad tror DU händer den dagen våra politiker har full kontroll över samhället?
Citera
2021-05-25, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men svenskarna älskar detta. De ser det inte ens som en oundviklig baksida med ett system som samtidigt har många fördelar, utan är helt enkelt entustiastiska inför att vara totalt transparenta och svarsskyldiga inför både myndigheter och storföretag. De har ingenting att dölja (och är ivriga att visa upp att de inte har någonting att dölja), och alla som inte är införstådda med detta är kriminella eller åtminstone knepiga och excentriska typer som svenskar också älskar att försvåra för, förnedra och ytterligare marginalisera.

Detta har uttryckts om och om igen i den här tråden, liksom i alla andra trådar som behandlar det här ämnet, och alla som är uppvuxna i Sverige har hört samma argument för att ta bort kontanterna massor med gånger IRL. Svenskarna blir också allt säkrare på hur mycket de vill ha detta ju längre tiden går. Så vad är egentligen problemet?

Jag klagar på invandringen, men när jag tänker på det kan jag inte se mina s.k. landsmän bli uppblandade med blattar och försvinna ur historien snabbt nog. Fy fan vilka frihetshatande, hjärndöda slavkräk!
Citera
2021-05-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Inget att dölja i mitt privatliv mot varesig staten eller polisen. Sen behöver inte Flashback känna till vem jag är. Två helt olika saker.

Mig gör det inget om jag har en kamera på huvudet som i realtid filmar vad jag gör, med direktlänk till Löfven.

Du måste vidga dina vyer och tänka längre... Självklart gör det dig inget då dina åsikter idag ligger tillräckligt nära Löfven... Men säg att din kompis tänker lite längre...... Ska han då inte ha rätt till sina åsikter?
Citera
2021-05-25, 21:54
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Du har inte röstat? Ingen har röstat i denna fråga!

Ett kontantlöst samhälle är ett stort steg mot full kontroll! Vad tror DU händer den dagen våra politiker har full kontroll över samhället?

Vad är det för fråga du pratar om nu? Det har så länge jag haft rösträtt varit möjligt att rösta på partier som vill stoppa invandringen.

När det kommer till partier som vill motverka övervakningssamhället gäller detsamma, i den kategorin är nog Piratpartiet det mest kända.

Att leva i ett samhälle innebär alltid i någon utsträckning att leva under kontroll, förmodligen mer i ett religiöst klassamhälle än i dagens Sverige.

Jag tror att det är ett av prisen vi betalar för att leva med tillgång till mer lyx än någon behöver.
Citera
2021-05-25, 21:58
Medlem
Citat:
Kanske får vissa integritetsinskränkningar i form av utökad övervakning bli priset för ökad trygghet. Kanske behöver den inte vara permanent om vi i framtiden kan utvisa folk som förbrukat ett nuvarande medborgarskap.

När tror du staten slutar införa nya inskränkningar i kontrollen av personers privatliv?

Enligt mig så finns inte den gränsen och med tillräckligt många inskränkningar kan ingen göra motstånd.
Citera
2021-05-25, 21:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Anser förvisso att bara för att vissa saker återfinns i icke önskvärda stater/länder, innebär det ej på automatik att det är fel. I övrigt vet jag inte vad jag ska göra med din "Sverige kan bli som Kina" jämförelse.

Kontanter urholkar skattesystemet, grogrund för penningtvätt och föder babberibokriminalitet. Sveriges medborgare har för längesen försakat rättigheten till anonyma transaktioner. Anser jag.

Betänk att med ett kontantfritt samhälle så kan banker och regering, utan ditt samtycke frysa dina pengar, UTAN förklaring, eller med någon påhittad historia. Kom ihåg vad som hände i Grekland för bara fem år sedan. Då tillät man ej medborgarna att ta ut hur mycket de ville som de hade på sina bankkonton - är detta koscher, enligt dig?

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/WkBlG/naa-faar-grekerne-endelig-tilgang-paa-pengene-sine-igjen
Citera
2021-05-25, 21:59
Medlem
omkretss avatar
Citat:
Vad är det för fråga du pratar om nu? Det har så länge jag haft rösträtt varit möjligt att rösta på partier som vill stoppa invandringen.

När det kommer till partier som vill motverka övervakningssamhället gäller detsamma, i den kategorin är nog Piratpartiet det mest kända.

Att leva i ett samhälle innebär alltid i någon utsträckning att leva under kontroll, förmodligen mer i ett religiöst klassamhälle än i dagens Sverige.

Jag tror att det är ett av prisen vi betalar för att leva med tillgång till mer lyx än någon behöver.
Är dessutom snarare bankväsende och storfinans som älskar tanken på ett kontantfritt samhälle inte fifflande kommunpolitiker i Pajala.
Citera
2021-05-25, 22:02
Medlem
Citat:

Så om folk röstar på ett parti så står de bakom alla beslut det partiet tar de 4 närmaste åren?
Citera
2021-05-25, 22:03
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag säger inte emot dig när det gäller de andra problemen du tar upp, jag håller med rakt av.

Däremot har jag fått intrycket av att polismyndigheter som har nycklarna att avlyssna aktiviteter hos diverse narkotikahandlare och pedofiler (exempelvis) har större framgång än de som inte får bedriva den typen av avlyssnarverksamhet.

Tyvärr tror jag att när bovarna flyttar ut på internet, behöver polisen följa efter, annars blir lagförandet övermäktigt och då får det (kanske) vara värt minskad integritet för alla som sköter sig.

Med dagens straff, behövs flera domar det har du rätt, och det får man ju med mer övervakning.
Bara menar att egentligen behöver troligtvis inte det priset betalas(mer övervakning).

För egentligen finns det ingen anledning att fånga in samma pedofil vart 3:e år ungefär, med en ny grupp av offer varje gång. Det är bara så Sverige väljer att göra det... Lås in, kasta nyckeln.
Så sparar vi både integritet, polisresurser, och brottsoffer.
Men av nån anledning så är det viktigt I Sverige att de släpps ut, om och om och om och om igen. Tro tusan att polisen inte mäktar med.

Samma med narkotikalangare, dessa kan ju springa omkring ut fortfarande med ett 50-tal domar på sig....
Hade de brotten innan mord, bestraffats ordentligt, så hade Enchron eller vad det hette, inte behövts. Då hade de varit bortlåsta redan, för de 50 tal andra brott de redan harvat igenom rättsväsendet med.

Din poäng om internet håller jag helt med dig om. Svårt att nysta upp brott utan viss övervakning. Men lite känns det som något politikerna vill göra, istället för att ta tag i de riktiga problemen. (för stor invandring, och för låga straff)
Citera
2021-05-25, 22:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ovasett hur man positionerar sig i denna tröttsamma polarisering som uppstått med Covid så är fåraskocken av vuxna individer som genuint inte begriper faran med ett kontantfritt samhälle en tämligen skitjobbig skara. Hur FIAT-transaktionerna ska gå till på Liseberg är - och ska så vara - upp till ägarana men att motivera det med smittorsiker till skenet av verksamheten man driver och hur den konsumeras är bortom patetiskt.

Det är makthavarna som ligger bakom utvecklingen. Det är makthavarna som har valt att importera utlänningar som missköter sig. Den ökande brottsligheten har större skuld än viruset till att kontanterna försvinner allt mer.

Citat:
Kanske får vissa integritetsinskränkningar i form av utökad övervakning bli priset för ökad trygghet.

Vi hade kunnat vara utan både integritetsinskränkningar och kriminalitet. Kriminaliteten är ett importerat problem, som vi hade kunnat vara utan. Men makthavarna ville annorlunda.

Citat:
Kanske behöver den inte vara permanent om vi i framtiden kan utvisa folk som förbrukat ett nuvarande medborgarskap.

Dom borde aldrig ha fått komma till Sverige till att börja med, än mindre tilldelas medborgarskap. Journalister och politiker har försökt intala svenskarna på att vi tjänar på att importera omvärldens överbefolkning. Journalisterna har försökt utmåla svenskarna som såpass underlägsna, att vi behöver importera andra folkslag för att få landet att fungera. Utlänningarna har beskrivits med alla möjliga överlägsna egenskaper. Deras närvaro skulle förbättra Sverige på alla möjliga sätt. Allt var bara lögn. Nu har Sverige blivit så farligt att vi inte kan hantera pengar utan risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in