Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
Har du funderat på vad varje steg av inskränkning av medborgares frihet kommer leda till i slutändan?
Eller du kanske tror att ett kontantfritt samhälle kommer vara den sista inskränkningen?
Nej, det tror jag inte. Men jag kan också tänka att saker går i vågor. När. Både jänkarna och ryssarna hade som mest kärnvapen kanske ena sidan var tvungen att "vinna" (kulturellt, ekonomiskt och/eller på andra sätt) för att en nedrustning eller åtminstone ett mildare tonläge skulle vara möjligt.
Kanske får vissa integritetsinskränkningar i form av utökad övervakning bli priset för ökad trygghet. Kanske behöver den inte vara permanent om vi i framtiden kan utvisa folk som förbrukat ett nuvarande medborgarskap.
Hur många oskyldiga avlyssnades när encrochat hade knäckts? Hur många bovar spärrades in? Hur många gånger har någon stackare sett min fula nuna filmas i Londons tunnelbana? Hur många gånger har jag haft skäl att bry mig?
Jag tror att den demokratiska processen är nyckeln i de här frågorna. Så länge vi kan rösta bort de partier och regeringar som går för långt KANSKE vi kan hålla det på en lagom nivå.
Jag är långt ifrån säker, men jag tror inte att dagens Sverige tål att vi sitter svarslösa inom några områden när de kriminella flyttar fram sina positioner.