2021-05-25, 21:15
Medlem
Hur troligt är det att dom kommer få ha öppet parken alls när nästa våg av muterat virus kommer rullande?
Citera
2021-05-25, 21:15
Medlem
Gäller även Gröna Lund
Citat:
Hej Robert, Tack för ditt meddelande.
Säkerheten kommer alltid att komma i första hand, både för våra medarbetare och våra gäster. Vi har därför beslutat att våra parker ska vara kontantfria, pga smittorisken vid hanteringen av sedlar och mynt samt för att öka tryggheten. Vi förstår att detta är helt nytt för våra gäster, därför informerar vi tydligt om det på våra hemsidor och nyhetsbrev. Det kommer inte vara möjligt att betala med kontanter någonstans inne på Gröna Lund.
Jag för givetvis dina tankar vidare gällande förvaringsskåpen och önskar dig en fortsatt fin fredag. Vänliga hälsningar Gröna Lund

https://www.facebook.com/gronalundstivoli/posts/10159404260495667/
Citera
2021-05-25, 21:16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Du förstår väl att folk i gemene man inte tänkt särskilt mycket kring innebörden och de långtgående konsekvenserna av ett kontantfritt samhälle?

Hyser dessvärre inga som helst tvivel om det tyvärr...

// CC
Citera
2021-05-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArnrikHenstad
Nope, kommer jag inte att göra. Anser att digitala pengar och utbyte är bättre än kontanter på många sätt.
Det är upp till dig om du vill ta reda på mer fakta kring det eller inte.
Citera
2021-05-25, 21:19
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Färre romer med andra ord, bara bra

Nej, flera rån bara! Kan de beivra personrån och hot, så ser jag din poäng, men när fasiken lyckades någon "instans" med detta?
Citera
2021-05-25, 21:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Det har kommit till min kännedom att Liseberg har valt att ta bort (all!?) kontanthantering i parken framöver. Kolla bilden nedan så bekräftar Liseberg själva påståendet. Man hänvisar till att kontanterna ökar smittspridningen samt minskar distanseringen.

Syns inte på bilden nedan men Liseberg bekräftar i samma facebooktråd att det gäller hela parken.
Man nämner även att man kommer att kunna spela på "Lycko-hjulen" med kortbetalning!
Bildbevis från Lisebergs Facebook

Vad tycker du? Är detta bra eller dåligt?

Om någon vill maila frågor så nås Liseberg på:
Telefon växel: 031-400 100
E-post: kontakt@liseberg.se
https://www.liseberg.se/om-liseberg/kontaktuppgifter/

Smittargumentet är patetiskt men i övrigt är det väl ingen biggie.
Citera
2021-05-25, 21:21
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Smittspridning är nog bara ett svepskäl. De vill slippa den enorma kostnad som det innebär att ha 50 olika anställda och platser som håller på med små kontant-belopp. Finns säkert en stöldrisk också, från personal.

Om Sverige slutade med kontanter helt skulle vi svenskar tillsammans spara några miljarder kronor per år, som kontanterna kostar att hantera. Detta kommer alla till del som t.ex lägre priser.

Swish har naturligtvis skyndat på detta, och är utmärkt eftersom VISA från USA behöver konkurrens för att hålla nere sina avgifter.

De personer som ständigt skriver på FB att de föredrar kontanter är sannolikt exakt de som borde övervakas av samhället också. Alltså två flugor i en smäll.

Det är ett väldigt känsligt samhälle, som tar bort kontanter.
Helt beroende av att det tekniska alltid fungerar, utan störningar. Låter det troligt att åstadkomma?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/swedbank-har-problem-med-mastercard/

Vad gör du om hackers eller tekniska problem slår ut möjligheten att betala med bankkort 1 vecka?
Vi behöver kontanter. Av samma anledning som vi behöver lager av vårdprodukter. För att allt inte fungerar perfekt alltid. Det behöver finnas marginaler och alternativ.
Citera
2021-05-25, 21:26
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Har du funderat på vad varje steg av inskränkning av medborgares frihet kommer leda till i slutändan?
Eller du kanske tror att ett kontantfritt samhälle kommer vara den sista inskränkningen?

Nej, det tror jag inte. Men jag kan också tänka att saker går i vågor. När. Både jänkarna och ryssarna hade som mest kärnvapen kanske ena sidan var tvungen att "vinna" (kulturellt, ekonomiskt och/eller på andra sätt) för att en nedrustning eller åtminstone ett mildare tonläge skulle vara möjligt.

Kanske får vissa integritetsinskränkningar i form av utökad övervakning bli priset för ökad trygghet. Kanske behöver den inte vara permanent om vi i framtiden kan utvisa folk som förbrukat ett nuvarande medborgarskap.

Hur många oskyldiga avlyssnades när encrochat hade knäckts? Hur många bovar spärrades in? Hur många gånger har någon stackare sett min fula nuna filmas i Londons tunnelbana? Hur många gånger har jag haft skäl att bry mig?

Jag tror att den demokratiska processen är nyckeln i de här frågorna. Så länge vi kan rösta bort de partier och regeringar som går för långt KANSKE vi kan hålla det på en lagom nivå.

Jag är långt ifrån säker, men jag tror inte att dagens Sverige tål att vi sitter svarslösa inom några områden när de kriminella flyttar fram sina positioner.
Citera
2021-05-25, 21:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Hur ska man göra med alla barn som vill springa runt och köpa glass då?

Precis. Det är vansinne att sluta ta kontanter. Barn är en uppenbar grupp som drabbas.

Att Sverige har importerat en stor mängd stökiga utlänningar är en pådrivande faktor bakom utvecklingen. Hade det inte varit bättre ifall vi konsekvent hade sagt "nej" till alla "flyktingar"? I så fall hade Sverige kunnat förbli lika tryggt som på 1980-talet. Likväl försöker makthavarna utmåla en bild av att Sverige skulle ha tjänat på att importera andra länders växande överbefolkning.
Citera
2021-05-25, 21:27
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Vad bra! Kan jag få ditt namn, personnr och telefonnr skrivet i denna tråd? Du har ju inget att dölja?

Inget att dölja i mitt privatliv mot varesig staten eller polisen. Sen behöver inte Flashback känna till vem jag är. Två helt olika saker.

Mig gör det inget om jag har en kamera på huvudet som i realtid filmar vad jag gör, med direktlänk till Löfven.
Citera
2021-05-25, 21:31
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens

Kanske får vissa integritetsinskränkningar i form av utökad övervakning bli priset för ökad trygghet. Kanske behöver den inte vara permanent om vi i framtiden kan utvisa folk som förbrukat ett nuvarande medborgarskap.

Hur många oskyldiga avlyssnades när encrochat hade knäckts? Hur många bovar spärrades in? Hur många gånger har någon stackare sett min fula nuna filmas i Londons tunnelbana? Hur många gånger har jag haft skäl att bry mig?

Jag tror att den demokratiska processen är nyckeln i de här frågorna. Så länge vi kan rösta bort de partier och regeringar som går för långt KANSKE vi kan hålla det på en lagom nivå.

Jag är långt ifrån säker, men jag tror inte att dagens Sverige tål att vi sitter svarslösa inom några områden när de kriminella flyttar fram sina positioner.

Tror inte det spelar så stor roll med mer övervakning för att kontrollera kriminaliteten, det är inte det som är problemet. Problemet är att de får ungdomsrabatter, 2/3 frigivning, mängdrabatt och gud vet allt. Det är oftast ingen brist på domar.... men de släpps ut.
Mer övervakning hjälper inte mot det.
Citera
2021-05-25, 21:32
Medlem
Haha, det hade aldrig gått att genomföra i ett sydeuropeiskt land. Antingen hade varje missnöjd person kunnat kräva rättegång (och det hade blivit många fall), eller så hade staten redan innan det stadiet gått in för att stoppa diskrimineringen.

Inget företag i typ Frankrike, Spanien eller Portugal hade vågat försöka med något sånt. Given förlustaffär.
Men jag gissar att vi i Sverige redan är så hjärntvättade av det digitala samhället att här kommer det faktiskt gå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in