2021-05-25, 19:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror mer att det beror på att Liseberg har haft stora problem med personrån.

Samma som när möjligheten att betala kontant på bussarna. En mängd bussrån i mångkulturella förorter låg bakom att hederliga resenärer inte längre kan betala korrekt taxa med kontanta pengar. Det medför stora problem för barn, och för andra grupper som saknar bankkort.

En mycket bättre lösning hade varit att utvisa buset till sina hemländer, och låta svenskarna fortsätta betala med kontanter.

Har mångkulturen skapat samma problem på Liseberg som på bussarna?
Citera
2021-05-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, du! Mycket kommer åberopas Covid-19 och ALLTID är det begränsningar till det sämre för gemene medborgare... Så även detta! Hur skall det komma undan ALLA andra "beröringspunkter" på HELA lekparken där människor sätter sina svettiga och infekterade händer? Kommer man desinfektera ALLA åkattraktioner mellan ALLA åkturer? Desinfektera ALLA spelautomater mellan varje ny spelare? Vad med toaletterna? Skall dessa desinfekteras efter varje besökare?

Enkom nys!

Ja detta har inget med smittspridning att göra. Kontanter är så ovanligt idag att Liseberg antagligen förlorar pengar på att hantera dessa. En gång i tiden var det 100% kontanter idag är det 1% men kostnaden för hanteringen av kontanter är densamma.

Jäkligt bekvämt att skylla på Covid dessutom!

Vi har ju sett detta fenomen under hela "pandemin". Verksamheter utan vinstkrav (stat, kommun) stängde ner jävligt fort! Alla får ledigt, jobba hemma och ytterst like verksamhet bedrivs! Lagar och regler åsidosattes behöver inte längre följas! Allt går att undvika i Covids namn "för allas bästa" !

Någon som säger emot att få gratis semester? Inte det? Okej!

Ta typ arbetsmiljöbrott! Under "pandemin" gjordes inga inspektioner, utredningar osv! Istället skedde undersökningen via mail (!!!!!)
Senast redigerad av shagmaster 2021-05-25 kl. 20:11.
Citera
2021-05-25, 19:55
Medlem
Färre romer med andra ord, bara bra
Citera
2021-05-25, 19:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Är det för att minska smittspridning så är det väl ok. Hoppas bara på att den kommer tillbaka. Jag gillar kontanter

Det är ursäkten man ger.

Covid-19 är bankernas och finanselitens sätt för att införa ett kontantfritt samhälle. Skrämmande utveckling om folk accepterar det här.

De vill ha kontroll över våra pengar. Oavsett om man använder sig av kontanter eller inte bör man vara emot denna utveckling.

Tänk på saken, om ursäkten man ger är smittspridning, varför vaccinerar vi oss då? Smittspridningen bör ju inte vara något problem om folk är vaccinerade?
Senast redigerad av Haddock93 2021-05-25 kl. 20:01.
Citera
2021-05-25, 19:58
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Lisebergs hyckleri fortsätter, som känt så har man valt att förbjuda kontanter i hela parken, MEN man tar tydligen emot nordiska sedlar..

Citat från Lisebergs hemsida:

Citat:
Betalning i parken
Så gott som överallt i nöjesparken kan du betala med konto-, kredit- och betalkort. Behöver du ta ut pengar finns det bankomater/uttagsautomater runt om i parken:

-Innanför entréerna
-Vid Tyrolen
-Inne i Spelhuset
-Ingången till Lisebergbanan
-Mittemot Järnvägsrestaurangen
-Vid Loke

Vi tar emot norska, danska och eurosedlar som betalning i entré- och biljettkassor, på Gästservice, i butiker och på våra serveringar.

Okej, så norska, danska och eurosedlar ökar inte lika mycket till smittspridning, social distansering som Svenska kronor?! Jisses Amalia. .

Källa Liseberg citat:
https://www.liseberg.se/planera-beso...vice-i-parken/
Ett virus har aldrig någonsin tidigare uppvisat sådan intelligens och förslagenhet som Covid-19. Klart som fan det måste vara livsfarligt. Kan tydligen både multiplikationstabellen och räkna och inte bara det! Den kan dessutom, tror det eller ej, Valutakursen i flera olika valutor, vet vad klockan är slagen men bara i vissa särskilda butiker och affärer. Särskilt virulens och farlighet uppvisas i mer profana sammanhang som exempelvis i kyrkor (max 8 pers). Mirakel finns! Otroligt att mänskligheten fortfarande existerar! Kan man bli något annat än religiös? Jag som varit gudsförnekare av rang i hela mitt liv. Detta såg jag inte komma.

Någon som verkligen tror det fortfarande handlar om smittspridning?
Citera
2021-05-25, 20:00
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Fan bryr man sig om kontanter för, så otroligt löjligt

De riktigt stirriga människor som tror sig vara övervakade brukar inte gilla att deras bank vet exakt hur mycket mat, dryck och karusell de åkte och när via deras ”fotboja” från Samsung, Apple eller Nokia.

Den tydligaste dubbelmoralen är att NOK och Euro i pappersform fungerar utmärkt som det verkar fortsatt.
Om jag skall dit i år så blir det att ta ut 200 Euro och sedan snyta mig på sedlarna före jag går in. 🤧
Citera
2021-05-25, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Varför ska du knappa in en kod? Känner du inte till den senaste uppfinningen blipp?

Du känner inte till att man ändå måste ange kod över ett visst, ganska lågt, belopp? Du kanske går på soc och aldrig gör köp över 300 kr typ?

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det kan till och med minska våra möjligheter till att fredligt påverka genom det man brukar kalla för att rösta med plånboken.

Haha, vad fan har rösta med plånboken att göra med om vi använder kontanter i samhället?
Citera
2021-05-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Storbankernas agenda....
Exakt.
Citera
2021-05-25, 20:06
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Det kontantfria samhället drabbar tre grupper: pensionärer, barn och kriminella. Mina sympatier går såklart till de första två grupperna, men om vi begränsar de kriminellas möjligheter att omsätta smutsiga pengar till glada liv kanske det är värt det.

Snart har de kriminella (som använder kontanter som en form av alla tänkbara kryphål) hittat ett nytt sätt att tvätta, så vi kanske inte kan vänta tills de sista stackars dinosaurierna som inte har bank-id dör ut.

Menar inte alls att vara raljant över våra äldre, de har byggt landet, jag försöker mest uttrycka frustration över de som förstör det.
Citera
2021-05-25, 20:06
Medlem
Citat:
Man nämner även att man kommer att kunna spela på "Lycko-hjulen" med kortbetalning!

Det har man kunnat göra i flera år, kontaktlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Kommer de att tvätta av kortläsaren mellan varje kund? Skulle inte tro det. Inte så hygieniskt att knappa in en kod där vem vet hur många har knappat in sin tidigare.

Hur gör du i övriga samhället? Du behöver ju dessutom inte knappa in någon kod för belopp under 200 kr, och gillar man att vara förberedd löser man större köp såsom åkband och inträde i lugn och ro hemma innan man åker dit.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Inte varit på Liseberg på extremt länge men hur löser de då dessa platser där man spelar på hjulen för att vinna saker?

Citat:
Ursprungligen postat av Rickyism
Swish? Antar jag.

Spelbrickorna har sedan flera år blipp-funktion inbyggt i sig. Man behöver inte swisha.
Citera
2021-05-25, 20:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Lisebergs hyckleri fortsätter, som känt så har man valt att förbjuda kontanter i hela parken, MEN man tar tydligen emot nordiska sedlar..

Citat från Lisebergs hemsida:

Okej, så norska, danska och eurosedlar ökar inte lika mycket till smittspridning, social distansering som Svenska kronor?! Jisses Amalia. .

Källa Liseberg citat:
https://www.liseberg.se/planera-beso...vice-i-parken/

Gissa varför. De vill ha oss svenskar som testkaniner för dom vet att om de skulle förbjuda utländsk valuta så hade det blivit liv i helvete.

Medan de vet att vi svenskar bara tar emot det och säger inte ifrån.

Nej kanske borde vi starta en bojkott på Liseberg i sommar.
Citera
2021-05-25, 20:07
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nu behöver du väl inte överdriva? Jag blir så förbannad på att jag inte ska kunna få göra vad jag vill med mina pengar!
Har du aldrig varit med om att det är fel på kortterminalen när du är i affären? Visst, så särskilt ofta har det väl inte hänt mig men det har hänt och då får dom med kontanter handla men inte dom med kort.

Bra ett litet exempel.

Skulle "systemet" slås ut, hur klarar du dig då utan kontanter? inte så långt kan jag ju säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om systemet "slås ut" så kan du varken åka hiss, tanka din bil, eller ta ut en sedel i en automat. Swish är inte 100% fool proof, men har säkert bara 10% downtid jämfört med en kontantautomat. Om de ens finns kvar, jag har inte använt någon sedan 90-talet.

100% av alla köp på internet utöver knark betalas på ett spårbart sätt. Verkar inte vara ett stort problem?

Ja, det är förstås sant Tänkte mer på att ha kontanter hemma. Jag har alltid några hundralappar på mig och några tusen hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in