• 1
  • 2
2021-05-25, 12:25
Medlem
Sladdarens avatar
Tjena :-)

Ja nu är jag inne på banan igen ang lågbudget lågpris butikskedjor igen med skiftande kvalité av produkter som mycket väl kan vara prisvärda till bara skrammel (förr "jula håller inte måttet")

https://dollarstore.se/

Men det är egentligen inte spörsmålet denna gång, utan varför dollarstore allround-alldagliga- bruksvaror med billiga varor främst, väljer alltså inte att redovisa sina varor och produkter ?

För mig är det viktigt som kund som måste åka 6 mil för att handla på dollarstore att kunna titta på vad de har för varor enskilt fotat och ev med beskrivning oavsett om kvaliten är låg eller medelbra eller mycket prisvärt.

Varför väljer dollarstore att inte fota sina varor eller redan ha tillgängliga bilder på dem inkl varför väljer dom att fota en varuhylla kategorie i en slumpmässig dollarstore butik ?

Se... https://dollarstore.se/heminredning/inredningsdetaljer

https://dollarstore.se/hemelektronik/mobiltillbehor

https://dollarstore.se/klader

https://dollarstore.se/fritid/bygg

Är det för att spara tid, är det för att de har olika sortiment på olika butiker, är det för att spara pengar, är det för att de byter produkter så ofta så de är inte lönt att hinna med att lägga in sin vara på sin hemsida som inte heller är en onlinebutik men det kvittar, vad beror detta på?

Är dollarstores syfte att som kund ska man alltså då underförstått gå igenom hela butiken och impulsköpa och ska inte ha en chans att planera sina inköp innan på en pappersbit att beta av vad man behöver just då. Finner en viss disrespekt emot inflödet av kunder som ska bara konsumera men det kvittar i vilket de köper. Kan det vara så svårt att anställa nån för detta ?
Citera
2021-05-25, 12:29
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Tja du, högst upp står det att deras webbutik har tagit en paus. Men visst, de tjänar säkert på att folk går in i butiken för att leta efter saker som kan finnas.
Citera
2021-05-25, 12:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
.

Dom har ju stängt ner ehandeln i slutet av förra året, så det som finns kvar är bara ett skal typ.

Det finns säkert nån mer anledning bakom än det som nämns i artikeln, typ att folk som besöker butiken impulshandlar en hel del grejer. Utöver det verkar plattformen dom använder vara riktigt usel, så det är kanske ett byte på G där också.

https://www.dagenshandel.se/article/...ed_sin_ehandel
Citera
2021-05-25, 12:44
Medlem
Jag tror inte Dollarstore själva har full koll på vilket junk de sprider ut i sina butiker. Lite som att förvänta sig att Myrorna ska ha en sajt som visar upp sortimentet i varje butik.
Citera
2021-05-25, 12:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Tja du, högst upp står det att deras webbutik har tagit en paus. Men visst, de tjänar säkert på att folk går in i butiken för att leta efter saker som kan finnas.

De har alldrig haft nån webbutik alltså för orderbeställning med paket men hört att det ska ev vara på gång nån gång eller så körde de igång med det men sen tog en pause. Men det har jag missat isf.

Nja, att inte redovisa produkter skulle då innebära att man ska chansa och titta in, besöka, ifall man hittar det man vill inhandla. Det är kontraproduktivt anser jag och det förlorar man mer kunder på än att redovisa sina grejer enskilt

De är kanske rädd att man kollar upp vilket skrot dom tof säljer (är väl importerat) genom att få en bild med märke och beskrivning så man sen kan goola på grejen liksom men varför vara skraj för det

Rusta som inte heller har onlineförsäljning är dock inte skraj att visa upp sina varor uppdelat
https://www.rusta.com/se/sv/gor-det-sjalv/el--klimat/

Och dom säljer ju skrot ochså tof, man har ju garanti osv så why bother
Citera
2021-05-25, 12:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag tycker det är lika bra att dollarstore låter bli att redovisa sina produkter online om det innebär att de kan fortsätta hålla nere priserna.

Undrar man över specifika önskemål så går det alltid ringa, precis som man gjort sedan urminnes tider.
Citera
2021-05-25, 12:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag tycker det är lika bra att dollarstore låter bli att redovisa sina produkter online om det innebär att de kan fortsätta hålla nere priserna.

Undrar man över specifika önskemål så går det alltid ringa, precis som man gjort sedan urminnes tider.

Tror du har lite till ingen chans att få det redovisat oavsett. "Typ man ringer in, har ni gardiner, svar ja, vilka sorter och färger, hmm (kom in i butikern förresten)" Ja du fattar
Ska de rabbla upp alla märken ofotade på en par hörlurar eller vad och några verktyg ?

Fast du söker ett helt annat märke, du får då ringa så du bli less

Det behövs nog bara en person heltid som jobbar med deras hemsida. Men ivf så ja deras butiker är ju inte så stora så man får väl knata runt där och leta bland grejer som man anser inte behöver vara kvalitetsvaror för att det ska tillfredställa en. Dock förlorar man tid som kund
Citera
2021-05-25, 12:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tror inte Dollarstore själva har full koll på vilket junk de sprider ut i sina butiker. Lite som att förvänta sig att Myrorna ska ha en sajt som visar upp sortimentet i varje butik.

Myrorna säljer second hand där nån anser sig vara kunnig att prissätta dom fast dom troligen är inte det eftersom dom är dyrast av all second hand försäljning, blocket, citiboard, röda korset, loppis u name it
Citera
2021-05-25, 13:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Dom har ju stängt ner ehandeln i slutet av förra året, så det som finns kvar är bara ett skal typ.

Det finns säkert nån mer anledning bakom än det som nämns i artikeln, typ att folk som besöker butiken impulshandlar en hel del grejer. Utöver det verkar plattformen dom använder vara riktigt usel, så det är kanske ett byte på G där också.

https://www.dagenshandel.se/article/...ed_sin_ehandel

Det knallar kanske inte på så bra då med andra ord med deras detaljhandel. Ja jag har annat ärende till den kommunen så tänkte jag skulle besöka dollarstore. Där de förvörigt inte har några andra butikskedjor för diverseköp såsom ÖoB MM jula rusta mfl
Citera
2021-05-25, 15:27
Medlem
godboys avatar
Tror knappast det finns ett underlag för att fota varenda vara och lägga upp. Rusta o Jula gör det till stor del, men det är långtifrån alltid att lagersaldon stämmer. Dollarstore lever nog mycket på samma sätt som Ullared, folk åker dit och vet att det finns tvål, tvättmedel, bakplåtspapper, men att det kan variera från gång till gång vilket märke det är. Sen lever de självklart på mycket krimskramsförsäljning.
Citera
2021-05-25, 15:27
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
varför dollarstore allround-alldagliga- bruksvaror med billiga varor främst, väljer alltså inte att redovisa sina varor och produkter ?

För låga marginaler förmodligen, för att hålla sig med en bra webbplats.

Självklart har de ett lagersystem. Men de kanske kör det lite slarvigt, och att det ofta är felaktiga antal och beskrivningar. Detta är inget stort problem för dom, om inte allt stämmer, så länge de inte lovar dig något.

Men så fort de hade lagt ut information om att de har 3 stycken av en viss gardin och du åker dina 6 mil, skulle du bli skitsur och starta en arg tråd här om de bara hade 1 i verkligheten. Och det slipper de nu.
Citera
2021-05-25, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
För låga marginaler förmodligen, för att hålla sig med en bra webbplats.

Självklart har de ett lagersystem. Men de kanske kör det lite slarvigt, och att det ofta är felaktiga antal och beskrivningar. Detta är inget stort problem för dom, om inte allt stämmer, så länge de inte lovar dig något.

Men så fort de hade lagt ut information om att de har 3 stycken av en viss gardin och du åker dina 6 mil, skulle du bli skitsur och starta en arg tråd här om de bara hade 1 i verkligheten. Och det slipper de nu.

Vet att dom hade specifikation i vintras där man kunde se varje pryl för sig på sajten. Så fyllde i en handlingslista och begav mig till dom där 6 milen längre bort. När man kom dit gick man runt som en detektiv å letade och letade. Visade sig att dom visste inte om dom hade dessa produkter eller inte men de skulle kolla saldo och då hade dom inte det, men sen sa en annan butiksarbetare jag frågade sen att de produkterna jag spanade efter var i ett helt annan dollarstorebutik på en helt annan ort hehe. Såklart valde jag ingen ort eller det gick inte heller X-D hehe på deras hemsida. Gick inte ens hem med hälften det jag avsåg att köpa för det fanns ju inte på plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in