2021-05-25, 18:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tror knappast det finns ett underlag för att fota varenda vara och lägga upp. Rusta o Jula gör det till stor del, men det är långtifrån alltid att lagersaldon stämmer. Dollarstore lever nog mycket på samma sätt som Ullared, folk åker dit och vet att det finns tvål, tvättmedel, bakplåtspapper, men att det kan variera från gång till gång vilket märke det är. Sen lever de självklart på mycket krimskramsförsäljning.

Det är väldigt simpelt om du tänker efter. Dollarstore beställer ju efter sina varor i sin tur ifrån tillverkare eller importerar och då ser de ju produkten förmodligen med bild ifrån dem kopiera klistra in klart i en hemsida (lagra bild) det var ju skit samma om det var bild var engångsmuggar, papperstallrikar eller foliepapper, fryspåsar, gummiband och dyligt. Tänkte mer på andra grejer som muggar, prydnader, nåt verktyg för bygg eller tekniskt, stekpannor, lampsockelmodeller osv

Man kan ju tänka vad som anses prioriterat att ha en bild på. Lite meningslöst att fota olika storlekar på gem utan då skriver man att vi har gem stora som små i plats eller metall, vi har kabeltejp i dessa färger , Dock självhäftande tejp är viktigt att presentera märke och modell med bild, finns mycket skit av det som håller en dag till flera år
Citera
2021-05-25, 19:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är väldigt simpelt om du tänker efter. Dollarstore beställer ju efter sina varor i sin tur ifrån tillverkare eller importerar och då ser de ju produkten förmodligen med bild ifrån dem kopiera klistra in klart i en hemsida (lagra bild) det var ju skit samma om det var bild var engångsmuggar, papperstallrikar eller foliepapper, fryspåsar, gummiband och dyligt. Tänkte mer på andra grejer som muggar, prydnader, nåt verktyg för bygg eller tekniskt, stekpannor, lampsockelmodeller osv

Man kan ju tänka vad som anses prioriterat att ha en bild på. Lite meningslöst att fota olika storlekar på gem utan då skriver man att vi har gem stora som små i plats eller metall, vi har kabeltejp i dessa färger , Dock självhäftande tejp är viktigt att presentera märke och modell med bild, finns mycket skit av det som håller en dag till flera år
Det har du rätt i. Men ska man ha foton så kan man lika gärna ha det av allt. Retar mig lite på ÖoB som har lite upplagt, men det mesta finns inte på deras sida, i alla fall så var det så när jag senast kollade.

Maskeringstejp är det samma sak med, vissa är jättebra, andra helt värdelösa. Men även engångsprylar kan det vara så med. Dollarstore verkar ju gå bra som jag fattar det ändå, och frågan är om de skulle gå ännu bättre om de byggde ut sin internetsida? Jag tror kanske inte att det kommer innebära något särskilt för Dollarstore i nuläget, men om kanske fem år. Folk kommer med tiden få mer krav på att se sortiment på nätet så det kommer nog. Sen är väl frågan om det kan bli aktuellt med hemleverans, det är ju billiga varor och om P & P skall läggas på så är det ju inte så billigt längre.
Citera
2021-05-25, 19:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det har du rätt i. Men ska man ha foton så kan man lika gärna ha det av allt. Retar mig lite på ÖoB som har lite upplagt, men det mesta finns inte på deras sida, i alla fall så var det så när jag senast kollade.

Maskeringstejp är det samma sak med, vissa är jättebra, andra helt värdelösa. Men även engångsprylar kan det vara så med. Dollarstore verkar ju gå bra som jag fattar det ändå, och frågan är om de skulle gå ännu bättre om de byggde ut sin internetsida? Jag tror kanske inte att det kommer innebära något särskilt för Dollarstore i nuläget, men om kanske fem år. Folk kommer med tiden få mer krav på att se sortiment på nätet så det kommer nog. Sen är väl frågan om det kan bli aktuellt med hemleverans, det är ju billiga varor och om P & P skall läggas på så är det ju inte så billigt längre.

Poängen är kanske så här. Att ju mer du säljer skräp utan deklaration, ju mer du döljer info vad man har i butiken utåt, ju mer du undanhåller egentligen vad man köper.. Ju MER kommer vi importera sakerna direkt ifrån Kina för det var ju samma lika villkor och frakten ifrån kina är inte dyr heller relativt

Så butiker som dollarstore kommer saktliga försvinna helt om de inte skärper sig för de håller inte nåt bättre mått än att jag importerar skumma produkter som inte är tekniskt klarlagda
Citera
2021-05-25, 19:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tjena :-)

Ja nu är jag inne på banan igen ang lågbudget lågpris butikskedjor igen med skiftande kvalité av produkter som mycket väl kan vara prisvärda till bara skrammel (förr "jula håller inte måttet")

https://dollarstore.se/

Men det är egentligen inte spörsmålet denna gång, utan varför dollarstore allround-alldagliga- bruksvaror med billiga varor främst, väljer alltså inte att redovisa sina varor och produkter ?

För mig är det viktigt som kund som måste åka 6 mil för att handla på dollarstore att kunna titta på vad de har för varor enskilt fotat och ev med beskrivning oavsett om kvaliten är låg eller medelbra eller mycket prisvärt.

Varför väljer dollarstore att inte fota sina varor eller redan ha tillgängliga bilder på dem inkl varför väljer dom att fota en varuhylla kategorie i en slumpmässig dollarstore butik ?

Se... https://dollarstore.se/heminredning/inredningsdetaljer

https://dollarstore.se/hemelektronik/mobiltillbehor

https://dollarstore.se/klader

https://dollarstore.se/fritid/bygg

Är det för att spara tid, är det för att de har olika sortiment på olika butiker, är det för att spara pengar, är det för att de byter produkter så ofta så de är inte lönt att hinna med att lägga in sin vara på sin hemsida som inte heller är en onlinebutik men det kvittar, vad beror detta på?

Är dollarstores syfte att som kund ska man alltså då underförstått gå igenom hela butiken och impulsköpa och ska inte ha en chans att planera sina inköp innan på en pappersbit att beta av vad man behöver just då. Finner en viss disrespekt emot inflödet av kunder som ska bara konsumera men det kvittar i vilket de köper. Kan det vara så svårt att anställa nån för detta ?

Vissa affärer eller kedjor vill inte ha e-handel. Ett marknadsperspektiv. RUSTA har typ noll e-handel för att de vill att varuhusen ska gå med vinst.
Citera
2021-05-25, 20:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vissa affärer eller kedjor vill inte ha e-handel. Ett marknadsperspektiv. RUSTA har typ noll e-handel för att de vill att varuhusen ska gå med vinst.

Det är lunt att det inte är ehandel. Men deklaration på grejerna de säljer behöver bara redovisas på en hemsida tycker man. Dollarstore har trots allt ett hyffsat stort sortiment
Citera
2021-05-25, 20:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Poängen är kanske så här. Att ju mer du säljer skräp utan deklaration, ju mer du döljer info vad man har i butiken utåt, ju mer du undanhåller egentligen vad man köper.. Ju MER kommer vi importera sakerna direkt ifrån Kina för det var ju samma lika villkor och frakten ifrån kina är inte dyr heller relativt

Så butiker som dollarstore kommer saktliga försvinna helt om de inte skärper sig för de håller inte nåt bättre mått än att jag importerar skumma produkter som inte är tekniskt klarlagda
Fast vad är det du köper på Dollarstore egentligen? Det jag tänker om den butiken är samma som typ ÖoB eller Rusta. Du kommer ju knappast beställa billighetsschampo, bakplåtspapper, muffinsformar, tejp, eller liknande från Kina som privatperson. Är du så jävla petig med vad du ska ha så är inte Dollarstore och de butiker som är i segmentet för dig.
Citera
2021-05-25, 20:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är lunt att det inte är ehandel. Men deklaration på grejerna de säljer behöver bara redovisas på en hemsida tycker man. Dollarstore har trots allt ett hyffsat stort sortiment

Problemet man har som företagare handlar om att få likviditet i sin verksamhet. Ett varuhus kan inte bära sin kostnad om det finns på nätet. Och internet är redan överbefolkat med skit.
Citera
2021-05-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Ett annat exempel är Biltema. De slutade med postorder 2003 efter 40 år.
Citera
2021-05-25, 21:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ett annat exempel är Biltema. De slutade med postorder 2003 efter 40 år.

Trots detta har de en massiv katalog med varje sak de säljer i detalj, har alldrig frågat efter e-handel i denna tråd utan att dollarstore har skapat en hemsida till egentligen ingen nytta än så länge
Citera
2021-05-25, 21:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Fast vad är det du köper på Dollarstore egentligen? Det jag tänker om den butiken är samma som typ ÖoB eller Rusta. Du kommer ju knappast beställa billighetsschampo, bakplåtspapper, muffinsformar, tejp, eller liknande från Kina som privatperson. Är du så jävla petig med vad du ska ha så är inte Dollarstore och de butiker som är i segmentet för dig.

Nja jag såg väl senaste kampanjbladet iaf, sen som svar på din fråga, det vet jag inte eftersom jag vet inte idag vad de säljer. Men de kan även sälja en del elektronik som hör till telefoner, köksgrejer som iaf är okej, diverse textiler som kan funka, fiske och fritidsgrejer sällskapsspel, men om de börjar sälja saker som kostar 200kr och uppåt ska det va redovisat. De säljer betydligt mer än det krimskrams du räknar upp som har över hunkan priser pr item

https://viewer.ipaper.io/ahlberg-dollarstore-ab/dr-maj-ordinarie/?page=10

Liksom vad är poängen med att sälja en paviljong för 900 kr om man alldrig får reda på det förutom i kampanjbladet som är just bara kampanjer ? Det blir kapital som binds fast ifall dollarstore ska inköpa 100 paviljonger då ingen ens får reda på det i det vanliga sortimentet. Inte undra på att man går back då som företag när kampanjbladstiden går ut och försvinner den 6/6. Folk vet inte ens att det fanns en paviljong på dollarstore som ev ville ha en sån
Senast redigerad av Sladdaren 2021-05-25 kl. 21:55.
Citera
2021-05-25, 23:01
Medlem
Elementarts avatar
Mediamarkt gjorde ju likadant förut, men jag tror att i Dollarstores fall beror det nog på att de byter ut sina varor lite oftare än andra butiker, kanske inte snacks osv. men saker inom inredning osv. Jag gillar ändå deras reklamblad, känns lite 90-tal på något sätt.
Citera
2021-05-26, 08:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Nja jag såg väl senaste kampanjbladet iaf, sen som svar på din fråga, det vet jag inte eftersom jag vet inte idag vad de säljer. Men de kan även sälja en del elektronik som hör till telefoner, köksgrejer som iaf är okej, diverse textiler som kan funka, fiske och fritidsgrejer sällskapsspel, men om de börjar sälja saker som kostar 200kr och uppåt ska det va redovisat. De säljer betydligt mer än det krimskrams du räknar upp som har över hunkan priser pr item

https://viewer.ipaper.io/ahlberg-dollarstore-ab/dr-maj-ordinarie/?page=10

Liksom vad är poängen med att sälja en paviljong för 900 kr om man alldrig får reda på det förutom i kampanjbladet som är just bara kampanjer ? Det blir kapital som binds gfast ifall dollarstore ska inköpa 100 paviljonger då ingen ens får reda på det i det vanliga sortimentet. Inte undra på att man går back då som företag när kampanjbladstiden går ut och försvinner den 6/6. Folk vet inte ens att det fanns en paviljong på dollarstore som ev ville ha en sån
Då fattar jag du menar. Men det verkar ändå fungera. ÖoB är ju lite lika dana, det är väl de som är mest lika Dollarstore. Som du säger så skulle jag inte ha en tanke på ÖoB eller Dollarstore om jag skulle köpa en paviljong. Nu dristade jag mig faktiskt att Googla och som du säger så kommer det inte upp något från Dollarstore (eller ÖoB), däremot så får man träff på Jula och Rusta.

Annars tänker jag att Dollarstore och ÖoB är inarbetade butiker när det gäller förbrukningsartiklar såsom städ, rengöring, kök och hygien. Där behöver man ju inte så mycket marknadsföring då alla vet att de säljer deodoranter osv. Sällanköpsvaror som vattenkokare vet man ju också att det finns där, men partytält, nä och jag undrar också lite hur de tänker kring den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in