Citat:
Så frågorna:
1. Är det möjligt att bli 100% fristående? Om inte, hur långt kan jag gå men fortfarande inte trampa på ömma tår?
2. Jag förenklar mycket, lite vill man ju gärna behålla för sig själv på ett öppet forum - inget personligt - men kan man försvinna in i skogen såhär? Hur fort eller lång tid tar det innan man får uppmärksamhet? Jag kan redan fixa adress på annan ort. Jag har redan gått under jorden tidigare, och jag kan göra det igen - tyvärr måste troligtvis huset stå på mig så den idén kanske faller kort redan där. Men har ren historik, har inga efterlysningar av polis som myndighet - så kanske inte så illa ändå.
3. Goda tips å råd, tankar och idéer som bygger på samtalet om att bli fristående så gott det går?
1. Är det möjligt att bli 100% fristående? Om inte, hur långt kan jag gå men fortfarande inte trampa på ömma tår?
2. Jag förenklar mycket, lite vill man ju gärna behålla för sig själv på ett öppet forum - inget personligt - men kan man försvinna in i skogen såhär? Hur fort eller lång tid tar det innan man får uppmärksamhet? Jag kan redan fixa adress på annan ort. Jag har redan gått under jorden tidigare, och jag kan göra det igen - tyvärr måste troligtvis huset stå på mig så den idén kanske faller kort redan där. Men har ren historik, har inga efterlysningar av polis som myndighet - så kanske inte så illa ändå.
3. Goda tips å råd, tankar och idéer som bygger på samtalet om att bli fristående så gott det går?
Jag gillar idén och hoppas du lyckas!
1. Helt fristående/självförsörjande är svårt. Foder till djuren? Eller ska du inte ha några alls under vintern?
För att få upp kalvarna till bra slaktvikt behöver de ju ordentligt bete och kraftfoder under sommaren, så kan du inte arrendera mark får du köpa på dig några hektar. Kor är stora djur och svåra att hantera om man är nybörjare och inte har någon infrastruktur såsom grindar, fålla, stallinredning. Och sånt är dyrt som fan.
Det är nog ganska svårt att odla och förädla allt själv. Satsa istället på att odla mycket av en sak och ha ett djurslag, sedan säljer du det på rekoring. Där betalar folk mest kontanter fortfarande dessutom, vilket ju är bra för dig.
Köra djur till slakt. Då får du ligga ute med pengar tills du sålt köttet, om du tar återtag (vilket du bör, eftersom det är enda sättet att få bra betalt för köttet). Du måste då även ha ett SE-nummer.
2. Detta beror ju helt och hållet på vilka grannar du har. Jag hade inte brytt mig om någon bodde i skogen runt där jag bor. Men det finns säkert folk som hade gjort det.
För upptäckt kommer du bli, ganska omgående. Så det är mer en fråga om hur grannarna ser på ditt leverne tyvärr. Så håll dig god med dem så kanske de låter dig vara.
3. Eftersom du inte ska ha elektricitet får du ha solcellsladdade elstängsel till djuren kanske? Istället för att dra från din andra strömkälla.
En traktor för att flytta saker, köra vatten, ved och foder kan vara bra att ha.
Kan vara värt att ha ett vitt jordbruk, eftersom du då får EU-bidrag för djuren och marken. Då måste gården vara över 4 ha tror jag .
Se till att du har en stabil vattenförsörjning, både till hus och odlingar. Väl dimensionerat och med värmekabel på vintern. Blir det torka en sommar kommer du snabbt inse hur mycket vatten djur och odlingar kräver, och det är inget man kör i dunkar bak i bilen från macken

Annars, lycka till!