Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-23, 13:06
  #1
Medlem
kola-rapaces avatar
Det blir allt vanligare att fotbollsspelare byter landslag för att få uppleva landskamper och stora mästerskap. Många gör det redan i tidig ålder då man inte släpps fram tidigt nog enligt agenter/föräldrar/media som hetsar upp diskussionerna. Ofta handlar det om att värdet ökar i och med landskamper på CV:t och således får bättre och större klubbar även upp ögonen för dessa spelare.

Det här är inget nytt fenomen då många stora spelare genom tiden har gjort det men det är en intressant framtid då agenter styr mer och mer över detta känns det som. Alla spelare som byter landslag platsar såklart inte i moderlandet men det blir ofta en väldig dragkamp om stora talanger i ung ålder pga mindre länder kan erbjuda seniorfotboll tidigare.

Sverige har tappat många till Balkan främst de senaste åren och diskuteras ofta nu vilka som kan kommer att byta för att Sverige inte är snabba nog att släppa fram dom.
Ett axplock av spelare som kan nå/nått landslagspotential som Sverige tappat de senaste åren:

Arber Zeneli -> Kosovo
Saman Ghoddos ->Iran
Anel Ahmedhodzic ->Bosnien
Denis Hadzikadunic ->Bosnien
Sead Haksabanovic ->Montenegro
Ibrahim Dresevic ->Kosovo


Jag tycker personligen att Sverige borde jobba mycket mer med detta då vi är ändå ett litet fotbollsland och har inte råd att tappa stora talanger. Sen kan jag förstå att spelare byter när man är 23 år och inte ens fått vara med på januariturnén ännu.

Är det något som ett ganska litet land som Sverige borde vara oroliga för?
Borde vi vara mer cyniska och låsa spelare genom landskamper i obetydliga kvalmatcher osv?
Är det regelverket som det är fel på?
Citera
2021-05-23, 13:13
  #2
Avstängd
ms18s avatar
Med nuvarande tränare så kommer unga spelare få det svårt. Vi älskar ju att spela gamla ''ikoner''.
Citera
2021-05-23, 13:20
  #3
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kola-rapace
Arber Zeneli -> Kosovo
Saman Ghoddos ->Iran
Anel Ahmedhodzic ->Bosnien
Denis Hadzikadunic ->Bosnien
Sead Haksabanovic ->Montenegro
Ibrahim Dresevic ->Kosovo


Dessa är ju inget att gråta över, vi vill inte ens ha dom i laget
Citera
2021-05-23, 13:23
  #4
Avstängd
Kalamitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Dessa är ju inget att gråta över, vi vill inte ens ha dom i laget
Nä, vi har ju killar som Zlatan och Granen. Framtiden är tryggad.
Citera
2021-05-23, 13:26
  #5
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Nä, vi har ju killar som Zlatan och Granen. Framtiden är tryggad.

Finns sketna Allsvenska spelare som är bättre än dessa Kosovan korvalbaner

Vi vet alla att Zlatan och Granen inte kommer spela och det gör inget eller
Citera
2021-05-23, 13:29
  #6
Avstängd
Kalamitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Finns sketna Allsvenska spelare som är bättre än dessa Kosovan korvalbaner
Vilka då? Namn?
Citera
2021-05-23, 13:29
  #7
Medlem
kola-rapaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Dessa är ju inget att gråta över, vi vill inte ens ha dom i laget

Så om Anel Ahmedhodzic, Denis Hadzikadunic och Sead Haksabanovic spelar i Serie A/PL om 3 år så vill vi inte ha dom? Vi kan ju nöja oss med danska och turkiska ligan i kvalitet.
Citera
2021-05-23, 13:30
  #8
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Dessa är ju inget att gråta över, vi vill inte ens ha dom i laget

Har du koll på alla dessa namn? Jag tror faktiskt du inte ens vet vart dom spelar, men du kommer ju googla nu så klart.
Citera
2021-05-23, 13:32
  #9
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Har du koll på alla dessa namn? Jag tror faktiskt du inte ens vet vart dom spelar, men du kommer ju googla nu så klart.

Japp tänk att det har jag. Jag jublade när dom bytte landslag. Ghoddos speciellt, han kommer vara glömd om 2 år.
Citera
2021-05-23, 13:36
  #10
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Japp tänk att det har jag. Jag jublade när dom bytte landslag. Ghoddos speciellt, han kommer vara glömd om 2 år.

Vi säger så valpen.
Citera
2021-05-23, 13:42
  #11
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Vi säger så valpen.

Antar att du inte är svensk därför grinar du
Citera
2021-05-23, 13:47
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kola-rapace
Det blir allt vanligare att fotbollsspelare byter landslag för att få uppleva landskamper och stora mästerskap. Många gör det redan i tidig ålder då man inte släpps fram tidigt nog enligt agenter/föräldrar/media som hetsar upp diskussionerna. Ofta handlar det om att värdet ökar i och med landskamper på CV:t och således får bättre och större klubbar även upp ögonen för dessa spelare.

Det här är inget nytt fenomen då många stora spelare genom tiden har gjort det men det är en intressant framtid då agenter styr mer och mer över detta känns det som. Alla spelare som byter landslag platsar såklart inte i moderlandet men det blir ofta en väldig dragkamp om stora talanger i ung ålder pga mindre länder kan erbjuda seniorfotboll tidigare.

Sverige har tappat många till Balkan främst de senaste åren och diskuteras ofta nu vilka som kan kommer att byta för att Sverige inte är snabba nog att släppa fram dom.
Ett axplock av spelare som kan nå/nått landslagspotential som Sverige tappat de senaste åren:

Arber Zeneli -> Kosovo
Saman Ghoddos ->Iran
Anel Ahmedhodzic ->Bosnien
Denis Hadzikadunic ->Bosnien
Sead Haksabanovic ->Montenegro
Ibrahim Dresevic ->Kosovo


Jag tycker personligen att Sverige borde jobba mycket mer med detta då vi är ändå ett litet fotbollsland och har inte råd att tappa stora talanger. Sen kan jag förstå att spelare byter när man är 23 år och inte ens fått vara med på januariturnén ännu.

Är det något som ett ganska litet land som Sverige borde vara oroliga för?
Borde vi vara mer cyniska och låsa spelare genom landskamper i obetydliga kvalmatcher osv?
Är det regelverket som det är fel på?


Martin Smedberg-Dalence gjorde U-kamper för Sverige, och blev sen landslagsman för Bolivia.

Angående regelverket, så är det till för att dom som har multipla nationaliteter inte ska tvingas in i ett val som barn, eller tvingas avstå från U-landskamper. Dom är rimliga. När man väl gjort en officiell a-landskamp, så är det valet gjort, med några avlägsna undantag som t ex att landet det gäller inte fanns när man gjorde sin landskamp.

Det är inget fel på reglerna, det funkar utmärkt i normala länder där man inte har dubbla medborgarskap hos typ en tredjedel av befolkningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback