2021-05-24, 19:55
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har tillgång till opastöriserad mjölk 3,6 mil i från där jag bor så idag tänkte jag att jag skulle försöka hitta en närmre källa till opast mjölk. Jag gav mig ut 3 km till närmsta mjölkbonde och frågade honom. Efter min fråga så gav han mig ett hånflin, skakade på huvudet och sa: "nej det är nog ingen som säljer det längre, du får leta vidare". Bondgården jag besökte var en typisk modern industriell bondgård och det var inte huvudbonden jag frågade utan hans son eller nåt, tror inte det hade spelat nån roll. Det finns säkert 20st mjölkbönder i min ort och närliggande orter och jag funderar på att fråga alla om dom säljer men i slutändan kanske det är värt att åka dom där 3,6 milen istället.

Det känns som jag bara kommer slösa min tid eller vad tror ni? Många bönder har svalt propagandan från livsmedelsverket och läkemedelsindustrin om s.k. farliga bakterier och dom vill väl inte hamna i trubbel på nåt sätt. Många kanske inte vet att det är lagligt heller att sälja småskaligt. Sen kan det vara besvärligt också, vet ej om de flesta bönder har pastöriseringsmaskin så mjölken hettas upp på plats eller hur det funkar, är inte intresserad av pastörisering, därför vet jag inget om det förutom att det dödar fördelaktiga bakterier och näringsämnen i mjölken.

Det är väl snarare homogeniseringen av mjölken som har fått kritik och ansetts som skadlig.
Vid homogenisering så slås fettpartiklarna sönder i småbitar och fettet anses kunna tränga in i blodkärlen lättare och ge avlagringar som kan resultera i hjärt/kärl sjukdomar och stroke/hjärtinfarkt.

att pastörisera stoppade smittspridningen av TBC ex. vilket var en bra sak.. vi vill knappast ha ett utbrott av TBC igen. Sedan finns det andra farliga sjukdomar som kan spridas via mjölken.

Visst har din leverantör friska djur så är det OK just så länge som djuren är friska och mjölkbonden är petnoga med hygienen. Alla bönder klarar inte detta och det räcker ju med att EN bonde har skadliga bakterier i sin mjölk för att det sedan skall blandas ihop med mjölk som är ok.

Så pastöriseringen ser jag inga problem med. Däremot "vitaminberikning" där man tillsätter syntetiska vitaminer och annat skit. Också det betydligt allvarligare än pastöriseringen.

Dock borde det finnas opastöriserad mjölk i handeln då den behövs för vissa ostar och andra tillagningar där pastöriserad mjölk inte fungerar helt enkelt.
Citera
2021-05-25, 08:36
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det är väl snarare homogeniseringen av mjölken som har fått kritik och ansetts som skadlig.
Vid homogenisering så slås fettpartiklarna sönder i småbitar och fettet anses kunna tränga in i blodkärlen lättare och ge avlagringar som kan resultera i hjärt/kärl sjukdomar och stroke/hjärtinfarkt.

att pastörisera stoppade smittspridningen av TBC ex. vilket var en bra sak.. vi vill knappast ha ett utbrott av TBC igen. Sedan finns det andra farliga sjukdomar som kan spridas via mjölken.

Visst har din leverantör friska djur så är det OK just så länge som djuren är friska och mjölkbonden är petnoga med hygienen. Alla bönder klarar inte detta och det räcker ju med att EN bonde har skadliga bakterier i sin mjölk för att det sedan skall blandas ihop med mjölk som är ok.

Så pastöriseringen ser jag inga problem med. Däremot "vitaminberikning" där man tillsätter syntetiska vitaminer och annat skit. Också det betydligt allvarligare än pastöriseringen.

Dock borde det finnas opastöriserad mjölk i handeln då den behövs för vissa ostar och andra tillagningar där pastöriserad mjölk inte fungerar helt enkelt.

Värme påverkar och kan döda bakterier, vilket du verkar förstå gällande skadliga bakterier. Detta gäller även nyttiga bakterier, varav det är främst (eller bara) pastöriseringen som anses skadlig.

De bakterier man främst är rädd för finns i röven på kon, till skillnad från mjölken som finns i juvret. Det handlar alltså om att klara av att hålla separation mellan dessa två, vilket tydligen svenska jordbrukare anses oförmögna till. Det är knappast att vara "petnoga", men med tanke på den senaste tidens dokumentärer från mjölkgårdar kan det inte heller anses vara en felbedömning.
Citera
2021-06-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Nej? Det är lagligt säljs i butiken här. Ica. Kåhögs mjölk eller något sånt.

nej, det är olagligt.

finns låg pastöriserad mjölk dock.
Citera
2021-06-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det är INTE olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Det är inte tillåtet att sälja via butik, men det är tillåtet att sälja direkt till konsument (eller till bagare tex). Dvs bonden får sälja direkt utan mellanhänder om det inte är för stora volymer. Har för mig det är max 500 liter i veckan.

Sommarvikingen: Jag tror du får leta efter en mindre gård, en småbrukare som har i storleksordningen 10-70 kor. Storbönderna ser det bara som besvär för en spottstyver att sälja små mängder mjölk till folk, mer besvär än det är värt.

Okey, men det blir ju typ samma sak
Citera
2021-06-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
I livsmedelsbutiker är det olagligt att sälja ja, men inte småskaligt från en bonde privat. Jag drack det som barn med och har druckit det nu i vuxen ålder under 3 år.

drack det också som barn, så man överlever.

men bönder säljjer du små mängder svart, så det blir ju olagligt på det viset
Citera
2021-06-04, 17:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
drack det också som barn, så man överlever.

men bönder säljjer du små mängder svart, så det blir ju olagligt på det viset

Jag köper bara vit mjölk, är den svart vill jag inte ha den!
Skämt åsido, brukar köpa någon kanna då och då av en bonde på landet. (Halland).
10kr/l. God mjölk, den är inte homogeniserad heller. Fetthalt cirka 4,5%.

Då den varken är homogeniserad eller pastöriserad bör man använda den inom kort efter köpet.
Citera
2021-06-06, 02:19
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Samma här. Iskall opastöriserad mjölk smakar ljuvligt till skillnad från den steriliserade och misshandlade smörja dom kallar mjölk som säljs i butiken. Och människan har levt på mjölk direkt från kon i 100.000-tals år, det är ju bara det senaste 100 åren dom började sälja sönderkokt skit som är rena giftet för folkhälsan, inte undra på att cancer och andra sjukdomar exploderat sedan dess.
+1
Jag minns som liten hur trevligt det var när farfar bjöd på både färsk ko-och getmjölk.

Lugn i stormen..... 100 000 år är rätt lång tid.

Modern DNA-baserade historiker har kommit fram till att alla moderna kor har sitt ursprung i ca 80 uroxar (av bägge kön 🤓. ). som tämjdes för drygt 10 000 år sedan i den s k bördiga halvmånen i Mellanöstern.
Sista vilda exemplaret dödades tyvärr i nuvarande Polen på 1600-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uroxe?wprov=sfti1
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-06-06 kl. 02:22.
Citera
2021-06-06, 12:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2021-11-10, 10:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om man helt slutade pastörisera mjölk så skulle situationen med smittor från mjölken snabbt bli ohållbar och skörda människoliv.

Du är precis som morsor som vägrar låta vaccinera sina barn eftersom de anser att det är onaturligt och farligt, deras ungarna klarar sig för att 99% av alla barn runt omkring dem är vaccinerade.

Minns en bonde för 20 år sedan vars son blev dödligt sjuk efter att ha druckit opastöriserad mjölk, bonden vägrade inse att det berodde på det utan skyllde på vad som helst utom mjölken.

Min polare har kört skrotbil utan säkerhetsbälten i 55 år och hävdar att det går utmärkt, visst, på individnivå går det säkert bra men varför dog det så många fler i trafiken när alla körde utan bälten?

Varför måste mjölken vara opastöriserad? Den stora skillnaden är ju mellan homogeniserad och ohomogeniserad mjölk.

"Dödsfall i listeria kopplas till gårdsmejeri" (SvD)

Två personer har avlidit i Värmland av listeria.
Ett av dödsfallen kopplas till ost från ett gårdsmejeri som så vitt jag förstår det pastöriserade all mjölk, de har lagt ner verksamheten efter detta.

Som jag påpekade tidigare så skulle situationen bli ohållbar om man slutade pastörisera mjölken, det kan som synes gå överstyr trots att man gör det.

De som förspråkar opastöriserad mjölk av hälsoskäl är många gånger samma personer som är motståndare till vaccin. Anledningen att de klarar sig är att de är en så liten minoritet att de åker snålskuts på alla som pastöriserar och vaccinerar.
Citera
2021-11-10, 16:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

De som förspråkar opastöriserad mjölk av hälsoskäl är många gånger samma personer som är motståndare till vaccin. Anledningen att de klarar sig är att de är en så liten minoritet att de åker snålskuts på alla som pastöriserar och vaccinerar.
Äh, sluta tramsa dig din glytt.

De som vill smaka Opastöriserade mejeriprodukter vill göra det för Smakens skull.

Iaf huvudsakligen.

Och ja ... det kan vara en mycket markant smakskillnad jämfört med pastöriserad och särskilt Standardiserade mejeriprodukter.

Du har inte levt om du inte fått lära dig hur äkta handkärnat och Opastöriserad smör från lilla bondgården smakar.
Det ÄR skillnad.
Du kommer att smaka, Direkt, nästan precis allt som kossorna på bondens äng har gått och idisslat av.
Stor skillnad mellan klöver-diét och ängsblommor från fjällen.
Eller kraftfoder ...

Du vet hur kossan levt sitt liv med andra ord, bara genom att smaka smöret, eller dricka mjölken.

Men inte alla uppskattar ju smaken.
För ibland kan det smaka "ladugård."
Och lukta som en sådan också ...

Men ... till äkta mörkt kavring, då vet du hur mat ska smaka - och hur det alltid smakat i tusentals år.

PS ...
Varför ondgör du dig förresten så angående den där nyheter om lister i gårdsmejeriets produkter ???

För, när jag läser ditt inlägg så får jag iaf intrycket att du helt okritiskt accepterar allt om den globala massvaccinationen.
Trots att du rimligtvis måste Veta att inget kommer utan risk ...

Inte vaccin på global masskala.
Och inte opastöriserade ostar från lokala gårdsmejeriet.

Varför tycker du att det ena är så mycket bättre än det andra?
Citera
2021-11-10, 18:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Äh, sluta tramsa dig din glytt.

De som vill smaka Opastöriserade mejeriprodukter vill göra det för Smakens skull.

Iaf huvudsakligen.

Och ja ... det kan vara en mycket markant smakskillnad jämfört med pastöriserad och särskilt Standardiserade mejeriprodukter.

Du har inte levt om du inte fått lära dig hur äkta handkärnat och Opastöriserad smör från lilla bondgården smakar.
Det ÄR skillnad.
Du kommer att smaka, Direkt, nästan precis allt som kossorna på bondens äng har gått och idisslat av.
Stor skillnad mellan klöver-diét och ängsblommor från fjällen.
Eller kraftfoder ...

Du vet hur kossan levt sitt liv med andra ord, bara genom att smaka smöret, eller dricka mjölken.

Men inte alla uppskattar ju smaken.
För ibland kan det smaka "ladugård."
Och lukta som en sådan också ...

Men ... till äkta mörkt kavring, då vet du hur mat ska smaka - och hur det alltid smakat i tusentals år.

PS ...
Varför ondgör du dig förresten så angående den där nyheter om lister i gårdsmejeriets produkter ???

För, när jag läser ditt inlägg så får jag iaf intrycket att du helt okritiskt accepterar allt om den globala massvaccinationen.
Trots att du rimligtvis måste Veta att inget kommer utan risk ...

Inte vaccin på global masskala.
Och inte opastöriserade ostar från lokala gårdsmejeriet.

Varför tycker du att det ena är så mycket bättre än det andra?

Jag talade inte om hur det snakar...
Sug du vidare på din mjölk.
Citera
2021-12-15, 13:34
Medlem
f30malmos avatar
Jag undrar om man i Skåne kan få tag på opastöriserad mjölk? Jag skiter i hur sjuk man kan bli, har druckit det utan problem i många år av mitt liv. Den ska dessutom kokas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in