2021-05-22, 23:17
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det är INTE olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Det är inte tillåtet att sälja via butik, men det är tillåtet att sälja direkt till konsument (eller till bagare tex). Dvs bonden får sälja direkt utan mellanhänder om det inte är för stora volymer. Har för mig det är max 500 liter i veckan.

Sommarvikingen: Jag tror du får leta efter en mindre gård, en småbrukare som har i storleksordningen 10-70 kor. Storbönderna ser det bara som besvär för en spottstyver att sälja små mängder mjölk till folk, mer besvär än det är värt.
Kåhög mjölk säljer det till vår ica butik
Citera
2021-05-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Visste ni att laktosintoleranta som dricker opastöriserad mjölk, klarar av att dricka mjölk med laktos i?

Det borde vara en ögonöppnare. Just sayin 😏

Livsmedelsverket: "Kan opastöriserad mjölk bota laktosintolerans?
Nej. Det går inte att säga att personer med laktosintolerans, det vill säga som inte kan bryta ner mjölksocker, blir symtomfria om de dricker opastöriserad mjölk. Pastöriseringen gör inte att det blir mer laktos i mjölken. Den påverkar inte heller vår förmåga att bilda enzymet laktas, som bryter ner mjölksockret."
Citera
2021-05-22, 23:24
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Kåhög mjölk säljer det till vår ica butik
Låter för bra för att vara sant, den är nog bara lågpastöriserad. Det här är Sverige inte Kalifornien. I Kalifornien får opastöriserad mjölk, grädde och kefir säljas i butiker.
Citera
2021-05-22, 23:28
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Låter för bra för att vara sant, den är nog bara lågpastöriserad. Det här är Sverige inte Kalifornien. I Kalifornien får opastöriserad mjölk, grädde och kefir säljas i butiker.
Verkar stämma

"Mjölken är pastöriserad men ej homogeniserad detta innebär att jag har värmt upp mjölken till 72 grader och sedan kyllt den jag har inte tagit bort något och inte tillsatt något."
Citera
2021-05-23, 04:16
Medlem
Citat:
Verkar stämma

"Mjölken är pastöriserad men ej homogeniserad detta innebär att jag har värmt upp mjölken till 72 grader och sedan kyllt den jag har inte tagit bort något och inte tillsatt något."
Precis sån där lågpast ohomo kan man få tag på lite här och var. Ändå en ok kompromiss imo.
Citera
2021-05-23, 15:03
Medlem
Citat:
Jag har tillgång till opastöriserad mjölk 3,6 mil i från där jag bor så idag tänkte jag att jag skulle försöka hitta en närmre källa till opast mjölk. Jag gav mig ut 3 km till närmsta mjölkbonde och frågade honom. Efter min fråga så gav han mig ett hånflin, skakade på huvudet och sa: "nej det är nog ingen som säljer det längre, du får leta vidare". Bondgården jag besökte var en typisk modern industriell bondgård och det var inte huvudbonden jag frågade utan hans son eller nåt, tror inte det hade spelat nån roll. Det finns säkert 20st mjölkbönder i min ort och närliggande orter och jag funderar på att fråga alla om dom säljer men i slutändan kanske det är värt att åka dom där 3,6 milen istället.

Det känns som jag bara kommer slösa min tid eller vad tror ni? Många bönder har svalt propagandan från livsmedelsverket och läkemedelsindustrin om s.k. farliga bakterier och dom vill väl inte hamna i trubbel på nåt sätt. Många kanske inte vet att det är lagligt heller att sälja småskaligt. Sen kan det vara besvärligt också, vet ej om de flesta bönder har pastöriseringsmaskin så mjölken hettas upp på plats eller hur det funkar, är inte intresserad av pastörisering, därför vet jag inget om det förutom att det dödar fördelaktiga bakterier och näringsämnen i mjölken.

Mjölken hettas upp och pastöriseras på mejeriet, inte hos bönderna. Alla bönder har opastöriserad mjölk i mjölktanken.
Citera
2021-05-24, 16:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag har tillgång till opastöriserad mjölk 3,6 mil i från där jag bor så idag tänkte jag att jag skulle försöka hitta en närmre källa till opast mjölk. Jag gav mig ut 3 km till närmsta mjölkbonde och frågade honom. Efter min fråga så gav han mig ett hånflin, skakade på huvudet och sa: "nej det är nog ingen som säljer det längre, du får leta vidare". Bondgården jag besökte var en typisk modern industriell bondgård och det var inte huvudbonden jag frågade utan hans son eller nåt, tror inte det hade spelat nån roll. Det finns säkert 20st mjölkbönder i min ort och närliggande orter och jag funderar på att fråga alla om dom säljer men i slutändan kanske det är värt att åka dom där 3,6 milen istället.

Det känns som jag bara kommer slösa min tid eller vad tror ni? Många bönder har svalt propagandan från livsmedelsverket och läkemedelsindustrin om s.k. farliga bakterier och dom vill väl inte hamna i trubbel på nåt sätt. Många kanske inte vet att det är lagligt heller att sälja småskaligt. Sen kan det vara besvärligt också, vet ej om de flesta bönder har pastöriseringsmaskin så mjölken hettas upp på plats eller hur det funkar, är inte intresserad av pastörisering, därför vet jag inget om det förutom att det dödar fördelaktiga bakterier och näringsämnen i mjölken.

Om man helt slutade pastörisera mjölk så skulle situationen med smittor från mjölken snabbt bli ohållbar och skörda människoliv.

Du är precis som morsor som vägrar låta vaccinera sina barn eftersom de anser att det är onaturligt och farligt, deras ungarna klarar sig för att 99% av alla barn runt omkring dem är vaccinerade.

Minns en bonde för 20 år sedan vars son blev dödligt sjuk efter att ha druckit opastöriserad mjölk, bonden vägrade inse att det berodde på det utan skyllde på vad som helst utom mjölken.

Min polare har kört skrotbil utan säkerhetsbälten i 55 år och hävdar att det går utmärkt, visst, på individnivå går det säkert bra men varför dog det så många fler i trafiken när alla körde utan bälten?

Varför måste mjölken vara opastöriserad? Den stora skillnaden är ju mellan homogeniserad och ohomogeniserad mjölk.
Citera
2021-05-24, 16:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Vad säger ni som förespråkar konsumtion av opastöriserad mjölk om detta?

"En förskolegrupp med medföljande vuxna blev sjuka efter att ha druckit opastöriserad mjölk på en bondgård i våras.

Nu har en utredning av händelsen visat att det var den opastöriserade mjölk som de drack vid besöket som var orsaken. Det handlade om campylobacter som är en tarmbakterie som förekommer hos många djurslag. Och vanliga symptom är feber, diarré och illamående."
Citera
2021-05-24, 16:39
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Nej? Det är lagligt säljs i butiken här. Ica. Kåhögs mjölk eller något sånt.

Citat:
Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik, utan bara säljas eller skänkas bort i liten skala på bondgårdar direkt till konsument [...]

Gårdar [...] upp till 70 liter opastöriserad mjölk per vecka direkt till konsumenter

https://www.livsmedelsverket.se/livs...oriserad-mjolk
Citera
2021-05-24, 16:43
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad säger ni som förespråkar konsumtion av opastöriserad mjölk om detta?

"En förskolegrupp med medföljande vuxna blev sjuka efter att ha druckit opastöriserad mjölk på en bondgård i våras.

Nu har en utredning av händelsen visat att det var den opastöriserade mjölk som de drack vid besöket som var orsaken. Det handlade om campylobacter som är en tarmbakterie som förekommer hos många djurslag. Och vanliga symptom är feber, diarré och illamående."

Det är klart farligare att äta pizza

Citat:
Över 700 personer insjuknade i magsjuka i Jönköping 2010. Smittan var calicivirus och samtliga hade ätit på en lokal pizzeria.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...atforgiftning/

Sluta med det, genast! Helst medelst förbud!
Citera
2021-05-24, 19:29
Medlem
Citat:

Jaa, mjölken är säkert asfräsch, precis som kossorna som står i sin egen skit hela dagarna.
Citera
2021-05-24, 19:36
Medlem
torrenttobbes avatar
Jag med 6 syskon och föräldrar, grannar och vänner drack det under minst 20 år utan problem. Dessutom jävligt mycket godare eftersom man själv kan välja hur gräddig den ska vara.

Men mina föräldrar har samma problem. Bara en gård på flera mil som fortfarande säljer. Man skriver i boken och betalar en gång i månaden.
Ett minne av det gamla Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in