Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Jag har tillgång till opastöriserad mjölk 3,6 mil i från där jag bor så idag tänkte jag att jag skulle försöka hitta en närmre källa till opast mjölk. Jag gav mig ut 3 km till närmsta mjölkbonde och frågade honom. Efter min fråga så gav han mig ett hånflin, skakade på huvudet och sa: "nej det är nog ingen som säljer det längre, du får leta vidare". Bondgården jag besökte var en typisk modern industriell bondgård och det var inte huvudbonden jag frågade utan hans son eller nåt, tror inte det hade spelat nån roll. Det finns säkert 20st mjölkbönder i min ort och närliggande orter och jag funderar på att fråga alla om dom säljer men i slutändan kanske det är värt att åka dom där 3,6 milen istället.
Det känns som jag bara kommer slösa min tid eller vad tror ni? Många bönder har svalt propagandan från livsmedelsverket och läkemedelsindustrin om s.k. farliga bakterier och dom vill väl inte hamna i trubbel på nåt sätt. Många kanske inte vet att det är lagligt heller att sälja småskaligt. Sen kan det vara besvärligt också, vet ej om de flesta bönder har pastöriseringsmaskin så mjölken hettas upp på plats eller hur det funkar, är inte intresserad av pastörisering, därför vet jag inget om det förutom att det dödar fördelaktiga bakterier och näringsämnen i mjölken.
Om man helt slutade pastörisera mjölk så skulle situationen med smittor från mjölken snabbt bli ohållbar och skörda människoliv.
Du är precis som morsor som vägrar låta vaccinera sina barn eftersom de anser att det är onaturligt och farligt, deras ungarna klarar sig för att 99% av alla barn runt omkring dem är vaccinerade.
Minns en bonde för 20 år sedan vars son blev dödligt sjuk efter att ha druckit opastöriserad mjölk, bonden vägrade inse att det berodde på det utan skyllde på vad som helst utom mjölken.
Min polare har kört skrotbil utan säkerhetsbälten i 55 år och hävdar att det går utmärkt, visst, på individnivå går det säkert bra men varför dog det så många fler i trafiken när alla körde utan bälten?
Varför måste mjölken vara opastöriserad? Den stora skillnaden är ju mellan homogeniserad och ohomogeniserad mjölk.