• 1
  • 2
2021-05-22, 20:32
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag har tillgång till opastöriserad mjölk 3,6 mil i från där jag bor så idag tänkte jag att jag skulle försöka hitta en närmre källa till opast mjölk. Jag gav mig ut 3 km till närmsta mjölkbonde och frågade honom. Efter min fråga så gav han mig ett hånflin, skakade på huvudet och sa: "nej det är nog ingen som säljer det längre, du får leta vidare". Bondgården jag besökte var en typisk modern industriell bondgård och det var inte huvudbonden jag frågade utan hans son eller nåt, tror inte det hade spelat nån roll. Det finns säkert 20st mjölkbönder i min ort och närliggande orter och jag funderar på att fråga alla om dom säljer men i slutändan kanske det är värt att åka dom där 3,6 milen istället.

Det känns som jag bara kommer slösa min tid eller vad tror ni? Många bönder har svalt propagandan från livsmedelsverket och läkemedelsindustrin om s.k. farliga bakterier och dom vill väl inte hamna i trubbel på nåt sätt. Många kanske inte vet att det är lagligt heller att sälja småskaligt. Sen kan det vara besvärligt också, vet ej om de flesta bönder har pastöriseringsmaskin så mjölken hettas upp på plats eller hur det funkar, är inte intresserad av pastörisering, därför vet jag inget om det förutom att det dödar fördelaktiga bakterier och näringsämnen i mjölken.
Citera
2021-05-22, 20:47
Medlem
LITE FAKTA TILL OBEGÅVADE MILJÖMUPPAR:
"Är det farligt att dricka opastöriserad mjölk?
Livsmedelsverket avråder från att dricka opastöriserad mjölk. Rådet är särskilt viktigt för små barn, gravida, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.

Sjukdomsframkallande bakterier
Opastöriserad mjölk kan innehålla flera olika typer av bakterier som kan orsaka sjukdom och ge allvarliga följder. Det gäller särskilt för barn upp till fem år, men barn är mer mottagliga ända upp till tio års ålder. Det beror på att barns olika försvarssystem mot sjukdomsframkallande bakterier inte är fullt utvecklade.

Trots att opastöriserad mjölk inte får säljas i affär har den orsakat sjukdomsutbrott genom åren. Eftersom opastöriserad mjölk sällan serveras till större sällskap rör det sig oftast om mindre utbrott eller enstaka fall.

Ehec och Campylobacter i mjölk har orsakat flera utbrott i Sverige, till exempel när skolklasser eller andra grupper har bjudits på opastöriserad mjölk."
Citera
2021-05-22, 20:54
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
LITE FAKTA TILL OBEGÅVADE MILJÖMUPPAR:
"Är det farligt att dricka opastöriserad mjölk?
Livsmedelsverket avråder från att dricka opastöriserad mjölk. Rådet är särskilt viktigt för små barn, gravida, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.

Sjukdomsframkallande bakterier
Opastöriserad mjölk kan innehålla flera olika typer av bakterier som kan orsaka sjukdom och ge allvarliga följder. Det gäller särskilt för barn upp till fem år, men barn är mer mottagliga ända upp till tio års ålder. Det beror på att barns olika försvarssystem mot sjukdomsframkallande bakterier inte är fullt utvecklade.

Trots att opastöriserad mjölk inte får säljas i affär har den orsakat sjukdomsutbrott genom åren. Eftersom opastöriserad mjölk sällan serveras till större sällskap rör det sig oftast om mindre utbrott eller enstaka fall.

Ehec och Campylobacter i mjölk har orsakat flera utbrott i Sverige, till exempel när skolklasser eller andra grupper har bjudits på opastöriserad mjölk."
Du behöver inte posta den där hjärntvättarpropagandan här, den finns på google redan. Läkemedelsindustrin och livsmedelsverket försöker ständigt skylla på naturen och "bakterier" när det kommer till sjukdomar men i själva verket är det läkemedel, vaccin och processad mat som skapar sjukdomar. Pastöriserad mjölk orsakar osteoporos och epidemier. Människan har druckit opastöriserad mjölk i tusentals år, det är den bästa mjölken.
Citera
2021-05-22, 21:03
Medlem
Visste ni att laktosintoleranta som dricker opastöriserad mjölk, klarar av att dricka mjölk med laktos i?

Det borde vara en ögonöppnare. Just sayin 😏
Citera
2021-05-22, 21:25
Medlem
Är olagligt att sälja opastöriserad mjölk i Sverige, så du får leta upp en Bonde som säljer det svart i så fall.

Vi drack det som barn i flera år, inga sjukdomar här inte.
Citera
2021-05-22, 21:41
Medlem
Du blir nog tvungen att först rymma från dagiset, för i Sverige är det VERBOTEN

Men ta dig t.ex. till Frankrike och besök den här gården
https://ferme-de-cabriole.com/les-pr...e-de-lait-cru/
Citera
2021-05-22, 21:44
Medlem
neuron-drones avatar
Stora mjölkbönder skiter i propaganda, de säljer så de får pengar. Det skulle inte ge många kronor extra att sälja opastöriserad mjölk för dem. De enda som bryr sig är småbönder. Och de är nästan utkonkurrerade eftersom staten ville ha det så, med fasta priser på mjölkbilen som dödade alla småbönder.

Det finns ju pastöriserad men ohomogeniserad och ostandardiserad mjölk. Enda den saknar är c-vitamin. Den tycker jag duger.

Annars är det snart sommar och kor går ute dygnet runt och det finns alltid någon snäll ko som vill bli mjölkad av en snällis. De gillar inte att ha juvren fulla så de kommer lära sig att komma till dig och du kan få enkelt 10 liter handmjölkat. Se bara till att vara i en del av hagen som inte har insyn eller videoövervakning.
Citera
2021-05-22, 21:51
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Är olagligt att sälja opastöriserad mjölk i Sverige, så du får leta upp en Bonde som säljer det svart i så fall.

I livsmedelsbutiker är det olagligt att sälja ja, men inte småskaligt från en bonde privat. Jag drack det som barn med och har druckit det nu i vuxen ålder under 3 år.
Citera
2021-05-22, 21:57
Medlem
Citat:

Det är INTE olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Det är inte tillåtet att sälja via butik, men det är tillåtet att sälja direkt till konsument (eller till bagare tex). Dvs bonden får sälja direkt utan mellanhänder om det inte är för stora volymer. Har för mig det är max 500 liter i veckan.

Sommarvikingen: Jag tror du får leta efter en mindre gård, en småbrukare som har i storleksordningen 10-70 kor. Storbönderna ser det bara som besvär för en spottstyver att sälja små mängder mjölk till folk, mer besvär än det är värt.
Citera
2021-05-22, 22:29
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
I livsmedelsbutiker är det olagligt att sälja ja, men inte småskaligt från en bonde privat. Jag drack det som barn med och har druckit det nu i vuxen ålder under 3 år.

Samma här. Iskall opastöriserad mjölk smakar ljuvligt till skillnad från den steriliserade och misshandlade smörja dom kallar mjölk som säljs i butiken. Och människan har levt på mjölk direkt från kon i 100.000-tals år, det är ju bara det senaste 100 åren dom började sälja sönderkokt skit som är rena giftet för folkhälsan, inte undra på att cancer och andra sjukdomar exploderat sedan dess.
Citera
2021-05-22, 22:40
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Samma här. Iskall opastöriserad mjölk smakar ljuvligt till skillnad från den steriliserade och misshandlade smörja dom kallar mjölk som säljs i butiken. Och människan har levt på mjölk direkt från kon i 100.000-tals år, det är ju bara det senaste 100 åren dom började sälja sönderkokt skit som är rena giftet för folkhälsan, inte undra på att cancer och andra sjukdomar exploderat sedan dess.
Ja, bra sagt. Lättmjölken som många dricker idag måste berikas på syntetiska D-vitamintillskott för att det förloras väldigt mycket under pastöriseringen, samma gäller för mellanmjölk. Död mjölk helt enkelt.

Det är fullkomligt omöjligt att bli sjuk på opastöriserad mjölk. Jag har låtit opast mjölk stå i rumstemperatur under 2½ dag så den blir lite sur och fet som kefir och det går alldeles utmärkt att dricka. Även bra om man har svårt att hantera opast mjölk så ska man dricka den i rumstemperatur eller låta den stå 2 dagar.
Citera
2021-05-22, 23:15
Medlem
styckets avatar
Citat:

Nej? Det är lagligt säljs i butiken här. Ica. Kåhögs mjölk eller något sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in