• 1
  • 2
2021-05-22, 13:17
Medlem
ChiCoLas avatar
Min far gick olyckligtvis bort 20-30 år för tidigt. Utan att avslöja för mkt så har jag och min bror fått ärva en fastighet som nu sålts för 1,4 millar . Vi delar det men har bestämt att 1/3 ska gå till vår mamma.

Efter att mäklaren Tagit sin del räknar vi med att få runt 400 k var .

Så, Jag bor i en hyresrätt med fasta utgifter runt 9000 varje månad, så en bostadsrätt eller radhus är givetvis prio nummer ett eftersom jag är trött på att slänga pengar i sjön.

Insatsen blir ca 100 - 150k och både jag och sambon är såna som inte köper nya möbler (förutom säng ) utan gärna hittar bra och billigt begagnat.

Frågan är, hur ska man förvalta övrigt arv ? Att låta de ligga still så banken är helt uteslutet då man inte tjänar ett öre på det. Allt de här snacket om kryptovalutor är ett alternativ men för riskabelt . Vad tipsar Flashback om ? Hur får jag ett startkapital att växa ?
Citera
2021-05-22, 13:23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Hur länge innan du behöver kapitalet? I antal år.
Citera
2021-05-22, 13:25
Medlem
Det finns sjyssta tjänster som exempelvis Lysa.se, det är ett utmärkt alternativ för en sån som dig. Försök inte bli en haj på värdepapper och spekulera inte bort din framtid om du inte är beredd att få en väldigt djup förståelse för hur värdeutvecklingen kan förutspås. På Lysa.se tar de en liten avgift (mindre än de flesta fonder) för att sköta allt det där åt dig. Du bara ställer in risknivån, sparhorisonten, sen lägger du in pengarna på ditt Lysa-konto.
Citera
2021-05-22, 13:28
Medlem
Jag hade lagt kanske 100k i länsförsäkringar global indexnära, 50k i länsförsäkringar europa indexnära och 50k i avanza zero. Om du ska ha något på ett bankkonto så kan du ta klarna sparkonto med 0.75% ränta så drar det ner inflationen lite iallfall. Sen om du själv är intresserad av nån branch kan du ju köpa en fond eller aktier i denna. Du kanske inte ska lägga in allt samtidigt eftersom börsen är rätt svajig nu utan sprida ut det över kanske hela året.

Bor du i en mindre ort? Hur mycket har bostadspriserna ökat där senaste åren? Känns lite tråkigt att ha bott i hyresbostad så länge och sen köpa när det är rekorddyrt. Samtidigt kan ju bostadspriserna se ut sähär länge till så det är nog lika bra att köpa och sluta slänga pengar i sjön, ni kan ju ta en längre bunden ränta om ni är rädda för att styrräntan höjs.
Senast redigerad av LagetBak 2021-05-22 kl. 13:35.
Citera
2021-05-22, 13:40
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Hur länge innan du behöver kapitalet? I antal år.

Ja asså jag har ett fast jobb och vi är två i hushållet , så förutom en bostadsinsats så har jag inget behov av pengarna nu . Så jag tänker om 10 år kanske .

Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Det finns sjyssta tjänster som exempelvis Lysa.se, det är ett utmärkt alternativ för en sån som dig. Försök inte bli en haj på värdepapper och spekulera inte bort din framtid om du inte är beredd att få en väldigt djup förståelse för hur värdeutvecklingen kan förutspås. På Lysa.se tar de en liten avgift (mindre än de flesta fonder) för att sköta allt det där åt dig. Du bara ställer in risknivån, sparhorisonten, sen lägger du in pengarna på ditt Lysa-konto.

Jag är för dålig på att bli bra på något sånt, jag knegar på och gör mina timmar på jobbet , men vill absolut inte slänga pengar i sjön när jag väl fått något . Men just som du säger är fonder ett bra alternativ. Vilken avkastning kan man räkna med på 5-10 år ?

Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Jag hade lagt kanske 100k i länsförsäkringar global indexnära, 50k i länsförsäkringar europa indexnära och 50k i avanza zero. Om du ska ha något på ett bankkonto så kan du ta klarna sparkonto med 0.75% ränta så drar det ner inflationen lite iallfall. Sen om du själv är intresserad av nån branch kan du ju köpa en fond eller aktier i denna. Du kanske inte ska lägga in allt samtidigt eftersom börsen är rätt svajig nu utan sprida ut det över kanske hela året.

Bor du i en mindre ort? Hur mycket har bostadspriserna ökat där senaste åren? Känns lite tråkigt att ha bott i hyresbostad så länge och sen köpa när det är rekorddyrt. Samtidigt kan ju bostadspriserna se ut sähär länge till så det är nog lika bra att köpa och sluta slänga pengar i sjön, ni kan ju ta en längre bunden ränta om ni är rädda för att styrräntan höjs.

Ja det kan vara värt att investera i fonder , jag har tänkt på det jag med, vill gärna lägga pengar där de växer , utan att behöva plugga på en jävla massa och sätta hjärtat i halsen varje gång börsen vänder .

Jag bor i Helsingborg, och tänker väl att jag ska flytta Max 20 minuter från stan . Här mitt i stan är det sjukt att köpa nu men jag lägger ändå galet mycket pengar på hyra varje månad . Men samtidigt som du säger år det ju farligt att köpa nu när allt är så enormt dyrt .
Citera
2021-05-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiCoLa
Ja asså jag har ett fast jobb och vi är två i hushållet , så förutom en bostadsinsats så har jag inget behov av pengarna nu . Så jag tänker om 10 år kanske .

Jag är för dålig på att bli bra på något sånt, jag knegar på och gör mina timmar på jobbet , men vill absolut inte slänga pengar i sjön när jag väl fått något . Men just som du säger är fonder ett bra alternativ. Vilken avkastning kan man räkna med på 5-10 år ?

Ja det kan vara värt att investera i fonder , jag har tänkt på det jag med, vill gärna lägga pengar där de växer , utan att behöva plugga på en jävla massa och sätta hjärtat i halsen varje gång börsen vänder .

Jag bor i Helsingborg, och tänker väl att jag ska flytta Max 20 minuter från stan . Här mitt i stan är det sjukt att köpa nu men jag lägger ändå galet mycket pengar på hyra varje månad . Men samtidigt som du säger år det ju farligt att köpa nu när allt är så enormt dyrt .
Om du ska hålla 10 år tycker jag indexfonderna är av intresse, dom har lägst eller ingen avgift och går i princip alltid upp på 10 år.

Sedan 2013 är följande:
DJ world index: 91%
OMX Stockholm 30: 87%

Länsförsäkringar global indexnära: 190%
Länsförsäkringar europa indexnära: 107%
Avanza zero: 142%

Kanske en teknikfond eller krypto kan vara bra på 10 års sikt också. Glöm inte att ha ett isk eller KF konto istället för AF, då blir skatten lägre.
Senast redigerad av LagetBak 2021-05-22 kl. 13:59.
Citera
2021-05-22, 14:04
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Om du ska hålla 10 år tycker jag indexfonderna är av intresse, dom har lägst eller ingen avgift och går i princip alltid upp på 10 år.

Sedan 2013 är följande:
DJ world index: 91%
OMX Stockholm 30: 87%

Länsförsäkringar global indexnära: 190%
Länsförsäkringar europa indexnära: 107%
Avanza zero: 142%

Kanske en teknikfond eller krypto kan vara bra på 10 års sikt också. Glöm inte att ha ett isk eller KF konto istället för AF, då blir skatten lägre.

Så var vänder jag mig för att köpande fonderna de fonderna då?
Citera
2021-05-22, 14:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Så var vänder jag mig för att köpande fonderna de fonderna då?
Enklast är väl att gå in på Avanza och regga dig. Tar 3 min med Bank-ID.

Sen väljer du en av deras automatiska fondrobotar.

Välj den Auto 1-6 som passar dina behov bäst. Sen är du klar - sparandet kommer sköta sig självt.
Citera
2021-05-22, 14:15
Medlem
Ja, Avanza är nog lättast. Som tidigare sa har dom också en tjänst där du kan justera hur länge du vill spara och till vilken risk, sen så sköts det automatiskt men till en lite högre avgift, tror det är 0.35% eller nått.
Citera
2021-05-22, 14:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Okej. Här är hur jag skulle lägga upp det.

50 % Amerikanska/internationella storbolag. Om du har Nordnet kör du deras SP500 indexfond. Sedan kompletterar du med valfri globalfond. Det ska vara olika fondbolag.

25 % Svenska tech/småbolag. Två fonder från olika förvaltare och fondbolag. Gärna en techfond och en småbolagsfond. Välj någon med låga avgifter.

25 % Svenska storbolag. 10 % Investor A eller B (den som är billigast). Sedan kompletterar du med ICA, Axfood och Swedish Match. Den här delen av portföljen är för att du ska äga en del aktier direkt. De är inte nödvändigtvis valda för att de kommer prestera bättre än storbolagsindex. Om du måste sälja under en krasch/kris så väljer du den aktie som sjunkit minst. (Kommer förmodligen vara Axfood eller Swedish Match)

Aktieutdelningarna fördelar du jämnt mellan fonderna.
Citera
2021-05-22, 15:14
Medlem
Jag hade inte lagt din farsas hårt förtjänade pengar på krypto, nu är jag inte ens emot krypto och investerar själv i det men jag anser på något sätt att pengar man ärver blir bäst om man pla erar i något tråkigare saker som fastighet mark eller en global indexnära fond.
Sen pengarna man tjänar själv kan man lägga i krypto och pennystocks mm.

Men detta är bara en åsikt utav många och är varken rätt eller fel
Citera
2021-05-22, 15:51
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ja, Avanza är nog lättast. Som tidigare sa har dom också en tjänst där du kan justera hur länge du vill spara och till vilken risk, sen så sköts det automatiskt men till en lite högre avgift, tror det är 0.35% eller nått.

Har ett konto på Avanza , det är nog värt att lära sig ordentligt . Tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Okej. Här är hur jag skulle lägga upp det.

50 % Amerikanska/internationella storbolag. Om du har Nordnet kör du deras SP500 indexfond. Sedan kompletterar du med valfri globalfond. Det ska vara olika fondbolag.

25 % Svenska tech/småbolag. Två fonder från olika förvaltare och fondbolag. Gärna en techfond och en småbolagsfond. Välj någon med låga avgifter.

25 % Svenska storbolag. 10 % Investor A eller B (den som är billigast). Sedan kompletterar du med ICA, Axfood och Swedish Match. Den här delen av portföljen är för att du ska äga en del aktier direkt. De är inte nödvändigtvis valda för att de kommer prestera bättre än storbolagsindex. Om du måste sälja under en krasch/kris så väljer du den aktie som sjunkit minst. (Kommer förmodligen vara Axfood eller Swedish Match)

Aktieutdelningarna fördelar du jämnt mellan fonderna.

Jag förstår att det är en del att lära sig , men det är värt , jag uppskattar ditt upplägg . Just storbolag är nog värt att satsa på , de kommer inte gå back . Men samtidigt vet man inte vad man gamblar med om 5 år .

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag hade inte lagt din farsas hårt förtjänade pengar på krypto, nu är jag inte ens emot krypto och investerar själv i det men jag anser på något sätt att pengar man ärver blir bäst om man pla erar i något tråkigare saker som fastighet mark eller en global indexnära fond.
Sen pengarna man tjänar själv kan man lägga i krypto och pennystocks mm.

Men detta är bara en åsikt utav många och är varken rätt eller fel

Där är vi helt överens . Tror inte min Far blivit så glad om hans livsbesparingar blev 10 k och en korvmacka. Tror med på långsamma och säkra investeringar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in