Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Hur länge innan du behöver kapitalet? I antal år.
Ja asså jag har ett fast jobb och vi är två i hushållet , så förutom en bostadsinsats så har jag inget behov av pengarna nu . Så jag tänker om 10 år kanske .
Citat:
Ursprungligen postat av
Flyktingboende
Det finns sjyssta tjänster som exempelvis Lysa.se, det är ett utmärkt alternativ för en sån som dig. Försök inte bli en haj på värdepapper och spekulera inte bort din framtid om du inte är beredd att få en väldigt djup förståelse för hur värdeutvecklingen kan förutspås. På Lysa.se tar de en liten avgift (mindre än de flesta fonder) för att sköta allt det där åt dig. Du bara ställer in risknivån, sparhorisonten, sen lägger du in pengarna på ditt Lysa-konto.
Jag är för dålig på att bli bra på något sånt, jag knegar på och gör mina timmar på jobbet , men vill absolut inte slänga pengar i sjön när jag väl fått något . Men just som du säger är fonder ett bra alternativ. Vilken avkastning kan man räkna med på 5-10 år ?
Citat:
Ursprungligen postat av
LagetBak
Jag hade lagt kanske 100k i länsförsäkringar global indexnära, 50k i länsförsäkringar europa indexnära och 50k i avanza zero. Om du ska ha något på ett bankkonto så kan du ta klarna sparkonto med 0.75% ränta så drar det ner inflationen lite iallfall. Sen om du själv är intresserad av nån branch kan du ju köpa en fond eller aktier i denna. Du kanske inte ska lägga in allt samtidigt eftersom börsen är rätt svajig nu utan sprida ut det över kanske hela året.
Bor du i en mindre ort? Hur mycket har bostadspriserna ökat där senaste åren? Känns lite tråkigt att ha bott i hyresbostad så länge och sen köpa när det är rekorddyrt. Samtidigt kan ju bostadspriserna se ut sähär länge till så det är nog lika bra att köpa och sluta slänga pengar i sjön, ni kan ju ta en längre bunden ränta om ni är rädda för att styrräntan höjs.
Ja det kan vara värt att investera i fonder , jag har tänkt på det jag med, vill gärna lägga pengar där de växer , utan att behöva plugga på en jävla massa och sätta hjärtat i halsen varje gång börsen vänder .
Jag bor i Helsingborg, och tänker väl att jag ska flytta Max 20 minuter från stan . Här mitt i stan är det sjukt att köpa nu men jag lägger ändå galet mycket pengar på hyra varje månad . Men samtidigt som du säger år det ju farligt att köpa nu när allt är så enormt dyrt .