• 1
  • 2
2021-05-22, 22:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiCoLa
Min far gick olyckligtvis bort 20-30 år för tidigt. Utan att avslöja för mkt så har jag och min bror fått ärva en fastighet som nu sålts för 1,4 millar . Vi delar det men har bestämt att 1/3 ska gå till vår mamma.

Efter att mäklaren Tagit sin del räknar vi med att få runt 400 k var .

Så, Jag bor i en hyresrätt med fasta utgifter runt 9000 varje månad, så en bostadsrätt eller radhus är givetvis prio nummer ett eftersom jag är trött på att slänga pengar i sjön.

Insatsen blir ca 100 - 150k och både jag och sambon är såna som inte köper nya möbler (förutom säng ) utan gärna hittar bra och billigt begagnat.

Frågan är, hur ska man förvalta övrigt arv ? Att låta de ligga still så banken är helt uteslutet då man inte tjänar ett öre på det. Allt de här snacket om kryptovalutor är ett alternativ men för riskabelt . Vad tipsar Flashback om ? Hur får jag ett startkapital att växa ?

Glöm inte att ni ska betala skatt för mellanskillnaden av vad din far gav för huset och vad ni fick in på kontot efter försäljningen.

Beklagar din fars tidiga bortgång.
Citera
2021-05-22, 22:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Om du ska hålla 10 år tycker jag indexfonderna är av intresse, dom har lägst eller ingen avgift och går i princip alltid upp på 10 år.

Sedan 2013 är följande:
DJ world index: 91%
OMX Stockholm 30: 87%

Länsförsäkringar global indexnära: 190%
Länsförsäkringar europa indexnära: 107%
Avanza zero: 142%

Kanske en teknikfond eller krypto kan vara bra på 10 års sikt också. Glöm inte att ha ett isk eller KF konto istället för AF, då blir skatten lägre.

Sedan 2013 men för lite drygt ett år sedan så såg det väsentligt sämre ut även om coronadippen gick över. Var beredd på att börserna går både upp och ner.
Citera
2021-05-23, 03:29
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Glöm inte att ni ska betala skatt för mellanskillnaden av vad din far gav för huset och vad ni fick in på kontot efter försäljningen.

Beklagar din fars tidiga bortgång.

Tack för kondoleansen. Min far gav inte ett korvöre för det är ett semesterhus mitt ute i skogen som hans förändrar byggde på 60 talet
Citera
2021-05-23, 03:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack för kondoleansen. Min far gav inte ett korvöre för det är ett semesterhus mitt ute i skogen som hans förändrar byggde på 60 talet

Då kan det vara så att ni ska betala 22% skatt på i princip alla pengarna ni fick för huset. Det lär inte skatteverket missa.

"Vilket värde som anges i bouppteckningen är irrelevant för vilken vinstskatt som ska betalas. De värden som är av intresse är vad ni säljer fastigheten för, i ditt exempel 1,2 milj, och*anskaffningsvärdet, dvs 50 000 kr, vilket dras av från försäljningspriset, 44:13-14 inkomstskattelagen (IL). Om er mor har haft några förbättringskostnader, t.ex. för renovering, får också dessa dras av från försäljningspriset, precis som eventuella mäklarkostnader ni har. Att ni använder er av er mors anskaffningskostnad och eventuella förbättringskostnader beror på att man vid arv inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation, 44:21 IL.

Den mellanskillnad ni fått efter uträkning enligt ovan blir det belopp som beskattas. Skattesatsen är 30 %, men då endast 22/30 av vinsten beskattas för privatbostadsfastighet blir det i praktiken så att man betalar 22 % skatt,*"
Senast redigerad av Ringhals3 2021-05-23 kl. 03:50.
Citera
2021-05-23, 16:52
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Då kan det vara så att ni ska betala 22% skatt på i princip alla pengarna ni fick för huset. Det lär inte skatteverket missa.

"Vilket värde som anges i bouppteckningen är irrelevant för vilken vinstskatt som ska betalas. De värden som är av intresse är vad ni säljer fastigheten för, i ditt exempel 1,2 milj, och*anskaffningsvärdet, dvs 50 000 kr, vilket dras av från försäljningspriset, 44:13-14 inkomstskattelagen (IL). Om er mor har haft några förbättringskostnader, t.ex. för renovering, får också dessa dras av från försäljningspriset, precis som eventuella mäklarkostnader ni har. Att ni använder er av er mors anskaffningskostnad och eventuella förbättringskostnader beror på att man vid arv inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation, 44:21 IL.

Den mellanskillnad ni fått efter uträkning enligt ovan blir det belopp som beskattas. Skattesatsen är 30 %, men då endast 22/30 av vinsten beskattas för privatbostadsfastighet blir det i praktiken så att man betalar 22 % skatt,*"

Helvete ,
Budet ligger nu på strax under 2,5 miljoner . Ska pappa staten ta 22 % av det ?
Citera
2021-05-23, 17:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Helvete ,
Budet ligger nu på strax under 2,5 miljoner . Ska pappa staten ta 22 % av det ?

Ja om den är köpt för typ noll men ni får dra av mäklararvodet.

Förr hade ni fått betala 30% arvsskatt på taxeringsvärdet också!

Då hade de 2,5 miljonerna ni ärvde krympt till 1,5 miljoner, vänsterpartiet vill att det ska bli så igen.
Citera
2021-05-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ja om den är köpt för typ noll men ni får dra av mäklararvodet.

Förr hade ni fått betala 30% arvsskatt på taxeringsvärdet också!

Då hade de 2,5 miljonerna ni ärvde krympt till 1,5 miljoner, vänsterpartiet vill att det ska bli så igen.
Hur bevisar man att man renoverat? Ska man spara alla kvitton från bygghandel och sånt?
Citera
2021-05-23, 20:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hur bevisar man att man renoverat? Ska man spara alla kvitton från bygghandel och sånt?

Det är väl mest fakturor från hantverkare det brukar handla om.
Citera
2021-05-23, 21:09
Medlem
Citat:
Det är väl mest fakturor från hantverkare det brukar handla om.
Tänker att även om man renoverar själv kan det kostar ett par hundratusen som är värt att dra av.
Citera
2021-05-23, 21:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tänker att även om man renoverar själv kan det kostar ett par hundratusen som är värt att dra av.

Har för mig att man inte får dra av för eget arbete men nu är jag verkligen i utkanten av mitt kompetensområde!
Citera
2021-05-24, 08:42
Medlem
ChiCoLas avatar
Fy fan vad kasst då kunde man lika gärna behållt skiten om man ska få leva på kaffepengarna. Jävlar vad piss.

Tycker ni att man ska köpa eget boende nu ? Eller år det alldeles för höga priser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in