Citat:
Lite dyrt objekt i mina ögon. Tänk på att byggnadsår 1909 oftast betyder att det är äldre än så. Det var ett nytt fastighetsregister som infördes 1909-10 där alla hus sattes till byggnadsår 1909 även om det var äldre och mäklare är i allmänhet lata och tar inte reda på det verkliga byggnadsåret som ofta är känt.Har 70 kvm nu, en trea.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral
Ingen källare på den kåken.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral
Ingen källare på den kåken.
Annars lever jag efter principen att ha en marginal på minst 10% av nettoinkomsten. Jag har haft och har hus helt själv sedan 1987, det nuvarande köpte jag december 2019 för lite umder 2 miljoner före lagfart och utökade pantbrev. Ränta + amortering är idag 4500kr/månad före skatteavdrag. El 1300kr/mån efter byte av elpanna till luftvattenvärmepump. Den mindre elförbrukningen betalar pumpen på 6 år. 1200kr/mån för övrigt ger boendekostnad på 7000kr/mån.
Huset har källare vilket alltid är en risk men då den är helt torr trots 50 år gammal tätning. Det hjälper antagligen att det går gruvgångar i marken under. Inget utöver delar av elsystemet samt garagets papptak behövde renoveras. Ny elcentral och en del ledningar är åtgärdade. Papptaket återstår. Värmepumpen finansierades med avkastning från aktieportföljen, resten från den summa pengar på 50k jag brukar sätta av vid husköp för att fixa felaktigheter som alltid finns i äldre hus. Det är byggt 1969 och senaste renovering 2005 som var nästan allt inuti och alla fönster. Maskinerna är nyare än så. Jag har en buffert på dryga 100k för eventualiteter. Pumpen kom med en försäkring som i 6 år täcker villaförsäkringens åldersavdrag om det händer något dyrt med den. Fasad av mexitegel och gavelspetsarna i lärkträ. Kräver inte mycket underhåll. Enplan 109 kvm med hel källare och fristående garage. Mindre västskånsk ort nära flera städer.
Det objektet du tittar på bör kollas upp vad gäller vatten och avlopp om ledningarna har bytts på sistone eller ej. Samma med elsystemet. Det ser ganska fräscht ut men det fanns inga bilder på våtrummen men de lär du ju se vid visningen.