• 4
  • 5
2021-05-25, 14:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Har 70 kvm nu, en trea.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral

Ingen källare på den kåken.
Lite dyrt objekt i mina ögon. Tänk på att byggnadsår 1909 oftast betyder att det är äldre än så. Det var ett nytt fastighetsregister som infördes 1909-10 där alla hus sattes till byggnadsår 1909 även om det var äldre och mäklare är i allmänhet lata och tar inte reda på det verkliga byggnadsåret som ofta är känt.

Annars lever jag efter principen att ha en marginal på minst 10% av nettoinkomsten. Jag har haft och har hus helt själv sedan 1987, det nuvarande köpte jag december 2019 för lite umder 2 miljoner före lagfart och utökade pantbrev. Ränta + amortering är idag 4500kr/månad före skatteavdrag. El 1300kr/mån efter byte av elpanna till luftvattenvärmepump. Den mindre elförbrukningen betalar pumpen på 6 år. 1200kr/mån för övrigt ger boendekostnad på 7000kr/mån.

Huset har källare vilket alltid är en risk men då den är helt torr trots 50 år gammal tätning. Det hjälper antagligen att det går gruvgångar i marken under. Inget utöver delar av elsystemet samt garagets papptak behövde renoveras. Ny elcentral och en del ledningar är åtgärdade. Papptaket återstår. Värmepumpen finansierades med avkastning från aktieportföljen, resten från den summa pengar på 50k jag brukar sätta av vid husköp för att fixa felaktigheter som alltid finns i äldre hus. Det är byggt 1969 och senaste renovering 2005 som var nästan allt inuti och alla fönster. Maskinerna är nyare än så. Jag har en buffert på dryga 100k för eventualiteter. Pumpen kom med en försäkring som i 6 år täcker villaförsäkringens åldersavdrag om det händer något dyrt med den. Fasad av mexitegel och gavelspetsarna i lärkträ. Kräver inte mycket underhåll. Enplan 109 kvm med hel källare och fristående garage. Mindre västskånsk ort nära flera städer.

Det objektet du tittar på bör kollas upp vad gäller vatten och avlopp om ledningarna har bytts på sistone eller ej. Samma med elsystemet. Det ser ganska fräscht ut men det fanns inga bilder på våtrummen men de lär du ju se vid visningen.
Citera
2021-05-25, 14:41
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Jag har alltid varit väldigt försiktig med pengar och haft goda marginaler jämfört med mina vänner. Troligen pga fattig uppväxt och att jag inte vill hamna där igen.

Nu är jag väldigt sugen på att flytta till hus men tycker det är lite läskigt att det inte blir så mycket kvar när alla budgetposter är betalda.

Här är min nuvarande budget:
https://i.imgur.com/8GnizzA.png

Som ni ser så har jag en rätt bra lön och nästan 5 tusen kvar i månaden även efter sparanden och lyxutgifter som restaurangbesök och sånt. Bilen är privatleasad och bostaden är en hyresrätt som är rätt dyr(bredband ingår, därav 0 kr där).

Jag har senaste åren varit van att ha 5-10 tusen kvar efter alla utgifter pga levt snålt, tycker redan att dagens budget känns lite läskig även om det ju på pappret går ihop alldeles utmärkt även om jag blir sjukt eller arbetslös(låg risk pga ingenjör). Bytte nyligen till den dyrare lägenheten jag bor i samt skaffade privatleasingen.

Om jag skulle köpa ett hus så skulle bostadsutgifterna gå upp några tusen till, till runt 11-12k/månad.
Då blir det bara strax över 2 tusen kvar... De pengarna är ju sånt som går till typ ny dator, motorcykel, oplanerade saker, bio, frisör osv. Iofs skulle jag kunna minska fondsparet då eftersom syftet med det är att spara till hus...

Samtidigt så innebär ju hus vissa utgifter som kanske inte syns på pappret samt risken om något händer, dock så räknar jag med att ha en buffert på iaf 50 tusen liggandes.

Som ni märker vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har ni några bra råd?
Jag saknar två oerhört viktiga poster i din budget.

Det är privat sjukförsäkring, samt inkomstförsäkring.

Vården blir sämre och sämre (generellt sett) i Sverige, och du är rätt utsatt som ensam patient om du inte får den hjälp du behöver. Med ett försäkringsbolag i ryggen, så kommer du till kompetenta läkare, och fungerar det ändå inte så bråkar försäkringsbolaget åt dig.

Du bor rätt dyrt för att vara ensamstående, och kostnaderna för uteliv kan du nog kapa lite.

Jag tycker att du ska vänta med hus till dess att du kan dela kostnaden med någon. Marginalerna är små. Frågan är hur mycket du har i ”likvida” medel?

Är du händig? Då kan du köpa dig ett renoveringsobjekt, eller ett hus där du kan bygga en uthyrningsdel. Med dagens låga räntor betalar det sig.
Citera
2021-05-25, 20:29
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Ett tips är att flytta till Norrland i stället. Den där kåken går för 250-300.000:- här och jag skulle bara fnysa åt den om jag hade varit spekulant åt den och då tjänar jag 5000:- mindre i månaden än du. Sjukt ovärt helt enkelt.

Försök att flytta längre bort där du inte konkurrerar med galna barnfamiljer som desperat slänger in allt de har och inte har för att kunna komma bort ifrån misären i staden.

Ja, problemet är ju att jag väldigt gärna vill bo ungefär där jag bor eftersom jag har familj, vänner och ett bra jobb här. Detta är en rätt prisvärd kåk och jag skulle inte bli förvånad om slutpriset landar strax över 3 miljoner, men då har jag lagt ner för längesen såklart. Det var MÅNGA där på visningen idag.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det objektet du tittar på bör kollas upp vad gäller vatten och avlopp om ledningarna har bytts på sistone eller ej. Samma med elsystemet. Det ser ganska fräscht ut men det fanns inga bilder på våtrummen men de lär du ju se vid visningen.

Våtrummen var det tråkigaste på visningen men inte akut renoveringsbehov, bara gammalt och fult. Vatten och avlopp är kommunalt, elen såg ok ut men inte mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag saknar två oerhört viktiga poster i din budget.

Det är privat sjukförsäkring, samt inkomstförsäkring.

Vården blir sämre och sämre (generellt sett) i Sverige, och du är rätt utsatt som ensam patient om du inte får den hjälp du behöver. Med ett försäkringsbolag i ryggen, så kommer du till kompetenta läkare, och fungerar det ändå inte så bråkar försäkringsbolaget åt dig.

Du bor rätt dyrt för att vara ensamstående, och kostnaderna för uteliv kan du nog kapa lite.

Jag tycker att du ska vänta med hus till dess att du kan dela kostnaden med någon. Marginalerna är små. Frågan är hur mycket du har i ”likvida” medel?

Är du händig? Då kan du köpa dig ett renoveringsobjekt, eller ett hus där du kan bygga en uthyrningsdel. Med dagens låga räntor betalar det sig.

Inkomstförsäkring har jag(Ligger med i a-kasseposten), privat sjukförsäkring har jag aldrig tittat noga på, men det verkar sjukt dyrt.

Jo, jag bor dyrt, men jag spenderar mycket tid hemma och jag var jäkligt trött på att vantrivas med oljud, kassa grannar och lite utrymme till hobbies.
Uteliv är nog lite lägre än vad det står just nu med tanke på pandemin.

Ja, jag är händig, men jag vill ha ett ställe jag åtminstone kan flytta in i utan akut renoveringsbehov.
Citera
2021-05-26, 10:18
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ja, problemet är ju att jag väldigt gärna vill bo ungefär där jag bor eftersom jag har familj, vänner och ett bra jobb här. Detta är en rätt prisvärd kåk och jag skulle inte bli förvånad om slutpriset landar strax över 3 miljoner, men då har jag lagt ner för längesen såklart. Det var MÅNGA där på visningen idag.

Våtrummen var det tråkigaste på visningen men inte akut renoveringsbehov, bara gammalt och fult. Vatten och avlopp är kommunalt, elen såg ok ut men inte mer än så.

Inkomstförsäkring har jag(Ligger med i a-kasseposten), privat sjukförsäkring har jag aldrig tittat noga på, men det verkar sjukt dyrt.

Jo, jag bor dyrt, men jag spenderar mycket tid hemma och jag var jäkligt trött på att vantrivas med oljud, kassa grannar och lite utrymme till hobbies.
Uteliv är nog lite lägre än vad det står just nu med tanke på pandemin.

Ja, jag är händig, men jag vill ha ett ställe jag åtminstone kan flytta in i utan akut renoveringsbehov.
Tre millar är inte så mycket. Köp om det är ditt drömhus! Det är ont om bra hus. Här där jag bor kostar ”drömhusen” 8-13 miljonisar. :O

Vad menar du med sjukt dyrt för en privat sjukförsäkring?
Citera
2021-05-26, 11:03
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Det du egentligen inte räknat med här är oförutsedda utgifter som hus kan ge. finns du har ett fondspar, men låt säga att taket börjar läcka.. värmepumpen går sönder.. tvättmaskinen behöver bytas.. random el-fel.. sådant kostar en del. Och i värsta av världar så kommer nog fan både värmepump och takläckan samma månad.

Jag har en hyra på närmare 15.000 i månaden, för det kan jag mer eller mindre köpa en kåk för 5-6 mille minst och landa på samma månadskostnad.. förutsatt att jag inte behöver renovera.

Visst en hyresrätt är ingen investering - men det låter dig ha bättre kontroll på månadskostnaden.
En villa kan ge dig en vinst på en hel del pengar i slutändan. men också kosta dig skjortan när det väl behövs

Det är fel att räkna så utan att begrunda kontantinsatsen på 825k som ska upp för ett hus för 5,5 mille, samt ditt lånetak på 4,5 * årsinkomsten vilket innebär att du behöver en inkomst på ca 85k/mån för att ro iland ett hus i den prisklassen, om du inte vill amortera 1 procentenhet mer (vilket blir en del på dyra kåkar).

Slutsats: Bara för att man kan hosta upp 15k i hyra varje månad innebär det inte per automatik att du kan driva runt ett i inköp dyrt hus.
Citera
2021-05-26, 11:04
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Har 70 kvm nu, en trea.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral

Ingen källare på den kåken.

Trevligt hus! Härlig tomt med massa fin potential. Hade själv velat ha så mkt utrymme att stuva in både bilar och hojar i.

Köp om det känns rätt! Ser ju fräscht ut på bilderna men undersök noga och känn, lukta och titta massvis innan du budar.
Citera
2021-05-26, 18:40
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Tre millar är inte så mycket. Köp om det är ditt drömhus! Det är ont om bra hus. Här där jag bor kostar ”drömhusen” 8-13 miljonisar. :O

Vad menar du med sjukt dyrt för en privat sjukförsäkring?

Problemet är att jag är själv och bara har några hundra tusen i insats. Banken säger stopp vid 2,5 mille trots att jag har hyfsad lön. Hade jag haft en partner hade vi kunnat köpa för typ 5 mille så då hade det ju inte varit något snack.
Citera
2021-05-27, 16:22
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Problemet är att jag är själv och bara har några hundra tusen i insats. Banken säger stopp vid 2,5 mille trots att jag har hyfsad lön. Hade jag haft en partner hade vi kunnat köpa för typ 5 mille så då hade det ju inte varit något snack.
Det där med insatskrav är en skitregel. Vi stoppade in 100’ kontant på vår första lgh som kostade 1.4 millar inklusive renovering. Två vettiga löner, och ett kort möte hos banken, var allt som krävdes.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in