2021-05-23, 12:00
Medlem
-=Damian=-s avatar
Det du egentligen inte räknat med här är oförutsedda utgifter som hus kan ge. finns du har ett fondspar, men låt säga att taket börjar läcka.. värmepumpen går sönder.. tvättmaskinen behöver bytas.. random el-fel.. sådant kostar en del. Och i värsta av världar så kommer nog fan både värmepump och takläckan samma månad.

Jag har en hyra på närmare 15.000 i månaden, för det kan jag mer eller mindre köpa en kåk för 5-6 mille minst och landa på samma månadskostnad.. förutsatt att jag inte behöver renovera.

Visst en hyresrätt är ingen investering - men det låter dig ha bättre kontroll på månadskostnaden.
En villa kan ge dig en vinst på en hel del pengar i slutändan. men också kosta dig skjortan när det väl behövs
Citera
2021-05-23, 12:47
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jävligt drygt att sitta med en hög boendekostnad. Man det är ju ett personligt val man gör ifall man värderar ett dyrt boende högt. Tyvärr är det dock många som bor på de större orterna som inte kan komma undan en hög boendekostnad hur de än gör.

I övrigt såg det väl ganska sunt ut. Du lär inte få vara med i Lyxfällan de närmaste säsongerna!

Hög boendekostnad är verkligen drygt. Föreställ att 4 av 8 timmar på jobbet varje dag går åt till enbart tak över huvudet. Tråkigt liv
Citera
2021-05-23, 12:58
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Det du egentligen inte räknat med här är oförutsedda utgifter som hus kan ge. finns du har ett fondspar, men låt säga att taket börjar läcka.. värmepumpen går sönder.. tvättmaskinen behöver bytas.. random el-fel.. sådant kostar en del. Och i värsta av världar så kommer nog fan både värmepump och takläckan samma månad.

Jag har en hyra på närmare 15.000 i månaden, för det kan jag mer eller mindre köpa en kåk för 5-6 mille minst och landa på samma månadskostnad.. förutsatt att jag inte behöver renovera.

Visst en hyresrätt är ingen investering - men det låter dig ha bättre kontroll på månadskostnaden.
En villa kan ge dig en vinst på en hel del pengar i slutändan. men också kosta dig skjortan när det väl behövs

Ja, jag har ju ett sparande och räknar även med att ha en buffert på 50-10 tusen beroende på hur fräscht hus jag hittar. Ju mer nyrenoverat det är, desto högre ingångspris men lägre buffert tänker jag mig. Hade jag kunnat hyra ett hus så hade jag varit skitnöjd men det verkar också väldigt svårt just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Hög boendekostnad är verkligen drygt. Föreställ att 4 av 8 timmar på jobbet varje dag går åt till enbart tak över huvudet. Tråkigt liv

Nu är det runt 30% för min del, men jag vet inte om det är så trist. Jag spenderar mycket tid i min bostad och tycker det är viktigt att trivas där. Hade jag varit ute på annat varje kväll och helg så hade jag nog prioriterat annorlunda.
Citera
2021-05-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Har du något konkret som pekar på att bostadsmarknaden kommer bli ljumnare om 6-12 månader?

https://www.youtube.com/watch?v=w-kO4BfbQu4

Se det här och andra relaterade videos, samma snubbe förutspådde kraschen 2008.
Citera
2021-05-24, 17:14
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
https://www.youtube.com/watch?v=w-kO4BfbQu4

Se det här och andra relaterade videos, samma snubbe förutspådde kraschen 2008.

Tja, alltså säger man att det ska krascha hela tiden så får man ju till slut rätt. Har han inte sagt något om krasch förrän nu och inte gjorde det förra gången heller förrän precis innan kraschen så är det väl relevant.
Citera
2021-05-24, 17:22
Medlem
Citat:
Jag har alltid varit väldigt försiktig med pengar och haft goda marginaler jämfört med mina vänner. Troligen pga fattig uppväxt och att jag inte vill hamna där igen.

Nu är jag väldigt sugen på att flytta till hus men tycker det är lite läskigt att det inte blir så mycket kvar när alla budgetposter är betalda.

Här är min nuvarande budget:
https://i.imgur.com/8GnizzA.png

Som ni ser så har jag en rätt bra lön och nästan 5 tusen kvar i månaden även efter sparanden och lyxutgifter som restaurangbesök och sånt. Bilen är privatleasad och bostaden är en hyresrätt som är rätt dyr(bredband ingår, därav 0 kr där).

Jag har senaste åren varit van att ha 5-10 tusen kvar efter alla utgifter pga levt snålt, tycker redan att dagens budget känns lite läskig även om det ju på pappret går ihop alldeles utmärkt även om jag blir sjukt eller arbetslös(låg risk pga ingenjör). Bytte nyligen till den dyrare lägenheten jag bor i samt skaffade privatleasingen.

Om jag skulle köpa ett hus så skulle bostadsutgifterna gå upp några tusen till, till runt 11-12k/månad.
Då blir det bara strax över 2 tusen kvar... De pengarna är ju sånt som går till typ ny dator, motorcykel, oplanerade saker, bio, frisör osv. Iofs skulle jag kunna minska fondsparet då eftersom syftet med det är att spara till hus...

Samtidigt så innebär ju hus vissa utgifter som kanske inte syns på pappret samt risken om något händer, dock så räknar jag nmed att ha en buffert på iaf 50 tusen liggandes.

Som ni märker vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har ni några bra råd?
Jag sparar minst 10.000 per månad. Jag är iofs ganska underbetald.
Citera
2021-05-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Joo de är klart, levnadsstandard är en lyx man oftast vill ha!

Många ekonomiska människor som förespråkar 1/10 regeln.

Det är ju väldigt mycket pengar med bil och helt pragmatiskt, utöver "status" och intresse så är det ju helt meningslöst att ha en nyare och dyrare bil. Men många har ju ett intresse för bil men då ska man ju vara medveten om att de kostar mycket.

https://www.financialsamurai.com/the...e-must-follow/

Har aldrig hört talas om den "regeln" tidigare, men det är ju totalkostnaden som är intressant, dvs skatter, försäkring, driftkostnader osv kontra övriga utgifter.

En bil som är dyrare i inköp kan bli billigare totalt sett över tid än en gammal (speciellt om man inte kan underhålla den själv)

Jag tror de flesta med bilintresse även vet vad de kostar...
Citera
2021-05-24, 18:02
Medlem
autostoperkas avatar
Ja, det är läskigt att äga ett hus, dessutom helt själv ( en inkomst).

Du får göra en detaljerad budget för det, ta in alla kostnader och se hur mkt blir kvar.

Dessutom måste man ha buffert på typ 3 månadslöner minst, efter man lagt in pengarna för insatsen.
Citera
2021-05-24, 22:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Många ekonomiska människor som förespråkar 1/10 regeln.

https://www.financialsamurai.com/the...e-must-follow/
Ekonomiska människor, för att inte säga snåla
Förstår inte varför kvoten bilpris/inkomst är så helig. Eget kapital i förhållande till bilpris är väl ett mer relevant mått.
Sedan får man räkna med att det är en stor sunk cost att köpa en kärra. Man måste leva lite också, inte bara gneta.

Edit: Din länk har lite orealistiska siffror från ett svenskt perspektiv: nej, man behöver inte tjäna 300 KUSD (2.5 MSEK) för att leva medelklassliv med familj.
Senast redigerad av Enterprise 2021-05-24 kl. 22:31.
Citera
2021-05-24, 23:40
Medlem
Citat:
Har 70 kvm nu, en trea.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral

Ingen källare på den kåken.

Ett tips är att flytta till Norrland i stället. Den där kåken går för 250-300.000:- här och jag skulle bara fnysa åt den om jag hade varit spekulant åt den och då tjänar jag 5000:- mindre i månaden än du. Sjukt ovärt helt enkelt.

Försök att flytta längre bort där du inte konkurrerar med galna barnfamiljer som desperat slänger in allt de har och inte har för att kunna komma bort ifrån misären i staden.
Citera
2021-05-25, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Ett tips är att flytta till Norrland i stället. Den där kåken går för 250-300.000:- här och jag skulle bara fnysa åt den om jag hade varit spekulant åt den och då tjänar jag 5000:- mindre i månaden än du. Sjukt ovärt helt enkelt.

Försök att flytta längre bort där du inte konkurrerar med galna barnfamiljer som desperat slänger in allt de har och inte har för att kunna komma bort ifrån misären i staden.

Men vad finns det för jobb i den stad du bor i då? T.om i Kiruna kostar en vanlig villa 3 miljoner SEK. Klart det finns mindre byar i Norrland med de priserna men de enda som kan bo där är de som arbetar remote inom IT.
Citera
2021-05-25, 06:40
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ekonomiska människor, för att inte säga snåla
Förstår inte varför kvoten bilpris/inkomst är så helig. Eget kapital i förhållande till bilpris är väl ett mer relevant mått.
Sedan får man räkna med att det är en stor sunk cost att köpa en kärra. Man måste leva lite också, inte bara gneta.

Edit: Din länk har lite orealistiska siffror från ett svenskt perspektiv: nej, man behöver inte tjäna 300 KUSD (2.5 MSEK) för att leva medelklassliv med familj.

Givetvis väldigt hårt, lever själv inte upp till den men faktum är att de finns många därute som har en bruttolön på 30-35k och köper bilar för en halvmiljon.

Lägger lån på 10-15 år. Betalar halva bilen bara i ränta.

Det är klart man "har råd" men i själva verket är det ju extremt mycket pengar som bara försvinner.

Bil är absolut den vanligaste fällan att fastna med sina kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in