2021-05-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag har egentligen varit sugen på att flytta till hus länge, men marknaden är galen och det är svårt att hitta, så jag bytte upp mig till en bättre lägenhet så länge.

Har inte behov nej, men jag är trött på att bo i lägenhet och ha folk inpå hela tiden. Ska flytta ut på landet där det är lugnare, det är ett nöje för mig.

Har du kalkylerat med denna post - hur blir det med bilåkning i mil o kostnader efter husflytt

Mindre - Lika - Mer
Citera
2021-05-22, 14:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Har inte behov nej, men jag är trött på att bo i lägenhet och ha folk inpå hela tiden. Ska flytta ut på landet där det är lugnare, det är ett nöje för mig.
Det finns en tid i människans liv när vi söker något mer. Känner du att du vill flytta till ett hus så gör det. Om inte himlen faller ner (typ allvarlig skada, missbruk etc) så kommer du kunna handskas med kostnaden. Bättre att ta steget som ung och återvända till lägenhet om det ändå var det bättre valet än att sitta fast i lägenheten och undra hur det skulle varit med sin egen lilla täppa även sedan du blivit gammal.
Citera
2021-05-22, 14:58
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Har du kalkylerat med denna post - hur blir det med bilåkning i mil o kostnader efter husflytt

Mindre - Lika - Mer

Lite mindre troligtvis, men eftersom jag privatleasar så är den stora posten konstant, förbrukningen är rätt låg och kanske skiljer några hundralappar bara.
Citera
2021-05-22, 15:25
Medlem
Citat:
Lite mindre troligtvis, men eftersom jag privatleasar så är den stora posten konstant, förbrukningen är rätt låg och kanske skiljer några hundralappar bara.

Men kommer du inte att bo avigare till = mer bilkörning
Citera
2021-05-22, 15:27
Medlem
Citat:

A-kassan är akademikernas akassa inkl inkomstförsäkring.

Hur mycket får du ut med inkomstförsäkringen? Är den extra kostnaden värt det nu efter de har höjt a-kassan.
Citera
2021-05-22, 16:12
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Men kommer du inte att bo avigare till = mer bilkörning

Njae, eftersom jag letar efter ett hus som ligger mellan där jag bor nu och jobbet så borde det bli lite mindre, iofs blir det lite längre när jag ska storhandla eller hälsa på polare/familj men det borde gå jämnt ut i värsta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Hur mycket får du ut med inkomstförsäkringen? Är den extra kostnaden värt det nu efter de har höjt a-kassan.
Det står i budgeten men ja jag tycker det är värt det för peace of mind, dessutom hävdar de att höjningen är temporär.
Citera
2021-05-22, 16:16
Medlem
Hur bor du nu kvm-mässigt o hur är huset - byggt när - med eller utan källare
Citera
2021-05-22, 16:24
Medlem
Marginalerna finns ju. Du måste bara välja själv vad du vill skära ner på, det kan inte vi svara på.

Frågar du mig känns bilen orimligt dyr. Är det bara en bruksbil fr. A-B du vill ha hade jag sparat de 4k i 4 månader och köpt en gammal kärra av någon gammal pensionär som rullat max 10-15000 mil.
Citera
2021-05-22, 16:25
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Hur bor du nu kvm-mässigt o hur är huset - byggt när - med eller utan källare

Har 70 kvm nu, en trea.
Vet ju inte vilket hus det blir, går på visningar när jag kan. Ska på en visning nu på tisdag:
https://www.lansfast.se/hitta/villa/...edium=referral

Ingen källare på den kåken.
Citera
2021-05-22, 16:26
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Marginalerna finns ju. Du måste bara välja själv vad du vill skära ner på, det kan inte vi svara på.

Frågar du mig känns bilen orimligt dyr. Är det bara en bruksbil fr. A-B du vill ha hade jag sparat de 4k i 4 månader och köpt en gammal kärra av någon gammal pensionär som rullat max 10-15000 mil.

Fast om jag måste skära ner för att det ska vara rimligt så har jag inte tillräckliga marginaler, eftersom jag vill fortsätta ha de kostnader jag har när bostadskostnaden ökar.

Bilen är privatleasad sen en månad och jag har alltså 35 månader kvar innan jag kan göra mig av med den. Dessutom är det jäkligt skönt att ha en helt ny bil med garantier som man vet funkar, det är värt pengarna för mig. Jag har haft gamla bilar och är färdig med sånna.
Citera
2021-05-22, 16:42
Medlem
Citat:
Fast om jag måste skära ner för att det ska vara rimligt så har jag inte tillräckliga marginaler, eftersom jag vill fortsätta ha de kostnader jag har när bostadskostnaden ökar.

Bilen är privatleasad sen en månad och jag har alltså 35 månader kvar innan jag kan göra mig av med den. Dessutom är det jäkligt skönt att ha en helt ny bil med garantier som man vet funkar, det är värt pengarna för mig. Jag har haft gamla bilar och är färdig med sånna.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för svar. Sänk utgifterna eller höj din lön. Det är de två valen du har, och den första verkar du ju inte vilja göra. Så där har du svaret.
Citera
2021-05-22, 17:41
Medlem
Citat:
Fondsparandet är ju inte en kostnad i sig, men det är en utgift eftersom de dras från kontot varje månad till ett annat konto.

Jag vill inte dela med någon, annat än om jag har en partner, vilket jag inte har idag. Sen vill jag inte plocka bort småsaker eftersom de bidrar till min levnadsstandard som jag är väldigt nöjd med.

Har iofs tänkt köra företag vid sidan av, men inte för att få in extra stålar utan för att minska utgifter på hobbies.

Äger du det andra kontot? Om du gör det så är det ändå ditt konto och din totala ekonomi. Om jag hade tänkt som du hade jag varit utblottad början av varje månad eftersom mitt inkomstkonto är alltid nära noll...

Sen känns som att du inte riktigt vill ha råd. Du kan inte ha både hela tårtan och äta det. Om du vill spara så måste du kapa någon utgift eller dela på vad du har och om du vill öka inkomst så måste du jobba mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in