• 1
  • 2
2021-05-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill ha glass som vare sig har socker eller sötningsmedel. Jag utgår ifrån att det inte finns att köpa. Så går det att göra glass utan socker/sötningsmedel eller blir det inte glass då?
Jodå, det går alldeles utmärkt. Huvudingredienserna i glass är grädde och ägg. Egentligen det enda som behövs. Men utan något sött blir den väldigt smaklös. Då kan man tillsätta bär av olika slag.
Sök på recept ”glass utan socker recept” så hittar du många alternativ.
Här är ett https://www.koket.se/anna-skipper/ef...nyttiga-glass/
Här en variant som uppskattas av barn, inte glass egentligen men en riktig barnfavorit, bananglass
https://www.koket.se/efter-tio/annik...a-fryst-banan/
Lycka till, glass är ju så gott.
Citera
2021-05-22, 09:21
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jag vill ha glass som vare sig har socker eller sötningsmedel. Jag utgår ifrån att det inte finns att köpa. Så går det att göra glass utan socker/sötningsmedel eller blir det inte glass då?

Du måste blanda i någon form av konsistensgivare för att få "glass". fryser man enbart mjölk/grädde/ägg så delar produkten på sig i vatten och sörja.

Socker ger en viss konsistens och får blandningen att frysa mer homogent. Köpeglass innehåller andra saker än bara ägg,socker, mjölk, grädde så ett första steg borde bli att du utesluter sockret och provar dig fram med olika emulgeringsmedel.

Lär inte bli direkt gott..
Citera
2021-05-22, 11:40
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Varför? Sötningsmedel påverkar inte kroppen negativt alls (om det är ett bra och inte ett gjort av typ majs eller annat skit...).

Många sötningsmedel påverkar tarmfloran negativt.
Citera
2021-05-22, 12:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du måste blanda i någon form av konsistensgivare för att få "glass". fryser man enbart mjölk/grädde/ägg så delar produkten på sig i vatten och sörja.

Socker ger en viss konsistens och får blandningen att frysa mer homogent. Köpeglass innehåller andra saker än bara ägg,socker, mjölk, grädde så ett första steg borde bli att du utesluter sockret och provar dig fram med olika emulgeringsmedel.

Lär inte bli direkt gott..

Funkar solroslecitin som konsistensgivare?
Citera
2021-05-22, 14:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Funkar solroslecitin som konsistensgivare?

Funkar i margarin och andra feta produkter vet jag men hur det är med något man skall frysa långsamt är det svårare att svara på.. prova om du har en glassmaskin.
Citera
2021-05-22, 14:49
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Många sötningsmedel påverkar tarmfloran negativt.

Stevia har använts i tusentals år av naturfolk och borde vara ett riskfritt sötningsmedel. Väldigt bra för diabetiker då det snarare sänker blodsockret än höjer det.
Citera
2021-05-22, 14:52
Medlem
Citat:
Vill inte använda sockerrika frukter eller honung heller. Inte bra för tänderna!
Okej, jag är 70 år och har ätit sockerrika frukter eller honung i hela mitt liv. Jag har inte haft hål i tänderna sedan jag var tonåring. Men man kan vara rädd för allting tydligen.
Citera
2021-05-23, 08:07
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Stevia har använts i tusentals år av naturfolk och borde vara ett riskfritt sötningsmedel. Väldigt bra för diabetiker då det snarare sänker blodsockret än höjer det.

Jag menade mer aspartam och liknande labb-sötningmedel.

Vet du om det säljs glass med enbart stevia som sötning?

Gör man egen glass kan man ju köra med dadelsirap, lönnsirap eller typ blötlagda och mixade torkade aprikoser.
Citera
2021-07-07, 10:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Funkar i margarin och andra feta produkter vet jag men hur det är med något man skall frysa långsamt är det svårare att svara på.. prova om du har en glassmaskin.

Måste man ha en glassmaskin för att göra glass? Borde väl räcka med att bara använda en kastrull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in