Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-22, 17:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men Tammer då - har inte du både köpebostad, sommarställe + dam med inkomster - då
är du rikare än många här i tråden - men det är så klart svårt att casha in bostaden o frun
men frun är ju en inkomstkälla utan kostnader - en del har importdamer som jobbar o tjänar
pengar men de har ju tvingats investera o kan skörda först ett antal år senare ungefär som med värdepapper
Den här frun lär inte dra in några pengar, hon bara kostar. Ingen import, utan äkta inhemsk produktion.
Citera
2021-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den här frun lär inte dra in några pengar, hon bara kostar. Ingen import, utan äkta inhemsk produktion.

Men då har hon lön-akassa eller pension o försörjer sig själv, sköter markservice som laga mat disk tvätt stryk städ o bidrar med några kronor till hyra o mat - även om du subventionerar blir det mycket billigare än leva ensam o ta alla kostnader markjobb själv
Citera
2021-05-22, 18:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Gifter mig med mina - men du skattade o å andra sidan av massor löpande o tappade då värdeökningar förutom vad du lyckades vinna i nya affärer

För dig är ISK perfekt - hur bor en kapitalist o lyckad affärsman som du - har du inte funderat på
att byta bostad o lägga till 10 mkr net (t ex central villa i annan stad-om det skulle funka med jobb)
hyreshus med paradvåning (lindsten ågatan linköping är bra exempel)
Självklart bor man som en kung om man har Mkr på banken. Boendet kommer alltid först, man ska tjäna sin första miljon där och inte på aktier.

Fascinerande att du säger Ågatan i Linköping. Nästa vecka ska jag titta på en lägenhet 200 meter därifrån. Vad är oddsen.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-22 kl. 18:56.
Citera
2021-05-22, 18:38
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
I princip ingenting, något skattetekniskt misslyckat år har jag fått 1 mkr i restskatt, men jag behåller aldrig en aktie i mer än i 2 år och säljer och skattar därför fortlöpande. Min strategi är att alla aktier går upp och ner under året, och jag ligger därför aldrig på en aktie. Fungerar för det mesta men jag missar naturligtvis alla raketer. Jag köpte Swedbank för 18 kr, sålde på 65 kr, den gick upp till 240 kr...

Aktie-Stinsen gjorde tvärtom. Eftersom det på den tiden var höga courtage så sålde han aldrig någonting, det var en stor del av hans strategi att istället pricka rätt från början. Så i princip måste han haft en latent skatteskuld på 30-50Mkr när han nådde ATH på 165M. Om han sålde allt samma år måste han varit en av Sveriges största skatte-inbetalare det året, som 90-åring.

Varför sälja av långsiktiga aktier för skatten? du får ju låna pengar gratis, och får avkastning på dem?

Min första 10000 var jan 2016,

första miljonen var dec 2020. (dock gått under den igen) Gick över med bostadsförsäljning och under med bostadsköp.

Nu har jag ca av miljonen 88% igen.
Citera
2021-05-22, 18:43
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Min kanot såldes precis
Ett tips är att inte skriva såna uppgifter på forumet, man vet inte vilka galningar som läser.
Citera
2021-05-22, 18:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ett tips är att inte skriva såna uppgifter på forumet, man vet inte vilka galningar som läser.
Det är förbjudet att outa någon på FB och man blir direkt avstängd 1 år om man gör det. Jag tror det fungerar. Och egentligen bryr sig ingen om vem som är bakom i verkligheten.
Citera
2021-05-22, 18:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Varför sälja av långsiktiga aktier för skatten? du får ju låna pengar gratis, och får avkastning på dem?

Min första 10000 var jan 2016,

första miljonen var dec 2020. (dock gått under den igen) Gick över med bostadsförsäljning och under med bostadsköp.

Nu har jag ca av miljonen 88% igen.
Jag har som ledande princip att de flesta aktievärden på mina svenska storföretag är cykliska och att det inte är lönsamt att behålla dem, bättre att hitta toppar och bottnar. Det finns massor med undantag men jag kan ändå inte räkna ut dem, jag gör inga företagsanalyser. Annat än att det är ett stabilt företag som levt i minst 25-50 år.

Därför säljer jag med jämna mellanrum och då tvingas det fram en reavinst. Det problemet har jag inte längre tack vare ISK.

Men visst hade det varit bättre om jag köpte Tesla eller Apple direkt år 2000 och bara behöll dem. Men så tänker bara någon som inte håller på med aktier. Man vet verkligen ingenting om framtiden när man tar sitt beslut, man famlar i blindo utöver sin strategi. Det har hänt hur många gånger som helst att jag sålt den som steg mest och behållit den som steg minst. Ändå avkastar jag bättre än OMXS.

Och om någon inte tror mig om svårigheterna med att hitta nästa apple så kan den personen försöka spå vad apples aktiekurs är år 2025.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-22 kl. 18:57.
Citera
2021-05-22, 19:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det är förbjudet att outa någon på FB och man blir direkt avstängd 1 år om man gör det. Jag tror det fungerar. Och egentligen bryr sig ingen om vem som är bakom i verkligheten.
Jag tänkte mer på alla galningar som finns där ute. De behöver inte posta något, eller ens ha ett konto.
Citera
2021-05-22, 19:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Avanza har en ny funktion som de kallar milstolpar. Tanken är att man ska motiveras i sitt sparande genom att se när man når olika belopp.

Läs mer här: https://blogg.avanza.se/nytt-i-appen-nu-kan-du-se-och-fira-dina-milstolpar/

Tänkte att tråden ska handla om följande tre frågor:

1. När började du spara på Avanza?
(eller när var din milstolpe på 10k)

2. När uppnådde du en miljon?
(eller om du inte nått dit ännu, hur långt på vägen har du kommit)

3. Vad gör/gjorde du för att uppnå miljonen?

1. 2-3 år sedan.

2. Typ efter 1 år.

3. Det är svårt att misslyckas.
Speciellt om man skjöt in några hundra K vid den stora Covid-dippen.
Citera
2021-05-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Avanza har en ny funktion som de kallar milstolpar. Tanken är att man ska motiveras i sitt sparande genom att se när man når olika belopp.

Läs mer här: https://blogg.avanza.se/nytt-i-appen-nu-kan-du-se-och-fira-dina-milstolpar/

Tänkte att tråden ska handla om följande tre frågor:

1. När började du spara på Avanza?
(eller när var din milstolpe på 10k)

2. När uppnådde du en miljon?
(eller om du inte nått dit ännu, hur långt på vägen har du kommit)

3. Vad gör/gjorde du för att uppnå miljonen?

1: Började spara i början av 2020, nådde 10K 13-01-20 Jan.

2. Jag har långt kvar till miljonen, 83%.

3. Sparar ca 5k varje månad.
Citera
2021-05-22, 19:28
Medlem
Cameltotems avatar
Ni som har en miljon på avanza. Fortsätter den visa 2,3, 5, 10 miljoner mål i appen?
Citera
2021-05-22, 19:38
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
1. 2-3 år sedan.

2. Typ efter 1 år.

3. Det är svårt att misslyckas.
Speciellt om man skjöt in några hundra K vid den stora Covid-dippen.

Kul att det gick så snabbt och att du tajmade Covid-dippen. Vad köpte du då?

Citat:
Ursprungligen postat av Cove
1: Började spara i början av 2020, nådde 10K 13-01-20 Jan.

2. Jag har långt kvar till miljonen, 83%.

3. Sparar ca 5k varje månad.

Det är en bra start och 5k per månad är nog mer än många andra. Vad investerar du i?

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ni som har en miljon på avanza. Fortsätter den visa 2,3, 5, 10 miljoner mål i appen?

Tror det ser ut så här:
10
25
50
100
250
500
750
Miljonär
1500
2000
etc

Ed: sorry svarade inte på din fråga. Kan bara se 1 m, 1,5 m och 2 m. Efter det vet jag inte så någon annan kanske kan fylla i.
Senast redigerad av zerokei64 2021-05-22 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in