2021-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Insättningsgarantin gäller enbart likvida medel dvs inte pengar du har i aktier/fonder

Exakt därför jag skrev om investerarskyddet som är lägre än insättningsgarantin
Investerarskyddet ligger på knappa 250k just nu vilken känns ganska lågt därför jag är mån om att sprida mina investeringar i många kategorier
Citera
2021-06-29, 09:42
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
På Avanza nådde jag det i februari i år och inom en månad tror jag att jag kommer att nå 1,5. Jag har placerat i saker som jag förstår samt tradeat med ca 10% av portföljen. Sedan jag började spara har jag slagit samtliga index rätt rejält. I coronadippen 2020 låg jag hedgad och såg portföljen gå i sidled. Jag låg dock kvar ganska länge och missade lite av uppgången. Det senaste året adderade jag crypto som jag senare sålde av för ca 1,5 månad sedan. Jag tjänade bra på det.

Aktier jag legat tung i är Brd A&O Johansen, Cellavision, Intervacc, Creades, Bergs Timber, Ferronordic, Fortum, Microsoft, Deere, GN Store Nord, ABG Sundal Collier och NKT.

Jag har sparat sedan jag började började jobba. Numera sparar jag 18 000kr direkt när lönen kommer. Har jag mer pengar över sparar jag dem också. Skatteåterbäring, bonus osv investeras också. Vissa månader kan det bli mycket mer. I juni räknar jag med att spara runt 100 000kr. Jag har sett till att jobba på bra, byta jobb och fått upp lönen till en bra nivå.

Jag sparar lagom mycket. Jag lever utan att snåla men tänker innan jag köper saker. Målet är frihet och att kunna sluta när jag är 45 år med runt 15 MSEK i portföljen och plocka 3% om året av detta. Jag lär dock starta egen konsultfirma då om inte innan.

Nådde 1,5 nu som förväntat
Citera
2021-06-29, 09:55
Medlem
Citat:

Vill inte låta negativ här men vad händer när börsen kraschar?
Citera
2021-06-29, 10:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Vill inte låta negativ här men vad händer när börsen kraschar?

Vill inte låta positiv här men börsen kraschade så sent som för 16 månader sedan, normalt är krasch ungefär var 7:e år. Normalt är också ständiga nya all-time high i takt med att bolagen växer så det låter lite skumt att skrika om krasch så snart igen?
Citera
2021-06-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vill inte låta positiv här men börsen kraschade så sent som för 16 månader sedan, normalt är krasch ungefär var 7:e år. Normalt är också ständiga nya all-time high i takt med att bolagen växer så det låter lite skumt att skrika om krasch så snart igen?

Nej men alltså jag tänker mig en megafet bamsekrasch ā la 30-talet.
Citera
2021-06-29, 10:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej men alltså jag tänker mig en megafet bamsekrasch ā la 30-talet.

Och den skall hända nu, strax efter att vi hade en stor krasch på 40% för bara 16 månader sedan?

Permabjörnar brukar visserligen sitta och hoppas på det, det gör det dock inte särskilt troligt.
Citera
2021-06-29, 10:37
Medlem
Citat:
Och den skall hända nu, strax efter att vi hade en stor krasch på 40% för bara 16 månader sedan?

Permabjörnar brukar visserligen sitta och hoppas på det, det gör det dock inte särskilt troligt.

Hoppas inte på det så klart men det är så mycket som är skumt med vårt ekonomiska system att jag inte skulle bli förvånad om det inträffade snart.
Citera
2021-06-29, 10:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hoppas inte på det så klart men det är så mycket som är skumt med vårt ekonomiska system att jag inte skulle bli förvånad om det inträffade snart.

Det skall rätt mycket till faktiskt, inte ens en global pandemi kunde orsaka en ny depression..

Räntorna är fortsatt låga, världsekonomierna återhämtar sig med kraft, tech har börjat stiga igen efter "sektorrotationen". Det enda smolket i bägaren som jag kan se på lite sikt är eventuellt inflationen som då kan tvinga centralbankerna till räntehöjningar om ett par år.

Räntehöjningar påverkar vanligt folk mer än det påverkar börsen dock, det blir dyrt för alla som sitter på stora lån.
Citera
2021-06-29, 12:05
Medlem
Citat:
Det skall rätt mycket till faktiskt, inte ens en global pandemi kunde orsaka en ny depression..

Räntorna är fortsatt låga, världsekonomierna återhämtar sig med kraft, tech har börjat stiga igen efter "sektorrotationen". Det enda smolket i bägaren som jag kan se på lite sikt är eventuellt inflationen som då kan tvinga centralbankerna till räntehöjningar om ett par år.

Räntehöjningar påverkar vanligt folk mer än det påverkar börsen dock, det blir dyrt för alla som sitter på stora lån.

Fejkdemin är inte över på långa vägar än tror jag och eftersom det pågår en gigantisk money and assets grab operation tror jag risken är stor att man även kommer att ge sig på börsen. Det är ju den kan roffa åt sig resterna efter en krasch som är förmögen.

Tur att man är skuldfri åtminstone.
Citera
2021-06-29, 12:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fejkdemin är inte över på långa vägar än tror jag och eftersom det pågår en gigantisk money and assets grab operation tror jag risken är stor att man även kommer att ge sig på börsen. Det är ju den kan roffa åt sig resterna efter en krasch som är förmögen.

Tur att man är skuldfri åtminstone.

Vi är uppenbarligen varandras motpoler. Hört uttrycket "Bästa dagen att investera var igår, näst bästa är idag"? Jag kör i det här lågränteklimatet med försiktig belåning och har skapat god hävstång i portföljen tack vare det (kopierar i princip AP7's strategi). Bara i år är jag + nästan 30% tack vare det.
Citera
2021-06-29, 12:34
Medlem
Citat:
Vi är uppenbarligen varandras motpoler. Hört uttrycket "Bästa dagen att investera var igår, näst bästa är idag"? Jag kör i det här lågränteklimatet med försiktig belåning och har skapat god hävstång i portföljen tack vare det (kopierar i princip AP7's strategi). Bara i år är jag + nästan 30% tack vare det.

Trevligt för dig och jag önskar dig lycka till även i fortsättningen men själv är jag rädd för börsen.
Citera
2021-06-29, 13:50
Medlem
Citat:

Gratulerar Hur stor andel av lönen brukar du spara, om du bortser från ev. bonusar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in