Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-20, 23:12
  #1
Medlem
Hörde på radion idag mera trams i linje med genus & transpolitikens korrekthetsspår:

Ett tågbolag hade hälsat passagerarna välkomna med 'Mina Damer o Herrar'. Problemet var bara att det var en transperson med på tåget, så det slutade med att tågbolaget fick be om ursäkt för diskriminering.

Sjukvården verkar ha blivit infekterad av denna kränkthetsrädsla. Ett parti i riksdagen skiljer på kvinnor och kvinnor och lär kalla kvinnor som fötts som flickor för 'bärare av livmoder'.

Har ännu inte hört om män som fötts som pojkar skall börja kallas för 'bärare av penis och testiklar...

Föreslår därför att man skall benämna personer könskorrigerade till kvinnor för Nykvinnor

För de är ju faktiskt nya kvinnor, de har ju inte varit kvinnor innan.

Kan man säga Nysvenskar om invandrare, så borde man kunna säga Nykvinnor?

Om personer könskorrigerade till män : NyMan. här använder jag stort M vid stavningen, så att man inte skall tro att det är ett efternamn. En person som kan bra svenska, t e x är född i Sverige, borde kunna uttala så att det hörs skillnad mellan NyMan och Nyman. Jämför 'buren' = fängelse och 'buren'= en böjning av ordet 'att bära'.
Citera
2021-05-20, 23:27
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Underbart hur man lyckas vrida och vända på minsta lilla skit sak för att någon kan bli kränkt, man blir ta mig tusan mörkrädd hur långt det har gått.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ppen-som-foder
Citat:
Varför ska man inte göra det? Man måste ju skilja på biologiskt kön och könsidentitet. Det måste finnas ett sätt att säga välkommen till alla i vården utan att sluta säga orden ”kvinna” och ”man”. Det är ju kvinnokroppen som föder barn och män som har prostata, säger Margot Wallström till Aftonbladet.

Margot Wallström menar att ”avkönandet” kan få flera negativa följder, bland annat att det skulle kunna försvåra statistikinsamling som är viktig för att belysa skillnader mellan män och kvinnor.

– Det heter ”våld mot kvinnor” för att man är kvinna. Precis som att vi mäter löneskillnaden mellan kvinnor och män.

Margot Wallström tycker att debatten borde skifta fokus från språkbruk till konkreta problem som transpersoner har.
__________________
Senast redigerad av kl4sseKock 2021-05-20 kl. 23:38.
Citera
2021-05-20, 23:41
  #3
Medlem
Nykvinna skulle aldrig funka eftersom personen visst har varit kvinna innan, i en manskropp förvisso. Det är därför det heter könsBEKRÄFTANDE korrigering och inte könsBYTE. Man byter alltså aldrig kön utan det är kroppen som man korrigerar.
Citera
2021-05-20, 23:59
  #4
Medlem
otellos avatar
inb4 vänstern påstår att det är jättemånga kvinnor som föds utan livmoder, och att benämningen livmodersbärare således är kränkande.
Citera
2021-05-21, 01:00
  #5
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Transidiotin kommer att bli västvärldens död. Markera mina ord.
Citera
2021-05-21, 01:21
  #6
Medlem
Då det endast berör en försvinnande liten del av befolkningen så borde deras vilja, i en demokrati, ignoreras.
Citera
2021-05-21, 02:10
  #7
Medlem
Vet inte sanningshalten i det du skriver, men det innebär alltså att jag borde bli kränkt varje gång någon servicepersonal inte uppmärksammar mig med en artig hälsning!? Alltså dags att bli kränkt varje morgon och kväll😁
Jag fattar inte varför allt ska vara så skitnödigt hela tiden.
Citera
2021-05-21, 06:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Då det endast berör en försvinnande liten del av befolkningen så borde deras vilja, i en demokrati, ignoreras.

För varje medlem av en kränkbar minoritet finns det 20 vita, woke medelklass krigare som blir kränkta å deras vägar.
Citera
2021-05-21, 06:41
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kommer bli långa hälsningsfraser i framtiden då😂😂
Kanske bättre att gå över till ”Godmorgon ärade passagerare” för att slippa att folk ska bli kränkta.

Jävla fjanteri allt sånt här.
Citera
2021-05-21, 06:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Då det endast berör en försvinnande liten del av befolkningen så borde deras vilja, i en demokrati, ignoreras.
Tyvärr är det inte en försvinnande liten del, dessa ”ickebinära”, främst födda kvinnor/tjejer, som slutar kalla sig kvinnor den dag de upptäcker att könsrollen/normen ”kvinna” inte passar dem till 100%.

De som kände så fram till 90-talet tyckte det var könsrollen som behövde vidgas eller skrotas.

De som känner så nu bestämmer sig istället för att de inte är kvinnor.

Tröskeln kommer flyttas hela tiden. Snart är väl alla unga kvinnor som inte har lösögonfransar som sitt största intresse ickebinära. Det kommer t ex inte gå en enda tjej på typ bygg- och fordonsutbildningar. Endast killar och ickebinära.
Citera
2021-05-21, 07:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Underbart hur man lyckas vrida och vända på minsta lilla skit sak för att någon kan bli kränkt, man blir ta mig tusan mörkrädd hur långt det har gått.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ppen-som-foder

Jag blir mer förvånad hur folk liksom lyckas klura ut allt märkligt för att kunna känna sig kränkt. Nu förtiden gäller det ju att hålla tunga rätt i mun när man tex använder namnet på vissa färger kombinerat med produkter för att vissa inte ska känna sig kränkta och utöver det så har man också börjat med ett rent genustrams som lök på laxen. Plötsligt så är det minoriteter som sätter agenda och majoriteten som ska passa sig för vad de knäcker ur sig.
Det senaste jag läst i genustramset som jag själv tycker är rent bedrövligt är ex. att man i vårdsammanhang tänker ta bort att 10 000 män årligen drabbas av prostatacancer och ersätta det med personer istället, vilket ju bara kommer göra att denna sjukdommen kommer bli mer osynliggjord och att prostatafallen kommer att öka, då den i stort är beroende av att just männen själva håller koll och är uppmärksammade på ev. sympton.
Denna här agenda tycker jag ger vibbar tillbaka till Tyskland på 30-talet med bokbål odyl.
Citera
2021-05-21, 09:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
För varje medlem av en kränkbar minoritet finns det 20 vita, woke medelklass krigare som blir kränkta å deras vägar.

Sant men i demokratins namn bör även de ignoreras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback