• 2
  • 3
2021-05-21, 08:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
SCB säger att 2019 var den 35 300. Kollar vi sedan https://buffert.se/loner-i-sverige/ så står det att i riket för 2020/2021 så var den 25 726. Kollar man denna bilden: https://i.redd.it/im8u08t6wa071.jpg, så är det nånstans runt 28 400.

När jag jämför min lön med mina kompisar så känns det som att den engelska, med euro som måttstock, är den som stämmer mest in på oss. Vi ligger alla nånstans runt 28-30 000. Vi är alla runt 30-årsåldern. Inte ens min ingenjörskompis tjänar så mycket (än), utan ligger på 32.

Man vill ju tro att SCBs siffra är mest rätt, då det är SCB, men samtidigt känns deras siffra på 35 300väldigt hög. Jag känner ingen, förutom äldre släktingar på 40+, som har lön över det.

Så, vad gäller? Varför visar dessa sidor så himla olika sidor?

Du kan inte jämföra medellön med medianlön, den senare vägs upp av de med relativt höga inkomster medan medianlönen är ett betydligt mer relevant mått.

Sedan är det underförstått att medianlön/medellön för hela populationen kan diffa avsevärt mot dina kompisar runt 30-årsåldern. Allt annat lika har man bättre lön ju äldre man är.
Citera
2021-05-21, 08:05
Medlem
lfhs avatar
Citat:
SCB säger att 2019 var den 35 300. Kollar vi sedan https://buffert.se/loner-i-sverige/ så står det att i riket för 2020/2021 så var den 25 726. Kollar man denna bilden: https://i.redd.it/im8u08t6wa071.jpg, så är det nånstans runt 28 400.

När jag jämför min lön med mina kompisar så känns det som att den engelska, med euro som måttstock, är den som stämmer mest in på oss. Vi ligger alla nånstans runt 28-30 000. Vi är alla runt 30-årsåldern. Inte ens min ingenjörskompis tjänar så mycket (än), utan ligger på 32.

Man vill ju tro att SCBs siffra är mest rätt, då det är SCB, men samtidigt känns deras siffra på 35 300väldigt hög. Jag känner ingen, förutom äldre släktingar på 40+, som har lön över det.

Bilden med euro är svårt att veta vilken data dom använt, för vilket år och med vilken växlingskurs. För stor osäkerhet i det värdet för att säga något om det.

På bufferts hemsida står det 308’ kr per år ganska högt upp. Men längre ner där dom jämför skillnader mellan könen tar dom upp månadslön för män och kvinnor som ser ut att stämma mer överens med SCB. Gissar att årslönen är lägre eftersom där har man inte rensat bort ifrån säsongsarbete/liknande. Dvs, det är fel att ta 308tusen och dela på 12 och tro att man då har genomsnittlig månadslön.

Det riktiga värdet är alltså 30-35k någonting. Att du inte känner någon som tjänar mer säger ingenting. Det finns gott om folk som inte känner någon som tjänar mindre också; vi människor har en tendens att umgås med likasinnade människor med liknande bakgrund.
Citera
2021-05-21, 08:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Pensionärer tjänar mindre, studenter tjänar mindre, vilka mer finns kvar?

Studenter och pensionärer ingår inte i arbetskraften, endast de som står till arbetsmarknadens förfogande inkluderas där. Pratar vi om medianlön är det förstås för populationen som ingår i arbetskraften som avses.

Som nämnts är det dock stor skillnad på medianlön för hela populationen inom arbetskraften samt medianlön för hela den sysselsatta populationen, då arbetslösa har 0 kr i månadsinkomst drar de ner snittet för den förstnämnda gruppen.
Citera
2021-05-21, 08:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Intressant.. då räknar man ner övertid också?
Kan det vara så att vissa räknar med övertid och OB tillägg men att andra inte gör det?

Mycket svårare att reglera för övertid i statistiken, då en mängd arbeten inkluderar övertid men på kontraktet benämns som "heltid", t.ex. managementkonsulter, jobb på investmentbanker etc. Deltidsjobb regleras ju tydligt i kontraktet och kan då justeras upp till heltid för statistiken.
Citera
2021-05-21, 08:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan du som verkar så säker kanske förklara hur man räknar löner i SCB ? Hur kommer det sig att SCB beräknar en medellön för gruppen som gått ut nionde klass i storleksordningen 26k ? Man får en känsla av att det har blivit någon glädjekalkyl av det hela. Kan du förklara vad du menar " Vill man titta på lönestatistik så är det löner man ska räkna"

Om det är som jag tror så finns det endast ett medel för de som har anställningskontrakt, och gruppen sysselsatta utanför reguljär arbetsmarknad samt arbetslösa som har grundskoleexamen inte räknas in ?

Det är ju samtliga personer med enbart grundskoleexamen, dvs. även de som hoppade av gymnasiet och började jobba för årtionden sedan, då var arbetsmarknaden betydligt bättre för denna grupp. Många inom t.ex. industrin hör hit och kan utan problem komma upp i en lön på 20-30 tkr per månad.

Arbetslösa räknas in (de står till arbetsmarknadens förfogande) men du har ett mörkertal då folk som ledsnar på att vara arbetslösa kanske börjar studera eller skrivs in på något arbetsmarknadsprogram, och då plockas de ju bort från sysselsättningsstatistiken. Arbetslösa är alltså bara "öppet" arbetslösa, ej de som studerar pga. sin arbetslöshet.
Citera
2021-05-21, 14:49
Medlem
Vi kan ju ge ett litet experiemnt i liten skala där hela Sveriges samhälle symboliseras av 10 personer.

Arvid 9 år som går i grundskolan med barnbidrag på 1300kr som går till hans föräldrar
Beata 19 år som gått upp gymnasiet och är arbetssökande, har kvar studiebidrag på 2k
Ceasar, 27 år som jobbar som innesäljare med 20k i fast bruttolön och bonusmöjlighet på lika mycket
Dora som är 34 år, projektledare inom IT och tjänar 45k brutto
Ergan, 41. Egenföretagare med 42k brutto men med årlig aktieutdelning från egna företaget enligt huvudregeln på 252k med 20% skatt
Fatima 53, undersköterska med 27k brutto men som jobbar in 5k på OB
Greger 58, byggnadsarbetare som jobbar halvtid med en fulltidslön på 48k, numera 24k
Hanna 61 som är förtidspensionär och lever på pension & bidrag på 16k/ månad
Isak 78, fattigpensionär med 7,9 k brutto i pension
Jojje 84, pensionerad fd företagsledare med pension/tjänstepension på 180k/mån och årliga aktieutdelningar på 2MSEK från hans Kapitalförsäkring

Hur ser median, resp medellön ut för denna grupp? Om vi istället räknar med disponibel inkomst?
Citera
2021-05-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Antar att du tänkte fel. Medelinkomsten är givetvis högre för de som arbetar än för hela populationen.
Ja, givetvis. Jag menade att medelinkomsten i Sverige är låg, men föll på syftningen.
Citera
2021-05-23, 08:30
Medlem
PedoJoeBidens avatar
De lägre siffrorna inkluderar t.ex. folk som jobbar deltid.
Sedan finns det "medelinkomst" som inkluderar arbetslösa.
Citera
2021-05-23, 08:46
Medlem
flukkes avatar
Citat:

Detta har nog mest med umgänget att göra, då jag träffade många av mina vänner på universitetet så påverkar det mitt "kompissnitt".
De flesta högskole/civil ingenjörer har ju en ingångslön på 35k idag så vore konstigt om många skulle tjäna mindre än det.

Och då är jag född på 90 talet så vi har ganska många år kvar till att bli 40+.
Tycker snarare att lönen låter låg även om den säkert stämmer.
Citera
2021-05-23, 09:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Därför att de har olika uppfattningar om vad som ingår i en viss yrkesgrupp? Lågavlönade tunneltågförare redovisas ibland ihop med lokförare tex vilket drar ner lönesnittet.

En annan möjlighet är att man i viss statistik bara tittar på grundlönen men i annan statistik ser vad tex ett sjukvårdsbiträde tjänar i snitt inklusive OB, bonus och övertid?

Edit: Kommenterade varför olika yrken redovisas med olika lön.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-05-23 kl. 09:06.
Citera
2021-05-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Folk som äger företag, lever på miljardbeloppsavkastning, etc.

Jobba blir man inte rik på.

Detta var det bästa jag läst på länge
Jobba blir man inte rik på! Det är sant.

Jag ligger ÖVER medelinkomsten men min inkomst betalar enbart räkningar, drivmedel, mat och sen är min nettolön slut. Räcker inte till något extravagant leverne utan får vända på slantar och spara för att ha råd med saker och ting.

Livets lotteri finns de som har det sämre och finns de som har det bättre.

Pensionen vågar jag inte ens tänka på för jag har konstant jobbat sedan tidig ålder med rätt hög lön fast när jag kollar i pensionsbeskedet så är det becksvart och ser riktigt mörkt ut även i dagens penningvärde :/ jag kommer inte ha råd att bli pensionär i Sverige tyvärr :/ tvingas flytta utomlands!
(Trodde jobba skulle löna sig)
Citera
2021-05-23, 12:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta var det bästa jag läst på länge
Jobba blir man inte rik på! Det är sant.

Jag ligger ÖVER medelinkomsten men min inkomst betalar enbart räkningar, drivmedel, mat och sen är min nettolön slut. Räcker inte till något extravagant leverne utan får vända på slantar och spara för att ha råd med saker och ting.

Livets lotteri finns de som har det sämre och finns de som har det bättre.

Pensionen vågar jag inte ens tänka på för jag har konstant jobbat sedan tidig ålder med rätt hög lön fast när jag kollar i pensionsbeskedet så är det becksvart och ser riktigt mörkt ut även i dagens penningvärde :/ jag kommer inte ha råd att bli pensionär i Sverige tyvärr :/ tvingas flytta utomlands!
(Trodde jobba skulle löna sig)
Där låter det ju dock som att det är nånstans i dina prioriteringar som du har det så.

Bor du dyrt? Har du dyr bil? Äter du ute varje dag?

Jag har något under medel, 29300, och jag har inga problem med att lägga undan 3000 varje månad. Hade förmodligen kunnat mer, men man vill ju kunna unna sig också.

Har visserligen ingen bil, men jag bor förhållandevis dyrt (7700 i månaden).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in