2021-05-20, 21:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tror inte det, för enligt dem ligger medellönen för folk med bara grundskola på typ 26 700.

.

Tycker det verkar högt. Men man vet aldrig. Industri betalar bra löner, svårt att tänka sig yrkesgrupper idag där det räcker med årskurs 9 för att få en 26k lön, det törs jag påstå är en raritet. Den största enskilda yrkesgruppen (undersköterska) i Sverige som kräver gymnasieutbildning befinner sig på 25-28k i grundlön. Folk med bara grundskola som främsta merit har väl också en mycket större arbetslöshet. SCB har kanske plockat russin ur kakan och inte tagit med arbetslösa i gruppen grundskolexamen, samt alla 100 000-tals nyanlända, för då kommer det att se ut som om Sverige är nästan värst i Europa för integration och sysselsättning för lågutbildade och invandrare. Det är ju ändå ett politiskt styrd statistikbyrå
Senast redigerad av Opaque 2021-05-20 kl. 22:09.
Citera
2021-05-20, 21:56
Medlem
Mingla101s avatar
Jag tror dom där siffrorna är lite som PISA resultatet, det ska se lite bättre ut än vad det egentligen är.
Jag jämförde min lön en gång (14-15 år sen) med både medel och median lön för det jag gjorde och den var typ 30% mindre än det närmaste, vilket jag tror var median lön.
Efter att ha kollat med kollegor både äldre och med mer erfarenhet så kom ingen upp till ens median lönen.
Citera
2021-05-20, 22:11
Medlem
Citat:
Känner att jag kommer ställa en väldigt dum fråga nu; är det inte de som jobbar som bör ah HÖGST inkomst? Eller är det något jag missar? Pensionärer tjänar mindre, studenter tjänar mindre, vilka mer finns kvar? Folk som blivit rika på fonder och lotto samt gammelrika där förmögenheten följt med dem? Drar de upp medelinkomsten över hela raddan såpass mycket att det skiljer flera tusen kronor?
Jag personligen tycker genomsnittsintäkten på lönearbete är allt för lågt i Sverige.
Citera
2021-05-20, 22:21
Medlem
Citat:
SCB säger att 2019 var den 35 300. Kollar vi sedan https://buffert.se/loner-i-sverige/ så står det att i riket för 2020/2021 så var den 25 726. Kollar man denna bilden: https://i.redd.it/im8u08t6wa071.jpg, så är det nånstans runt 28 400.

När jag jämför min lön med mina kompisar så känns det som att den engelska, med euro som måttstock, är den som stämmer mest in på oss. Vi ligger alla nånstans runt 28-30 000. Vi är alla runt 30-årsåldern. Inte ens min ingenjörskompis tjänar så mycket (än), utan ligger på 32.

Man vill ju tro att SCBs siffra är mest rätt, då det är SCB, men samtidigt känns deras siffra på 35 300väldigt hög. Jag känner ingen, förutom äldre släktingar på 40+, som har lön över det.

Så, vad gäller? Varför visar dessa sidor så himla olika sidor?

Bra fråga. Som andra har svarat så kan man säkert på goda grunder räkna på många olika sätt. Om man slår ut det på hela populationen eller endast de som har inkomst tex.

Lite dåligt av en site som visar medellön att inte berätta hur de har räknat.
Citera
2021-05-20, 22:38
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Jag känner ingen, förutom äldre släktingar på 40+, som har lön över det.

Så, vad gäller? Varför visar dessa sidor så himla olika sidor?

Du borde bredda din sällskapsomkrets
Citera
2021-05-20, 22:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Känner att jag kommer ställa en väldigt dum fråga nu; är det inte de som jobbar som bör ah HÖGST inkomst? Eller är det något jag missar? Pensionärer tjänar mindre, studenter tjänar mindre, vilka mer finns kvar? Folk som blivit rika på fonder och lotto samt gammelrika där förmögenheten följt med dem? Drar de upp medelinkomsten över hela raddan såpass mycket att det skiljer flera tusen kronor?

Inkomst av kapital räknas inte in i statistiken. Det tog jag reda på då jag sökte runt i SCB:s data. Också så räknas barn utan inkomst bort. Pensionärer har pensioner som skattas,de räknas in.
Personligen tror jag att 1 Procentarna som drar in 10 milj och mer per år i lön och bonus som drar upp medlet för alla andra under i lönetrappan.

Men fick aldrig någon rätsida på hur SCB "fixar" till statistiken , man har helt tydligt räknat bort grupper som är arbetslösa och grupper som inte har formella anställningskontrakt utan är sysselsatta i andra former utanför den reguljära arbetsmarknaden. Det ser bra ut för Magdalena Andersson som kan fortsätta skryta med att SCB presenterar bättre och bättre statistik för varje år. Vad vi inte vet att SCB antagligen helt enkelt plockat bort en enormt stor grupp medborgare som lever på sociala ersättningar, och grupper med grundskola där arbetslösheten är stor men ändå bara räknar medellönen för dem som har arbete .

Ett vanligt trick. Inget att oroas över. Så har det sett ut sedan statistiken föddes som vetenskap. Lögn och förbannat statistik hette det ju som populärt skällsuttryck förr i tiden.
Citera
2021-05-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Inkomst av kapital räknas inte in i statistiken. Det tog jag reda på då jag sökte runt i SCB:s data. Också så räknas barn utan inkomst bort. Pensionärer har pensioner som skattas,de räknas in.
Personligen tror jag att 1 Procentarna som drar in 10 milj och mer per år i lön och bonus som drar upp medlet för alla andra under i lönetrappan.

Men fick aldrig någon rätsida på hur SCB "fixar" till statistiken , man har helt tydligt räknat bort grupper som är arbetslösa och grupper som inte har formella anställningskontrakt utan är sysselsatta i andra former utanför den reguljära arbetsmarknaden.

Såklart att inkomster från kapital och bidrag inte räknas som del av löner. Vill man titta på lönestatistik så är det löner man ska räkna, inget annat. SCB för statistik över disponibel inkomst också ifall det är sådana mått du är ute efter.
Citera
2021-05-20, 23:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Såklart att inkomster från kapital och bidrag inte räknas som del av löner. Vill man titta på lönestatistik så är det löner man ska räkna, inget annat. SCB för statistik över disponibel inkomst också ifall det är sådana mått du är ute efter.

Kan du som verkar så säker kanske förklara hur man räknar löner i SCB ? Hur kommer det sig att SCB beräknar en medellön för gruppen som gått ut nionde klass i storleksordningen 26k ? Man får en känsla av att det har blivit någon glädjekalkyl av det hela. Kan du förklara vad du menar " Vill man titta på lönestatistik så är det löner man ska räkna"

Om det är som jag tror så finns det endast ett medel för de som har anställningskontrakt, och gruppen sysselsatta utanför reguljär arbetsmarknad samt arbetslösa som har grundskoleexamen inte räknas in ?

Ja, då får vi alltså ett medel som talar klarspråk angående regeringens falska presentation från ett institut de själva har skapat för att presentera bättre siffror. Både nationellt och internationellt.

Det finns många benrangel begravda i den sortens lureri, det första steget är väl att sluta tro på falsifieringen
Citera
2021-05-20, 23:44
Medlem
mr13377s avatar
Om man ska jämföra sin egna lön bör man göra rätt och endast räkna med folk som har ett jobb och även räkna om halv/deltid till heltid. Ett klassiskt knep chefer använder mot knegar vid löneförhandling är att använda fel statistik som drar in barn, pensionärer, arbetslösa, ’halvtids tanter’ etc i statistiken för att invagga knegaren i en falsk känsla av att han har högre lön än genomsnitts löntagaren.
Citera
2021-05-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan du som verkar så säker kanske förklara hur man räknar löner i SCB ? Hur kommer det sig att SCB beräknar en medellön för gruppen som gått ut nionde klass i storleksordningen 26k ? Man får en känsla av att det har blivit någon glädjekalkyl av det hela. Kan du förklara vad du menar " Vill man titta på lönestatistik så är det löner man ska räkna"

Om det är som jag tror så finns det endast ett medel för de som har anställningskontrakt, och gruppen sysselsatta utanför reguljär arbetsmarknad samt arbetslösa som har grundskoleexamen inte räknas in ?

Ja, då får vi alltså ett medel som talar klarspråk angående regeringens falska presentation från ett institut de själva har skapat för att presentera bättre siffror. Både nationellt och internationellt.

Det finns många benrangel begravda i den sortens lureri, det första steget är väl att sluta tro på falsifieringen

Det finns helt enkelt massa människor utan utbildning som tjänar pengar på sitt slit. Jobba i 25 år så är det ingen som kollar om du gått klart gymnasiet. Du tittar på undersköterskor som om det vore omöjligt att nå deras lön utan att ha gått ut gymnasiet. Sjukt orelevant jämförelse. Alla vet att undersköterskor har usel lön! Det finns okvalificerade jobb med bättre lön som drar upp snittet.

Regeringen mörkar inte. Du verkar vara intresserad av disponibel inkomst. Varför tittar du på lönestatistik?
Citera
2021-05-21, 00:47
Medlem
Leapchilds avatar
Beräkningar av medellön och medianlön brukar oftast räkna på lön innan skatt men inte räkna med arbetsgivaravgift. Om man räknar med arbetsgivaravgiften så ligger både medellön och medianlön på över 40 000. Svaret är alltså att svenskarna är offatbart rika men en majoritet av lönen går till det svarta hål som kallas skatt.

SCB är den mest pålitliga källan. Andra källor är ofta utdaterade.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Senast redigerad av Leapchild 2021-05-21 kl. 00:49.
Citera
2021-05-21, 06:34
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Folk som äger företag, lever på miljardbeloppsavkastning, etc.

Jobba blir man inte rik på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in