Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Känner att jag kommer ställa en väldigt dum fråga nu; är det inte de som jobbar som bör ah HÖGST inkomst? Eller är det något jag missar? Pensionärer tjänar mindre, studenter tjänar mindre, vilka mer finns kvar? Folk som blivit rika på fonder och lotto samt gammelrika där förmögenheten följt med dem? Drar de upp medelinkomsten över hela raddan såpass mycket att det skiljer flera tusen kronor?
Inkomst av kapital räknas inte in i statistiken. Det tog jag reda på då jag sökte runt i SCB:s data. Också så räknas barn utan inkomst bort. Pensionärer har pensioner som skattas,de räknas in.
Personligen tror jag att 1 Procentarna som drar in 10 milj och mer per år i lön och bonus som drar upp medlet för alla andra under i lönetrappan.
Men fick aldrig någon rätsida på hur SCB "fixar" till statistiken , man har helt tydligt räknat bort grupper som är arbetslösa och grupper som inte har formella anställningskontrakt utan är sysselsatta i andra former utanför den reguljära arbetsmarknaden. Det ser bra ut för Magdalena Andersson som kan fortsätta skryta med att SCB presenterar bättre och bättre statistik för varje år. Vad vi inte vet att SCB antagligen helt enkelt plockat bort en enormt stor grupp medborgare som lever på sociala ersättningar, och grupper med grundskola där arbetslösheten är stor men ändå bara räknar medellönen för dem som har arbete .
Ett vanligt trick. Inget att oroas över. Så har det sett ut sedan statistiken föddes som vetenskap. Lögn och förbannat statistik hette det ju som populärt skällsuttryck förr i tiden.