• 1
  • 2
2021-05-19, 21:11
Bannlyst
Vad för grönsaker och liknande passar bra i tacos? Köttfärs eller vegetarisk köttfärs är inte nödvändigt för goda tacos.
Citera
2021-05-19, 21:23
Medlem
Jag brukar grovhacka nötter eller mixa dom i en matberedare.

Mixa nötter som cashew/mandlar/valnötter/jordnötter.
Blanda med tacokrydda och lite soja.

Välj sen om du vill ha nötfärsen som den är eller värma den lite på stekjärnet båda fungerar otroligt bra.
Citera
2021-05-19, 21:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Pico de gallo, avokado, majs, syrad rödlök, gurksallad, skivade jalapenos, sallat, stekt zuchini, syrade rädisor, bönröra.

https://www.loveandlemons.com/vegetarian-tacos/

https://www.simplyrecipes.com/recipes/veggie_tacos/
Citera
2021-05-19, 21:48
Medlem
ragingcows avatar
Svarta bönor eller kidney bönor som mosas med vatten och blandas med taco kryddmix.
Citera
2021-05-19, 22:58
Bannlyst
krossade tomater funkar tsm med sojafärs. pizzakryddor på det. ost eventuellt. men jag föredrar pasta ist för tacos. dessutom kan jag tipsa om att göra sin egna "krossade tomater" då det var rätt stor skillnad från den man köper i affären. lyckades på första försöket så inga svåra grejjer heller. tog en stavmixer. men latmasken i mig har gjort att det inte blivit någon mer gång. sån där "tomatpasta" eller mer koncentrerad tomat, kan göra skillnad med.

brukar lägga sojafärsen i paketet med krossade tomater, så det sväller lite under tiden pastan kokar, och sen värm upp på stekpannan, efter att löken rostats

taco kryddmix har jag slutat använda faktiskt, köpte det alltid förr. men det är väl mest socker och "smakförstärkare" i den ändå så.

och har för mig att jag blandade pasta och nudlar en gång, med lyckat resultat.
vinäger tror jag funkar ist för ketchup, många gånger.

om Gud vill så blir det tomater som jag skördat senare i år. i Jesus Namn
Senast redigerad av motGudsRike 2021-05-19 kl. 23:06.
Citera
2021-05-19, 23:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Pico de gallo, avokado, majs, syrad rödlök, gurksallad, skivade jalapenos, sallat, stekt zuchini, syrade rädisor, bönröra.

https://www.loveandlemons.com/vegetarian-tacos/

https://www.simplyrecipes.com/recipes/veggie_tacos/

Gott, definitivt feta osten gör mycket för smaken, advokado, aubergine, salsa och dressing etc
Citera
2021-05-20, 07:20
Medlem
Rickyisms avatar
Brukar grovriva färska champinjoner och steka med tacokryddor.

Fungerar väldigt bra som alternativ till köttfärs, om du frågar mig iaf.
Citera
2021-05-20, 09:09
Medlem
I Mexiko käkar de mycket bönor. Kör på det.
Citera
2021-05-22, 16:42
Medlem
Är jag lat brukar jag bara köra svarta bönor eller kidneybönor på tetrapack med färdig tacokrydda som protein i vegetariska tacos.

Har jag lite mer tid på mig brukar det bli någon typ av chili sin carne av typen 'man tager vad man haver'. Random grönsaker jag hittar i kylen, hackas ihop med lök, fräs på en stund, tillsätt färdigkokta bönor eller kikärter och krossade tomater (alternativt färska finhackade) och krydda med massa paprika, chili och spiskummin. Sen servera det med de tacotillbehör man vill ha.
Citera
2021-05-28, 22:35
Medlem
Refried beans kan vara fantastiskt gott.

Till en tetra svarta bönor:

Hetta upp ca 1 ½ matsked matolja i en mindre panna. (Lite osäker på mått. Tanken är att att oljan ska smaksättas och inte bara användas att fräsa i, så det ska vara ganska mycket - men 1 och ½ msk kan vara lite i överkant för en tetra bönor, gå på ditt eget omdöme!).
Släng i bitar av gullök och färsk chili. Låt dessa brännas rejält (fläkten på max, gärna lite korsdrag, det kommer osa som fan).
När löken och chilin är svart, ta av pannan och sila bort det brända.
Hacka en halv gullök. Finhacka 2 vitlöksklyftor och en färsk jalapeño, fräs tillsammans med ett lagerblad i den silade oljan.
När löken mjuknat, ha i spiskummin, korianderfrö, lite rökt paprikapulver och rör om. Häll av lite mer än halva vätskan från bönorna och ha i återstående vätska och bönor i pannan.
Dra i lite lökpulver, svartpeppar, vitlökspulver, och försiktigt med oregano eller mejram. Smaka av med salt och lite socker.
Antingen kan du mosa bönorna, eller bara dra i lite vatten och låta det puttra tills bönorna börjar koka sönder.

Har bara skrivit ned receptet från minnet, så följ det inte till punkt och pricka, gå på ditt eget omdöme också. Fast när det gäller att bränna löken och chilin i början, så ska de verkligen bli svarta för att oljan ska ta smak. Vettefan hur nyttigt det är, men gott blir det! (så farligt är det nog inte, det brända silas ju bort).
Citera
2021-05-29, 00:11
Medlem
Sladdarens avatar
Grönsaksstuvning med tacokryddor och ev salsa, hetta chili ? och toppa med ost
blomkålsstuvning osv
Citera
2021-07-11, 18:15
Medlem
Kan steka bönmix länge tills den är mosig. Detta med salt, peppar, spiskummin, chilli, paprika och andra kryddor som du gillar.

Denna röra föredrar jag emellanåt över köttfärsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in